تمرکز دانش‌آموزان بنابر دلایل مختلفی به هم می‌ریزد و باعث می‌شود در یادگیری و مطالعه و انجام کارهایشان دچار مشکل شوند. گاهی این مشکل در زمینه تک‌درس به چشم می‌خورد و گاهی نیز تمرکز در بسیاری از دروس از بین می‌رود.
کد خبر: ۷۳۰۲۶۹
تقویت تمرکز در دانش‌آموزان

عواملی که تمرکز را از بین می‌برند عبارت است از:

عوامل درونی: این عوامل مربوط به مشکلات جسمی و روحی است که دانش‌آموز درگیر آن است و ابتدا باید مطمئن شویم فرزند ما از لحاظ روحی و جسمی با مشکل روبه‌رو نشده است و اگر این مساله وجود داشته باشد قبل از اقدام به تمرینات تمرکز لازم است به حذف عوامل درونی بپردازیم.

عوامل بیرونی: شامل شرایط محیط و مطالعه می‌شود. نور و دما، محرک‌های مزاحم محیطی مانند سروصدا و تلویزیون، شلوغی و رفت و آمد دیگران، وجود تصاویر و اشیای متنوع در محیط، لوازم‌التحریر نامناسب و نداشتن برنامه زمانی مشخص جزو عواملی است که می‌تواند براحتی تمرکز فرد را با مشکل روبه‌رو کند.

علاوه بر حذف عوامل درونی و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب لازم است تمریناتی برای بهبود تمرکز به افراد داده شود. این تمرینات می‌تواند برای شما اثربخش باشد و بویژه برای دانش‌آموزانی که با درک ریاضی مشکل دارند، مفید است:

1ـ در یک اتاق روی یک صندلی بنشینید و روی یک شیء مانند کتاب تمرکز کنید و به مدت 30 ثانیه به آن کتاب نگاه کنید و سپس چشمان خود را ببندید و سعی کنید به کمک ذهن خود کتاب را به همان صورتی که دیده بودید، تجسم کنید. سپس به مدت 30 ثانیه به کتاب نگاه کنید و این بار سعی کنید تمام جزئیات آن را به خاطر بسپارید و دوباره چشمانتان را ببندید و آن‌قدر این تمرین را تکرار کنید تا بتوانید کتاب را به طور کامل و با تمام جزئیات در ذهن خود تجسم کنید. این تمرین را می‌توانید با اشیای دیگری مانند تابلوی نقاشی، گلدان یا یک ردیف کتاب از قفسه کتابخانه انجام دهید.

2ـ روی کاغذ یک جمع عدد دورقمی بنویسید و به آن نگاه کنید و نیاز ندارد به صورت ذهنی جمع کنید، بلکه فقط اعداد را به خاطر بسپارید و چشمانتان را ببندید و اعداد را به خاطر بیاورید. همین کار را با انجام یک ضرب عدد سه رقمی در سه رقمی انجام دهید.

3ـ چشمانتان را ببندید و یک صفحه خالی و یک محاسبه ریاضی را تصور کنید و روی آن بنویسید و به جواب برسید.

4ـ تمرین اول را در حالتی انجام دهید که کمی سروصدای محیطی وجود دارد. می‌توانید تلویزیون را روشن کنید و این تمرین را انجام دهید.

5ـ در یک اتاق تاریک در فاصله دو متری یک شمع روشن کنید و در حالت راحت بنشینید و به مدت 60 ثانیه مستقیم به شعله شمع نگاه کنید. سپس چشم خود را ببندید و بدون این‌که فشاری به چشم خود وارد یا اخم کنید بکوشید که شعله شمع را تصور کنید.

این تمرینات می‌تواند سه هفته متوالی اجرا شود.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اكرم زمانیان
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
۰
۰
من بشدت هنگام خواندن درس تمركزم بهم می ریزد. مدام به اتفاقات سال گذشته فكر می كنم. آیا این تمرینات برای من مفید خواهد بود؟ تشكر فراوان

نیازمندی ها