کی‌روش پاسخ منتقدانش را داد

چون آدم مهمی هستم علیه‌ام حرف می زنند

جام جم ورزشی: سرمربی تیم ملی گفت: مربیان و منتقدانی که علیه من صحبت می‌کنند هرچه بیشتر این کار را انجام دهند، من مهم‌تر خواهم شد!
کد خبر: ۷۲۰۶۷۶
چون آدم مهمی هستم علیه‌ام حرف می زنند

«هرکس یا کسانی که انرژی بیشتری خرج من کرده تا در خصوص عملکردم یا چیزهای دیگر حرف بزنند، قطعاً انرژی کمتری خواهند داشت تا با باشگاه یا تیم خود کار کنند. من یک فلسفه متفاوت دارم، وقتم را برای چیزهایی که به من کمک نمی‌کنند تا باعث برد و پیروزی‌ام شود، هدر نمی‌دهم. اگر منتقدان واقعا این حس را دارند که فکر می‌کنند من آدم مهمی هستم، از آنها متشکرم. شما نیز از جانب من از آنها تشکر کنید که در خصوص من مدام صحبت می‌کنند.»

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران در فوتبال کشورمان ماندنی شد تا به این ترتیب انتقادات برخی از چهره‌های مطرح فوتبالی علیه مرد چشم آبیِ پرتغالی ادامه داشته باشد؛ با این حال گویا کی‌روش تحولی عظیم در افکارش به وجود آورده و می‌خواهد در دوران جدید کاری‌اش در تیم ملی فوتبال، به جای مقابله به مثل با منتقدین، به گونه‌ای دیگر با آنها برخورد کند.

پس از اینکه کارلوس کی‌روش قراردادش را با تیم ملی ایران تمدید کرد، در دوره جدید کاری او یک‌بار دیگر به عنوان اولین رسانه با سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به طور اختصاصی (البته در فرصتی محدود) همکلام شدیم تا علاوه بر اینکه در خصوص مسائل روز فوتبال ایران، نقطه نظراتش را جویا شویم، نظرش را در مورد انتقاداتی که این روزها از سوی برخی اهالی فوتبال به سمت او نشانه می‌رود را نیز جویا شویم.

متن کامل گفت‌و‌گو با کارلوس کی‌روش در زیر می‌خوانید:

در خصوص جلسه‌ای که با آقای نبی داشتید صحبت می‌کنید؟

در این جلسه در خصوص خیلی از موارد به صحبت و بررسی‌های لازم پردختیم. درباره اردوی پرتغال، سایر اردوها، تیم‌هایی که می‌خواهیم با آنها بازی دوستانه برگزار کنیم و محل اقات‌مان در اردوهایی که قرار است در آنها کمپ‌هایمان را برگزار کنیم با دبیر فدراسیون به صحبت پرداختیم.

مطالب دیگر هم مطرح شد؟

بلی؛ مطالب دیگری از جمله آنچه که در جام ملت‌های آسیا 2015 در استرالیا با آن مواجه هستیم، جزئیات اردوی پرتغال و دیدار دوستانه با کره‌جنوبی در ماه نوامبر صحبت به میان آمد. در مورد این جزئیات که البته آنچنان هم خیلی خاص نبود و از جزئیات کاری معمول‌مان به شمار می‌رود به گفت و گو و بررسی پرداختیم.

یکسری از ملی‌پوشان فوتبال ایران که در لیست اولیه شما هستند روز گذشته برای اقدامات مربوط به دریافت ویزای پرتغال راهی سفارت این کشور در تهران شدند. لیست اولیه شما را چند بازیکن تشکیل می‌دهند؟

لیست اولیه 31 نفره است. در واقع لیست 31 نفره اعلامی به سفارت پرتغال، لیست آماده‌باش و استندبای ما محسوب می‌شود. در حال حاضر 31 بازیکن در لیست آماده‌باش ما هستند که از این تعداد 26 بازیکن به پرتغال اعزام خواهند شد.

امکانش هست در مورد جزئیات این لیست صحبت کنید؟ به طور مثال بازیکنانی مثل عقیلی یا رحمتی که در گذشته انتقاداتی را از شما داشتند در این لیست هستند؟

این لیست آماده‌باش بنده است و لیست نهایی اول یا دوم اکتبر (9 یا 10 مهر) به صورت رسمی اعلام می‌شود. پس از آن در خصوص این مسائل نقطه نظراتم را خواهم گفت.

سال گذشته نسبت به کیفیت لیگ برتر انتقاداتی را مطرح می‌کردید؛ انتقاداتی مانند دوندگی کم بازیکنان و ... . آیا در فصل جدید و طی هفته‌هایی که بازی‌های لیگ را تماشا کردید، نسبت به فصل گذشته، تحول یا پیشرفتی را از سطح مسابقات لیگ برتر ایران مشاهده کرده‌اید؟

بنده به هیچ وجه و هیچگاه لیگ را مورد انتقاد قرار ندادم. حقیقت مطلب این است که هیچگاه در خصوص بازیکنانی که در لیگ شاغل هستند نیز هیچگونه صحبت یا انتقادی را مطرح نکردم، بلکه صحبت‌های من در خصوص ملی‌پوشان بود. یعنی تنها در خصوص بازیکنانی که تحت نظارت من هستند، صحبت کردم. زمانی هم که در خصوص چنین بازیکنانی صحبت می‌کنم، منظورم فقط این دسته از بازیکنان هستند، نه همه بازیکنان، البته به این دلیل صحبت‌های فوق را هم مطرح کردم چون اگر بخواهیم در ابعاد بین‌المللی رقابت کنیم احتیاج به آمادگی فیزیکی، جسمانی و بدنی بالاتری داریم، از بعد فنی و تکنیکی نیز احتیاج به تمرینات بیشتر و سختکوشی زیادی داریم. این موارد صحبت‌ها و نقطه نظرات من بودند و به هیچ وجه در خصوص لیگ یا باشگاه‌ها صحبتی نکرده و نمی‌کنم.

پس از ماندن‌تان در فوتبال ایران انتقاد برخی از منتقدین همیشگی‌تان از شما آغاز شد. این موضوع تمرکزتان را از بین نمی‌برد؟

مثلاً چه کسانی چه صحبت‌هایی را مطرح کردند.

به طور مثال پس از خمیازه دوباره‌تان در ورزشگاه، محمد مایلی‌کهن به این موضوع واکنش نشان داد. او یادآور شد من پیش از این هم گفته بودم که انتظارم از کی‌روش این است که یک بازی لیگ را بدون آنکه بخوابد تماشا کند یا بطور مثال امیر قلعه‌نویی نیز انتقادات دیگری را در خصوص تعطیلی‌های لیگ برتر مطرح کرده بودند.

نمی‌خواهم خیلی به این موضوع بپردازم. فقط یک مطلب را عرض می‌کنم، واقعیت این است که هرکس یا کسانی که انرژی بیشتری خرج من کرده تا در خصوص عملکردم یا چیزهای دیگر حرف بزنند، قطعاً انرژی کمتری خواهند داشت تا با باشگاه یا تیم خود کار کنند. من یک فلسفه متفاوت دارم، وقتم را برای چیزهایی که به من کمک نمی‌کنند تا باعث برد و پیروزی‌ام شود، هدر نمی‌دهم.

حتما یکی از دلایلی که باعث شد تا بگویید رقبای ما در خارج از خانه آماده می‌شوند و ما هنوز در خانه هستیم، همین صحبت‌ها بود.

بنده تمام زمان و فکر خودم را متمرکز رقبای تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا کرده‌ام تا در مقابل آنها موفق باشیم. رقبایی مانند بحرین، قطر و امارات و سایر کشورهایی که در استرالیا با آنها به مبارزه خواهیم پرداخت.

این افراد رقبای من نخواهند بود چون ما روبروی یکدیگر هیچ بازی را انجام نخواهیم داد. من اصلاً حتی نمی‌خواهم در خصوص این مسائل صحبت کنم. آنها اگر این زمان را دارند تا در مورد من صحبت کنند، فکر می‌کنم نشاندهنده این است که من آدم مهمی هستم. اگر منتقدان واقعا این حس را دارند که فکر می‌کنند من آدم مهمی هستم، از آنها متشکرم. شما نیز از جانب من از آنها تشکر کنید که در خصوص من مدام صحبت می‌کنند. اگر آنها در مورد من حرف‌های خوبی بزنند که چه بهتر، در غیر این صورت و در صورتی که علیه من صحبت کرده و حرف‌های بد بزنند، نشاندهنده آن است که من زنده هستم و هنوز نفس می‌کشم که باز هم این موضوع به سودم خواهد بود.

در هر صورت این صحبت‌ها در فوتبال ایران وجود دارد و نمی‌توان آنها را کتمان کرد.

تمامی مربیان و دست‌اندرکاران فوتبال این اجازه را دارند تا در مورد بنده و تیم ملی، نقطه نظرات خودشان را مطرح کنند و من هیچ مشکلی با این مطالب ندارم. تمامی مربیان و دست‌اندرکاران فوتبال آزاد هستند این صحبت‌ها را انجام دهند. در واقع هرچه بیشتر در خصوص من صحبت کنند، من مهم‌تر خواهم شد!

پس از جام جهانی 2014 خیلی امیدوار بودید که لژیونرهای اروپایی فوتبال ایران برای حفظ سطح کیفی فوتبالشان حداقل در اروپا بمانند، اما این اتفاق هرگ نیافتاد و بسیاری از بهترین‌ ملی‌پوشان ایران راهی کویت و به ویژه قطر شدند. این موضوع برای شخص شما ناامید کننده نیست؟

واقعیت مطلب این است که بازیکنانی که به کویت یا قطر رفتند به این دلیل این کار را انجام دادند چون پیشنهاداتی که از جانب باشگاه‌هایشان به آنها شد، پیشنهادهای جذاب بود که می‌توانست زندگی بهتری را برای آنها به همراه بیاورد و ارائه دهد.

سؤال اینجاست که شما فکر می‌کنید اگر یک فوتبالیست، زمانی که دوران بازی‌گری‌اش تمام می‌شود، اگر خودش به فکر خودش نباشد، آیا فرد دیگری هست که به او کمک کند؟ پس وقتی دوران بازی آنها تمام شود، دیگر هیچکسی اهمیتی به آنها نمی‌دهد. بنابراین یک فوتبالیست مثل تمام انسان‌ها و تمام مردان دنیا این حق را دارد تا به فکر خود و خانواده‌اش باشد، به همین شفافیت و سادگی.

برنامه‌ای دارید که برای تماشای بازی‌های بازیکنان شاغل در قطر راهی این کشور شوید؟

به طور قطع. حتماً.

چه زمانی این کار را خواهید کرد.

هر چه زودتر. اما در حال حاضر اولویت اولم این است که تیم ملی را دوباره در کنار هم جمع کنم و دوباره دست به دست هم، سعی کنیم اتحاد لازم را به دست بیاوریم. بنابراین در حال حاضر بسیار مهم است که اردوی پرتغال را برگزار کنیم و هدف اول من هم همین موضوع است. مطمئناً در بین 26 بازیکنی که به پرتغال می‌روند پایه‌های تیم ملی در آنجا حضور خواهند داشت، البته چند بازیکن جوان را هم دعوت خواهم کرد.

گفته بودید در صورتی که بمانید، شاهد تغییر نسل در فوتبال ایران خواهیم بود. از چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟

اگر افراد فکر می‌کنند که می‌توانیم در تیم ملی انقلابی انجام دهیم، این فکر کاملا غیرعاقلانه خواهد بود. آینده تیم ملی باید مطمئناً براساس تداوم و خلاقیت سیستماتیک روبه جلو باشد. ولی شما نمی‌توانید کامل یک تیم را بر هم بریزید. وقتی 4 سال در کنار هم کار کرده‌اید نمی‌توانید پایه‌های یک تیم را کامل از بین ببرید. اما مطمئن باشید تمام بازیکنانی که به تیم ملی دعوت می‌شوند باید درک مناسبی از وظایفشان در تیم ملی داشته باشند، برای همین هم هست که اردوی پرتغال خود را برگزار کرده و بازی‌های تدارکاتی را در این کشور ترتیب خواهیم داد، پس از اردوی پرتغال تا اردوی آبان ماه خود، تصمیمات دیگری را خواهیم کرد.

تکلیف دستیار ایرانی‌تان مشخص نشد؟

طی چند روز آینده این اتفاق خواهد افتاد. اجازه دهید در حال حاضر تمرکزمان روی اردوی پرتغال و برنامه‌های این اردو باشد.(فارس- شاهرخ عبدالرزاق)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها