قهر، یک ویژگی کودکانه و نادرست در برابر دلخوری

با کسی که مدام قهر می‌کند چگونه رفتار کنیم؟

من و همسرم ده سال است که با هم زندگی می‌کنیم، مشکلات در زندگی‌مان کم نبود اما به لطف خدا و همفکری هم توانستیم بخش اعظم آن را حل کنیم اما برخی از اختلافات باقی مانده و با بزرگ شدن بچه‌ها، آزاردهنده‌تر به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۷۱۵۰۵۸
قهرهای عادت شده

جام جم سرا: همسرمن همان‌قدر که زن دلسوز و مهربانی است، زود رنج و حساس نیز هست. گاهی که از رفتاری ناراحت می‌شود تا روزهای متمادی قهر می‌کند و من باید به زمین و زمان متوسل شوم تا دوباره با من آشتی کند. احساس می‌کنم با گذشت زمان کم‌طاقت‌تر شده و گاهی به من توهین می‌کند. در گذشته چنین رفتاری از او سابقه نداشت اما این روزها گاهی بر سر یک موضوع کوچک مدت‌ها درگیر هستیم. کم‌کم من هم خسته شده‌ام. تا به‌حال بخاطر فرزندانمان سکوت کرده‌ام اما چند روز قبل از کوره در رفتم و دعوای شدیدی بین‌ ما​ رخ داد و او قهر کرد. من هم هیچ تلاشی برای آشتی او انجام ندادم. چگونه می‌توانم فضای خانه‌مان را تغییر دهم؟ نمی‌دانم چرا روز به روز عصبی‌تر می‌شود.

***

پاسخ مشاور: همسر شما هم مثل هر انسان دیگری مجموعه‌ای از خوبی‌ها و بدی‌ها را در رفتار و عاداتش دارد. همیشه گفته‌ام که هیچ کس کامل نیست. همسرتان هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود اما این‌که می‌گویید تازگی‌ها زودرنج‌تر شده​ یا اغلب عصبی می‌شود، شاید نیاز به بررسی بیشتر دارد. ممکن است مسئولیت‌هایی که بر عهده‌شان قرار گرفته به مرور زمان باعث خستگی‌شان شده باشد. شاید بزرگ کردن فرزندان ​یا عوامل دیگر در رفتار ایشان بی‌تاثیر نبوده است. شما به عنوان شریک زندگی‌شان باید علت تغییر رفتار همسرتان را بفهمید. کمک گرفتن از یک مشاور حضوری هم خوب است. اما این رفتار «قهر کردن» که گویا از ابتدا جزو عادات همسر شما بوده، قصه‌اش متفاوت است.

برخی ​ افراد از قهر کردن به عنوان اهرم فشاری برای رسیدن به خواسته‌های‌شان استفاده می‌کنند. بهتر است در یک فضای دوستانه، وقتی مشکلی بین‌تان نیست، موضوع را مطرح کرده و از او بخواهید نه‌تنها برای رابطه خودتان بلکه به دلیل الگوگیری فرزندان از این رفتار غلط، بجای قهر کردن، مشکل را بیان کنند. اگر شما شنونده خوبی باشید، به حرف‌هایش توجه​ و سعی کنید در یک گفت‌وگوی بی‌طرفانه و آرام مشکلات او را بشنوید، همسرتان بجای قهر کردن، با شما صحبت می‌کند. اگر توجهی را که نیاز دارد بدون قهر کردن و به طور معمول دریافت کند، بعید به نظر می‌رسد که بخواهد با قهر، محبت و توجه شما را به دست بیاورد.

در کل بهتر است به او بگویید که حواس‌تان به او هست. متوجه هستید که از چیزی ناراحت است و دوست دارید کمک کنید تا آرامش به او برگردد. وقتی همسرتان بفهمد شما در کنار مشغله‌های زندگی به او و حالات روحی‌اش توجه دارید، زندگی برایش دلچسب‌تر می‌شود و برای تغییر رفتارش اقدام می‌کند. راه را برای درد​ دل کردن او باز کنید. از حرف‌ها و حتی غر زدن‌های همسرتان خیلی مسائل را متوجه خواهید شد. (ضمیمه چاردیواری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها