گزارش تحلیلی جام جم آنلاین

ایران کجای میدان نبرد با داعش می ایستد؟

ورود ایران به جنگ با تروریست های داعش نیازمند پیش شرط هایی است که این امر را به ضرورتی بین المللی تبدیل کند و در همین حال زمانبندی این ورود باید ناکارآمدی مدعیان مبارزه با داعش را نشان دهد.
کد خبر: ۷۲۷۵۸۲
ایران کجای میدان نبرد با داعش می ایستد؟

موضع خردمندانه ایران درباره ورود به بحرانی تروریستی که دست ساز غرب و همپیمانان منطقه ای آن بود، خطوط بازی بین المللی بر محور داعش را آشکارتر کرد و نشان داد که صرف ادعای مبارزه با تروریسم نمی تواند بدون در نظر گرفتن جدی بازیگران موثری مانند ایران به برآیند ملموسی منجر شود.

پیشتر انتشار تصویر سردار قاسم سلیمانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کنار پیشمرگ های کرد از سوی برخی ناظران این تحولات، به منزله سیگنالی آشکار درباره حساسیت ایران در خصوص اتفاقات امنیتی جاری منطقه تلقی شد. در روزهای اخیر اظهارات متعددی به ویژه از زبان مقام های نظامی ایران و همچنین کارشناسان مسائل راهبردی و منطقه ای درباره کم و کیف دخالت احتمالی ایران برای از بین بردن داعش به ویژه بعد از حوادث کوبانی و انتقام گیری داعش از کردهای سوریه به جرم همراهی با بشار اسد و تن ندادن به شراکت با تروریست ها، با همراهی ترکیه و البته تغافل معنادار ائتلاف غربی- عربی نقل شد و برخی رسانه ها هم از لزوم مداخله ایران در مبارزه با داعش و کمک به سوریه با هدف نجات مردم تحت محاصره آن از این تبانی غربی- منطقه ای- داعشی گفتند.

داعش در خط مقدم تامین منافع غرب

امیر موسوی رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل در گفتگو با فرارو تاکید کرد: شرایط (به شکل خاص در سوریه) به گونه ای در منطقه در حال تغییر است که دیگر ایران نمی تواند دست روی دست بگذارد و ناچار است که برای دفع خطر داعش وارد عمل شود.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل تصریح کرد: در صورتی که کوبانی سقوط کند میان داعش و ترکیه از بین می رود و نفت سوریه سریعتر و ارزان تر توسط داعش به ترکیه انتقال پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ماموریت دوم داعش برخورد با حزب الله لبنان است گفت: داعش و جبهه النصره که در مناطق دیگر سوریه با یکدیگر می جنگند در ماموریت تازه تعریف شده برای آنها، هفته گذشته در یک اقدام مشترک قصد آن را داشتند بعلبک و قلمون را به تصرف خود در آوردند تا ضربه ای شدید به حزب الله لبنان وارد کنند که البته با هوشیاری حزب الله و تله گذاری در مسیر حملات آنها داعش از دست یابی به اهداف خود ناکام ماند.

موسوی افزود: ماموریت داعش هم در عراق اعطای سهم به بقایای حزب بعث است که این هم به نظر می رسد تحت مدیریت و هدایت آمریکا به منظور انتقام از خروج مفتضحانه این کشور از عراق انجام می گیرد چرا که آمریکا هرگاه وارد کشوری شد تا بدون ایجاد پایگاه آن کشور را ترک نمی کرد اما در عراق مجبور شد که با مقاومت مراجع بدون آنکه جای پایی از خود به جا بگذار این کشور را ترک کند.

ضرورت ورود مستقلانه ایران به جنگ با داعش

با این تفاصیل، ورود ایران به جنگ با داعش باید در جبهه ای مستقل از ائتلاف مدعی مبارزه با این گروه تروریستی تعریف شود.

واقعیت این است که تامل و درنگ هوشمندانه ایران در زدن دست رد به سینه ائتلاف آمریکایی لازم بود تا با گذشت زمان، هم ناکارآمدی این ائتلاف و ضعف آن برای افکار عمومی جهان آشکارتر شود (اتفاقی که هم اکنون رخ داده و ناتوانی غرب در کوبانی یا توطئه علیه آن برای ناظران تحولات روشن شد) و هم تهران در پازل منافع غربی ها بازی نکرده باشد، اما این به معنای بی تفاوتی درباره اقدامات و جنایت های داعش نیست.

ورود ایران به صحنه جنگ واقعی با گروه تروریستی داعش ورای همه نمایش های ضد داعشی ائتلاف ضد مقاومت که قرار است به نام مبارزه با تروریست های داعشی، اهداف متعدد منطقه ای و به شکل مشخص، پروژه براندازی بشار اسد در سوریه را دنبال کند، نیاز به مقدمات و زمینه هایی داشت که نقش آفرینی مستقل و موثر ایران را نمایان کند. با این وجود، تعلل بیش از اندازه درباره بحران های جاری منطقه ای و از همه مهمتر، مداخله در سوریه به نام مبارزه با داعش، ضرورت ورود مستقل ایران را با دوهدف، پررنگ کرده است؛ دفع تهدید و نابودی داعش و همزمان با آن، جلوگیری از مداخله ائتلاف مدعی مبارزه با داعش و حفظ یکی از اضلاع مقاومت.

از این منظر، هر دو تهدید یعنی داعش و ائتلاف غربی را باید همزمان و همراستا دید. داعش از ابتدا هم با هدف بازکردن مجدد پای غرب به منطقه و اشغالگری تحت عنوان تهدید تروریستی، خاورمیانه را در سناریویی هدفمند به آشوب کشید و به همین دلیل دفع خطر داعش همان قدر اهمیت می یابد که ممانعت از دست اندازی سایر دشمنان مقاومت در سوریه.

جام جم آنلاین – جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
متاسفم برای نویسنده كه همچین پیشنهادی داده كه ایران مثل ارتیست فیلم های هالیودی در آخر وارد بشه و داعش رو مستقلا نابود كنه.اولا همچین كاری متصور هم نیست شكست داعش به این راحتی كه ایشون تصور كردن نیست ازسویی روبرو شدن با داعش برای ما ضرورت و نفعی نخواهد داشت.مشكل داعش مشكل ایران نیست كه حالا یك عده ندانسته و از سر احساس و بدون تعقل پیشنهاد جنگ مستقل ایران با داعش را بدهند.بگذارید آنها كه بوجودش آوردند خودشان تاوانش را بدهند نه مملكت و ملت ایران.غربیها زرنگ زیرا انها در پی سازندگی و پیشرفت كشورهای خود هستند و دیگران را وادار به درگیری و جنگ میكنند.امروزهدف اصلی دشمنان ایران جوگیركردن و واردجنگ كردن ایران است.سیاست را از رییس جمهور سنگ دل تركیه یاد بگیرید.منافع كشورش را با هیچ چیزی معامله نمیكند.واقعیت محض این است كه ما ایرانیها در همه امور بشدت احساسی هستیم و دنیای پرشتاب ترقی و تعقل به آنها كه احساسی حركت میكنند رحم نخواهد كرد.
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
از تفكر و عقل خود در مواجه با مسایل دنیا استفاده كنید ..............
ش. ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
آمریكا اجازه حضور ایران رو نمی ده هدف داره هدفش موندن تو منطقه است ایران اگه بخواد داعش رو از بین ببره ی روزه داعش و نابود می كن كه این به نفع آمریكا نیست
محمود
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
۰
۰
اگراین داعشی های دیو صفت بر عراق مسلط شوند نوبت بعدی طبق گفته های خود شان ایران است پس باید كار رادرعراق تمام كنیم كه هزینه اش هم كمتراست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها