گروهی از روز اول آغاز طرح مشغول تردیدآفرینی بوده‌اند

پاسخ وزیر به منتقدان طرح تحول سلامت

اگر بیمار فقط غم بیماری دارد، گاهی همراهان بیمار، غمی به مراتب فراتر از درد بیمار دارند. اگر شما هم گذرتان به بیمارستان‌های پایتخت یا دیگر شهرهای بزرگ کشور افتاده باشد، احتمالا با صحنه بی‌خانمانی همراهان بیماری مواجه شده‌اید؛ همراهانی که در نزدیکی‌های بیمارستان، چادر زده‌اند و به دلیل نداشتن سرپناه، مجبور می‌شوند در سخت ترین شرایط، پیگیر کارهای درمانی بیمارشان باشند.
کد خبر: ۷۲۰۶۹۰
تسهیلات جدید بیمارستان‌ها برای همراهان بیمار

این شرایط، جدای از آن‌که برای همراه بیماران، زجرآور است، برای خود بیمار هم تبعات روانی زیادی دارد، زیرا فرض کنید وقتی یک بیمار مقیم شهرستان که خانواده اش مجبور می‌شوند در خیابان‌های پایتخت زندگی کنند و در داخل بیمارستان هم امکانات چندانی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، قطعا این وضع بر فرآیند درمان بیمار نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

حالا روز گذشته، معاون درمان وزارت بهداشت و دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت از ارائه تسهیلات جدید بیمارستان‌ها برای همراهان بیمار خبر داده است.

آن‌گونه که مهر گزارش داده است، محمد حاجی آقاجانی تاکید کرده که در جهت اجرای برنامه تحول نظام سلامت، ملزومات برای همراه بیمار از جمله وسایل شخصی مثل دمپایی، لباس مناسب، لیوان، بشقاب، میز کنار مبلی، پذیرایی میان وعده و فضا برای استراحت مادران ارائه می‌شود.

یعنی گرچه همچنان بحث تاسیس همراه سراها برای همراهان بیماران در هاله‌ای از ابهام است و به نظر هم نمی‌رسد که برنامه جدی برای راه‌اندازی آن در شهرهای بزرگ وجود داشته باشد، اما در همین اوضاع و احوال، وزارت بهداشت می‌خواهد وضع اسکان حداقل یکی از همراهان بیمار در بیمارستان‌های دولتی را ارتقا ببخشد.

نقش موثر همراهان بیمار به‌عنوان پشتیبان و کمک‌کننده به مسائل روحی و روانی بیمار و ارتقای سطح رضایتمندی آنها نیز مسائلی است که این مقام مسئول نیز به آن اذعان و تاکید می‌کند که در برنامه تحول نظام سلامت به‌صورت اصولی به همراه بیمار و انتظارات و نیازهای او نیز توجه شده است.

کاناپه یا صندلی تخت شو برای استراحت همراهان بیمار و ارائه غذا در سه وعده در بسته ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت نیز از دیگر خدماتی است که قرار است به همراهان بیمار در بیمارستان‌های دولتی داده شود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، اعتبارات این اقدام‌های جدید نیز تخصیص داده شده است.

افزایش خدمات با همان تعرفه سابق

هم‌اکنون در بیمارستان‌های دولتی کشور، همراه بیمار باید برای یک شبانه روز حضور در بیمارستان، مبلغی حدود 30 هزار تومان پرداخت کند، اما محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت به جام‌جم می‌گوید: براساس آیین نامه‌های جدید ابلاغ شده، هزینه همراه برای بیمار زیر 12 سال فقط مشمول 10 درصد این تعرفه است.

یعنی مادری که مجبور است کنار بالین کودک بستری‌اش حضور داشته باشد تا کودک بیمارش از آرامش روانی بیشتری برخوردار شود، از این پس برای هر شبانه روز اقامت در بیمارستان دولتی، فقط مبلغی حدود 3000 تومان پرداخت می‌کند اما برای همراهان بیمار بزرگسال، تعرفه‌ها همان تعرفه سابق است، فقط با این تفاوت که همراه بیمار بزرگسال با پرداخت همان تعرفه قدیمی، امکانات بیشتری دریافت می‌کند.

به‌طور مثال، همراه بیمار می‌تواند بجای خوابیدن روی زمین، روی تخت‌های تاشو بخوابد و از سه وعده غذای گرم در بیمارستان استفاده کند؛ امکاناتی که پیش از این در اغلب بیمارستان‌های دولتی کشور وجود نداشت.

به گفته این مقام مسئول، این طرح در همه بیمارستان‌های دولتی کشور در حال اجراست ولی این تسهیلات فقط به یکی از همراهان بیمار داده خواهد شد.

به بیان دیگر، اگر بیمار مقیم شهرستان با همه اعضای خانواده‌اش برای کارهای درمانی به پایتخت بیاید، این تسهیلات فقط به یکی از همراهان بیمار داده می‌شود و در این وضع، شاید کار عاقلانه این باشد که بیمار با همراهان کمتری به شهرهای بزرگ‌تر بیاید.

بیمه از همراهان بیمار حمایت نمی‌کند

درست است که در طرح تحول سلامت، قرار شده است همه ایرانیان تحت پوشش بیمه پایه قرار بگیرند، اما این بیمه‌های پایه در بهترین شرایط، فقط خدمات محدودی به بیماران ارائه می‌کنند، ولی بیمه‌های پایه، همراهان بیمار را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

با توجه به این‌که سلامت و آسایش بیمار و همراهش، بسیار با یکدیگر مرتبط است، بنابراین جای دوری نمی‌رود که همراه بیمار هم از پوشش بیمه‌ای برخوردار شود و یا حداقل بخشی از هزینه‌های اقامتش در بیمارستان، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، زیرا با این کار به طور مستقیم به تسریع روند درمان بیمار نیز کمک خواهد شد.

امین جلالوند‌ - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مشكلات جای دیگری است
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
۰
۰
اولاوظایف همراه بیمار:
1)خرید داروها وگاه بردن نمونه خون بیمار
2)كمك ویابهتر بگویم انجام كار كمك بهیار بخش برای نظافت ودستشویی بیمار....
4)فریاد زدن وصدا كردن پرستار بخش موقع وخامت حال بیمار!!! به دلیل كمبود پرستار
حال شما بگوئید با ابنهمه استرس همراه بیمار چگونه میتواند به بیمار كمك روانی وآرامش بدهد!!!!!
ثانیا معاون محترم به دلیل بی نظمی حاكم بربیمارستانها مدت زمان لازم برای بستری افزایش یافته است با كاهش مدت بستری خیلی ازمشكلات حل میشود وگاه دلیل بستری غیر علمی وخودبستری كردن غیرضروری وبیهوده است!
ثالثا در خبرها(سلامت نیوز) همراهان بیماران چادر زده در تهران اهل آبادان وقزوین بوده اند حال سئوال اساسی از معاون محترم طرفدار مناطق محروم این است كه اهواز وقزوین مگردانشگاه علوم پزشكی دارای مراكز تخصصی ندارند ودستیار تخصص تربیت نمیكنند؟حتما ندارند كه مردم آبادان به جای اهواز به تهران ومردم قزوین به جای قزوین به تهران می آیند!!!پس اهواز وقزوین ومراكز استانها مناطق محرومند نه شهرستانها كه از كمبود پزشك متخصص در شهرستانهای فاقد مراكز تخصصی می نالید واز مراكز استانها غافلید......

نیازمندی ها