سرطان پستان یکی از سرطان‌هایی است که به سبب برداشته شده پستان، روحیه برخی مبتلایان به آن را بیشتر به خطر می‌اندازد. تمریناتی برای بازسازی این روحیه در ادامه ذکر شده است.
کد خبر: ۷۳۰۶۱۸
۹ تمرین علیه سرطان پستان

جام جم سرا به نقل از سلامت نیوز: در این مطلب با ورزش‌هایی آشنا می‌شوید که با افزایش توان حرکتی بازو‌ها و شانه می‌توانند روحیه بیمار را پس از عمل جراحی بهبود بخشند.

حرکت شانه کردن مو‌ها

آرنج خود را روی میز قرار دهید. سر خود را بالا نگه دارید. ابتدا یک سمت سرتان و بعد به تدریج تمام موهای سرتان را شانه کنید. این حرکات را به دفعات تکرار کنید اما در انجام آن زیاده‌روی نکنید.

حرکت انداختن

درب یک بطری یا یک کیف کوچک را از دست راست و از بالای شانه راست به دست چپ که در پشت خود گرفته‌اید‌‌ رها کنید. این عمل را ۵ بار تکرار و سپس جهت انجام آن را عوض کنید.

تاب دادن بازو‌ها

بازوی سالم خود را روی صندلی قرار دهید و پیشانیتان را روی آن بگذارید. بازوی دیگرتان را شل و آویزان کنید و آن را از ناحیه شانه به جلو و عقب تاب دهید. سپس با حرکت دایره‌وار بازو را بچرخانید.‌‌ همان طور که دستتان شل است اندازه دایره‌ها را بزرگ‌تر کنید. حرکت چرخشی را تا زمانی که فشاری به دستتان وارد نشده ادامه دهید.

حرکت خشک کردن

با استفاده از یک حوله حرکات آرامی مشابه خشک کردن پشتتان انجام دهید. این حرکت را در هر دو جهت انجام دهید.

حرکت بالا بردن دست‌ها

در فاصله نزدیکی روبروی دیوار بایستید. برای حفظ تعادل پاهای خود را کمی از هم باز کنید. دست‌ها را به موازات شانه روبروی دیوار قرار دهید و به تدریج آن‌ها را به سمت بالا بکشید. سپس به آرامی دست‌ها را پایین بیاورید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. نقطه‌ای را که دست‌هایتان به آن می‌رسد روی دیوار علامت‌گذاری کنید. سعی کنید هر بار نقطه‌ بالاتری را لمس کنید.

حرکت باز و بسته کردن دست‌ها

در حالی که توپ پلاستیکی یا شیء مشابهی را در دست دارید دست خود را باز و بسته کنید.

حرکت دایره‌ای با طناب

طنابی را با دستگیره در ببندید. با سر طناب که در دست دارید، دایره‌های کوچک در هوا ترسیم کنید. سعی کنید بازوی خود را از ناحیه شانه حرکت دهید. ۵ بار این حرکت را تکرار و بعد جهت ترسیم دایره‌ها را بزرگ‌تر کنید و تعداد چرخش‌ها را افزایش دهید.

حرکت کشیدن طناب

طناب یا کمربند پارچه‌ای را بالای دری که باز است، بیندازید. طوری بنشینید که در میان پاهای شما قرار گیرد. سر کوتاه‌تر طناب را در دستی که مورد عمل جراحی قرار گرفته بگیرید و سر دیگر طناب را با دست دیگرتان به آرامی به طرف پایین بکشید. هر بار بازوهای خود را تا جایی که می‌توانید بالا بکشید، به گونه‌ای که تا بالا‌ترین حد ممکن بالا برده شود.

اجزای اساسی یک برنامه ورزشی

فرقی نمی‌کند تازه کار باشید و فقط برای وزن کم کردن ورزش کنید یا حرفه‌ای و عاشق ورزش. برای اینکه از برنامه ورزشیتان نتیجه بهتری بگیرید باید اجزای مشخصی را در آن بگنجانید. این اجزا به قرار زیرند:

۱. ورزش‌های هوازی

ورزش‌های هوازی یا ایروبیک که به آن‌ها ورزش‌های قلبی هم می‌گویند بخش اصلی اکثر برنامه‌های ورزشی هستند. این ورزش‌ها باعث می‌شوند تا شما سریع‌تر و عمیق‌تر نفس بکشید و این کار میزان اکسیژن خون شما را بالا می‌برد. هر فعالیت فیزیکی که گروه بزرگی از عضلات در انجام آن دخیل باشند، به نوعی ورزش ایروبیک تلقی می‌شود: پیاده‌روی، دویدن، شنا و حتی پارو کردن برف‌ها و جاروبرقی کشیدن منزل!

۲. تمرین‌های قدرتی

در کنار ورزش‌های هوازی، یکی از تمرین‌هایی که اسمش را معمولا در باشگاه‌های ورزشی زیاد می‌شنوید، تمرین‌های قدرتی است. انجام ورزش‌های قدرتی دست‌کم دوبار در هفته به استحکام استخوان‌ها و تقویت عضلات کمک می‌کند. این ورزش‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند تا در حین کاهش وزن، توده عضلانی خود را حفظ کنید. برای انجام ورزش‌های قدرتی لازم نیست حتما عضو یک باشگاه ورزشی باشید و با دستگاه‌های پیشرفته کار کنید. یک شیشه کوچک آب معدنی که با آب یا شن پر شده باشد هم وزنه خوبی برای تمرین در منزل است.

استفاده از کش‌های پهن و قوی هم راه خوب دیگری است. حتی وزن بدنتان می‌تواند وزنه خوبی برای تمرینات قدرتی باشد! حرکت شنا، دراز و نشست و اسکوات پا را امتحان کرده‌اید؟

۳. ورزش‌های مرکزی

عضلات شکم، کمر و لگن که به‌عنوان عضلات مرکزی بدن شناخته می‌شوند و به نگهداری ستون فقرات و هماهنگی حرکات بالا و پایین بدن کمک زیادی می‌کنند. تقویت این عضلات بخش مهمی از یک برنامه ورزشی خوب را تشکیل می‌دهد. هر حرکتی که در آن عضلات تنه بدون تکیه‌گاه مجبور به فعالیت کردن باشند، ورزش مرکزی محسوب می‌شود. مثال بارز آن دراز و نشست است.

۴. تمرین‌های تعادلی

تمرین‌های حفظ تعادل به‌خصوص در سالمندان بسیار مفیدند. با بالا‌رفتن سن، قدرت حفظ تعادل بدن کاهش می‌یابد و این موضوع باعث زمین خوردن و شکستگی استخوان در سالمندان می‌شود، اما همه می‌توانند از تمرینات حفظ تعادل سود ببرند چون این ورزش‌ها ثبات عضلات مرکزی را هم افزایش می‌دهند. کافی است روی یک پا بایستید و سعی کنید هر بار بیشتر از گذشته در این وضعیت بمانید.

۵. حرکات کششی

حرکات کششی یکی از اجزای اصلی برنامه‌های ورزشی هستند. این حرکات قدرت انعطاف بدن شما را بیشتر می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند راحت‌تر ورزش کنید.

این تمرینات دامنه حرکت مفاصل شما را افزایش داده و باعث می‌شوند تا وضعیت بدنتان در حالت ایستاده یا نشسته اصلاح شود. انجام منظم حرکات کششی حتی باعث کاهش استرس هم می‌شود. قبل از انجام حرکات کششی با ۵ یا ۱۰ دقیقه انجام ورزشی که دوست دارید بدنتان را گرم کنید. انجام حرکات کششی بعد از پایان تمرینات ورزشی هم بسیار کمک‌کننده و لذت‌بخش است. (دکتر احمد باقری‌مقدم - متخصص پزشکی ورزشی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها