کاراته‌کاهای ایران از مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی سخن می‌گویند

امید به طلا روی تاتامی

جام جم ورزشی: کاراته ایران از امیدهای مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی است. تیم ملی آقایان و خانم‌های کاراته ایران پنجشنبه شب راهی اینچئون کره‌جنوبی می‌شوند و با توجه به تمرینات و نتایج کاراته‌کاها در مسابقه‌های مختلف، به ورزشکاران این رشته امید زیادی می‌رود.
کد خبر: ۷۲۰۴۷۷
امید به طلا روی تاتامی

ایران برای نخستین‌بار، سال 1994 در دوازدهمین دوره بازی‌های آسیایی شرکت کرد. بعد از ورود رسمی کاراته به بازی‌ها، تیم‌های ایران همواره پای ثابت بازی‌ها بودند تا جایی که 23 مدال حاصل پنج دوره حضور در بازی‌های قاره کهن است.

چهره‌های تاریخ‌ساز کاراته ایران در بازی‌های آسیایی مازیار فریدخمامی، علیرضا کتیرایی و جاسم ویشگاهی هستند که عناوین پرافتخار آنها مدال‌های رنگارنگی را نصیب ورزش ایران کرده است. در این بین، فرید خمامی نخستین ورزشکار کاراته در تاریخ بازی‌های آسیایی است که مدال طلا را به گردن انداخت.

کاراته ایران امسال با خاموش کردن شمع پنجاه سالگی تولدش به هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی می‌رود. این پیشینه دیرینه می‌تواند اعتبار خوبی برای این ورزش در این دوره باشد، چون در اظهارنظر کاراته‌کاها همگی صحبت از مدال‌آوری می‌کنند.برنامه‌ریزی صورت گرفته برای آماده‌سازی تیم‌های آقایان و خانم‌های کاراته نیز مناسب بود، چون بنا بر اظهار ورزشکاران این رشته، برای نخستین‌بار کاراته با این تدارکات به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شود.

شرکت در سه مسابقه کاراته 1 اندونزی، ژاپن و ترکیه و مسابقه‌های مونته‌نگرو از دوران خوب آماده‌سازی حکایت می‌کند. هر چند برای انتخابی اوزان تیم ملی حاشیه‌هایی نیز گریبانگیر فدراسیون کاراته شد، اما در آستانه اعزام تیم ملی به کره‌جنوبی، آرامش در اردوی تیم‌های آقایان و خانم‌ها حاکم شده است.کادر فنی در وزن​منهای 60 کیلوگرم امیر مهدی‌زاده، در وزن​منهای 67 کیلوگرم حسین سمندر، در وزن​منهای 75 کیلوگرم سعید حسنی‌پور و در وزن مثبت 84 سجاد گنج‌زاده را برای بازی‌های آسیایی انتخاب کرد. حسین روحانی و شهرام هروی مربیان اعزامی به اینچئون هستند و مربی بدنساز این تیم هم سیداحمد حسینی معرفی شده است. در بخش خانم‌ها در وزن​منهای 50 کیلوگرم نسرین دوستی، در وزنمنهای 61​ کیلوگرم فاطمه چالاکی، در وزن منهای68​ کیلوگرم پگاه زنگنه و در وزن مثبت 68 کیلوگرم حمیده عباسعلی نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی هستند. فریبا بداغی و ستاره موسوی به عنوان مربی این تیم را همراهی می‌کنند.

مسئولان فدراسیون کاراته در مجموع هشت وزن، سه مدال بازی‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، اما وقتی با همه نفرات تیم ملی حرف می‌زنید، وعده مدال‌های بیشتری می‌دهند، آن هم با پشتوانه‌ای که از موفقیت در رقابت‌های قهرمانی 2013 آسیا دارند.

با این حال کاراته به عنوان ورزش دیرینه در تاریخ و فرهنگ کشورهای شرق قاره معمولا با سرمایه‌گذاری این تیم‌ها روبه‌رو بوده و رویارویی با ورزشکاران شرق آسیا کار دشواری است. آنها در کاراته دنیا نیز جزو مدعیان هستند. کاراته‌کاها، سوم مهر راهی اینچئون می‌شوند و در روزهای دهم تا دوازدهم مهر روی تاتامی می‌روند.

در اردوی کاراته‌کاها ـ چه زن و چه مرد ـ همه از تجربیات موفق کاراته 1 صحبت می‌کنند. یکی از این نفرات سعید حسنی‌پور، کاراته‌کای وزن منهای 75 کیلوگرم تیم ملی است که می‌گوید: درست است پیکار در دو کاراته1 ژاپن و ترکیه برایم مدالی نداشت، اما تجربه خوبی بود. با این تجربیات به مدال اینچئون یورش می‌برم. از لحاظ روانی و جسمانی شرایطم خوب است و به دنبال جایگاه مناسبی در کاروان ورزش ایران هستم. تجربیات بین‌المللی سبب می‌شود در این دوره بدون استرس با رقبایم پیکار کنم.

مبارزه با رقبای آسیایی در پیکارهای قبلی، آشنایی خوبی از حریفان ایجاد کرده به‌طوری که حسین سمندر کاراته‌کای وزن منهای 67 کیلوگرم تیم ملی اعزامی به بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی می‌گوید: در تمام تورنمنت‌ها و رقابت‌های بین‌المللی اخیر با رقبای آسیایی مبارزه کردم و ترسی از حریفان ندارم. پیکارهای آنها را ​ همراه مربیان در اردو آنالیز کرده‌ایم و نقاط قوت و ضعف آنها را می‌دانم.

در کاراته بازی‌های آسیایی نمایندگان قزاقستان، کره جنوبی و عربستان مهم‌ترین رقبای سمندر هستند، اما او خود را از بخت‌های مدال کاروان ایران می‌داند.

کاراته‌کاهای خانم ایران نیز به اندازه آقایان برای خود بخت مدال قائلند.ستاره موسوی، مربی تیم ملی کاراته خانم‌ها می‌گوید: در بازی‌های 2010 گوانگجو، تیم ملی با همه مشکلاتی که داشت دو مدال برنز گرفت، اما اکنون شرایط ملی‌پوشان خانم در این رقابت‌ها متفاوت است. آنها از فروردین در اردوهای آماده‌سازی به سر می‌برند و در مسابقه‌های متعددی حضور داشتند که بر تجربیات‌شان در بازی‌های آسیایی می‌افزاید.

مربی تیم ملی کاراته خانم‌ها در چند روز باقیمانده قصد دارد تیمش را ​ همراه فریبا بداغی، دیگر مربی تیم بیشتر به لحاظ ذهنی آماده کند. موسوی ادامه می‌دهد: نتایج ورزشکاران ما در مسابقه‌های آسیا و دانشجویان جهان به مراتب خوب بوده و آنها را برای بازی‌های آسیایی آماده کرده است. بچه‌ها تمرکز کافی در این پیکارها را دارند و امیدوارم بتوانیم مدال‌های خوشرنگ بازی‌های آسیایی را صید کنیم.

حمیده عباسعلی با تجربه یک بار حضور در بازی‌های آسیایی برای دومین بار راهی این پیکارها می‌شود. او می‌گوید پیشرفتش را مدیون بازی‌های آسیایی گوانگجو در سال 2010 است. او از کاراته‌کاهای خانم ایرانی است که پس از چهار سال می‌خواهد در اینچئون کره جنوبی تلافی کند و مدالش را پس بگیرد.

عباسعلی می‌گوید: تمرینات تکنیکی خوبی را پشت سر گذاشته‌ام و با مرور کارهای فردی در روزهای باقیمانده بیشتر به لحاظ ذهنی خودم را آماده پیکار در بازی‌های آسیایی می‌کنم. این رقابت‌ها برایم اهمیت دارد؛ چون می‌خواهم ناکامی دوره قبل را جبران کنم. این ملی‌پوش کاراته ایران درباره رقبایش می‌گوید: خوشبختانه با تمام حریفانم پیش از بازی‌های آسیایی مبارزه کرده‌ام و از همه آنها شناخت دارم. در بازی‌های دانشجویان و کاراته 1 ژاپن از نتایج خودم راضی هستم و با امید گرفتن مدال روی تاتامی می‌روم. انگیزه‌هایم خیلی بیشتر از چهار سال پیش شده است.عباسعلی درباره تفاوت‌های امروز خود با دوره قبل می‌گوید: در گوانگجو تجربه امروزی را نداشتم. مسابقه‌ها و تمرینات و اردوها طی این چهار سال باتجربه‌ترم کرده است و بدون نگرانی و استرس با رقبا مبارزه خواهم کرد.

مسابقه‌های جهانی کاراته چند روز بعد از بازی‌های آسیایی در آلمان آغاز می‌شود. تیم ملی خانم‌ها از امیدهای این رقابت‌ها به شمار می‌رود، بنابراین عباسعلی با تاکید بر این‌که بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی به ترتیب اولویت‌بندی شده‌ است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر تمرینات فنی و بدنسازی با هم انجام می‌شود تا مسابقه‌های جهانی آلمان این شرایط را ادامه خواهیم داد که از نظر بدنی افت نداشته باشیم. خوشبختانه تفاوت اردوهای امروز با گذشته خیلی زیاد و در آمادگی کاراته‌کاها نقش زیادی داشته است. در این دوره امکانات خوبی در اختیار داشتیم که امیدوارم نتیجه قابل قبولی هم در بازی‌های آسیایی به دست آوریم.

فاطمه چالاکی، کاراته‌کا​ی وزن منهای 61 کیلوگرم هم در این دوره از کاراته‌کاهای ازبکستان، قزاقستان و چین تایپه به عنوان مهم‌ترین حریفانش نام می‌برد و ادامه می‌دهد: آرزوی هر ورزشکاری، ایستادن روی سکوی قهرمانی است. من هم امید به مدال دارم و برای رسیدن به مدال کم نمی‌گذارم. او که در مسابقه‌های قبلی وزن کم کرده بود، اینک در شرایط خوبی قرار دارد و می‌گوید استرس وزن کم کردن مسابقه‌های قبلی را در کاراته1 ندارد و می‌تواند راحت‌تر در اینچئون مبارزه کند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها