جام جم آنلاین گزارش می دهد

این ائتلاف، تروریستها را نمی کشد

شبکه خبری الجزیره در تحلیلی با اشاره به مخالفت برخی کشورهای غربی با حضور ایران در ائتلاف ضد داعش، پیروزی بر این گروه تروریستی را بدون حضور جمهوری اسلامی غیر ممکن دانست.
کد خبر: ۷۱۶۴۹۰
الجزیره: پیروزی بر داعش بدون ایران امکان پذیر نیست

الجزیره این تحلیل را با اشاره به سخنرانی روز گذشته «حسن روحانی» رییس جمهور ایران، در اجلاس شانگهای و تاکید وی بر لزوم ایجاد ائتلاف بین المللی و منطقه ای برای مبارزه با داعش شروع می کند.

نویسنده این مطلب سپس با اشاره به سخنرانی روز چهارشنبه گذشته باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در مورد استراتژی این کشور برای مبارزه با داعش، اینطور مطرح می کند که اوباما نیز در سخنرانی خود به طور ضمنی بر اهمیت حضور ایران در ائتلاف ضد داعش تاکید کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران و روسیه تنها کشورهایی هستند که بر روی سوریه نفوذ دارند و در این میان البته رابطه تهران با بشار اسد بیشتر است از همین رو جمهوری اسلامی می تواند نقشی تاثیر گذار در همراه کردن دمشق با حملات ائتلاف ضد داعش علیه مواضع این گروه تروریستی داشته باشد.

علاوه بر آن نقش ایران در عراق را نیز نباید نادیده گرفت و به اذعان مقامات بغداد و اقلیم کردستان، تهران کمک های زیادی در امر مبارزه با داعش به آنها کرده است. با توجه به آنکه ائتلاف ایجاد شده برای مبارزه با داعش نیازمند کسب حمایت عراق بویژه شیعیان این کشور است جلب حمایت آنها نیز اهمیت فراونی برای موفقیت دارد.

در این مرحله بار دیگر نقش ایران پررنگ می شود زیرا ایران روابط خوبی با دولت و همچنین شیعیان این کشور دارد و می تواند در بسیج کردن آنها علیه داعش و حمایت آنها از ائتلاف ایجاد شده در این راه نقشی کلیدی ایفا کند.

لزوم کاهش تنش ها با عربستان

الجزیره در ادامه به موضع عربستان سعودی و ایران در خصوص داعش اشاره کرده و می نویسد: یکی دیگر از مواردی که برای موفقیت بر داعش کلیدی است کاهش تنش های موجود میان تهران و ریاض است.

داعش تهدید به تصرف و تخریب اماکنی همچون کربلا، نجف، مکه و مدینه کرده و همین امر موجب شده تا این گروه تبدیل به دشمن مشترک تهران و ریاض شود از همین رو در صورت نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر بدون شک امکان موفقیت بر داعش افزایش می یابد.

ایران هنوز بطور رسمی در مورد استراتژی اوباما برای مقابله با داعش موضع گیری نکرده اما روسیه و چین انجام حمله علیه مواضع داعش را مشروط به کسب مجوز از شورای امنیت سازمان ملل کرده اند. آمریکا می تواند با استفاده از کمک ایران در این رابطه بر نظرات روسیه و چین نیز تاثیرگذار باشد.

علاوه بر آن بدون شک استفاده از ایران در امر مبارزه با داعش بر مذاکرات هسته ای تهران و کشورهای 1+5 نیز تاثیرگذار خواهد بود مذاکراتی که قرار است از تاریخ 18 سپتامبر از سر گرفته شوند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها