رئیس مرکز ملی راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران:

برداشت ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب منایع زیر زمینی را تخلیه کرده است

وزیر نیرو با تاکید بر این که در نقاط مختلف کشور به ویژه خراسان، با کمبود آب روبرو هستیم، گفت: سطح آب زیرزمینی به طور مرتب کاهش می‌یابد و باید میزان مصرف آب‌های زیرزمینی 25 درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۷۱۳۸۲۱
مصرف آب‌ زیرزمینی باید کاهش یابد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان امروز در جریان سفر استانی هیات وزیران به خراسان رضوی در نشست شورای اداری شهرستان تربت‌جام گفت: کاهش مصرف آب زیرزمینی، موجب کاهش تولید کشاورزی نمی‌شود زیرا به شرط رعایت اصول کشاورزی و مدیریت مصرف آب، حتی می‌توان کشت و تولید را افزایش داد.

وی افزود: تغییر نوع کشت و کاشت محصول‌هایی که به آب کمتری نیاز دارد و توسعه کشت گلخانه‌ای، از راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وزیر نیرو با بیان نمونه‌ای از اعمال مدیریت مصرف آب و افزایش 10 برابری تولید کشاورزی در استان اصفهان گفت: 20 هکتار زمین کشاورزی در استان اصفهان با اعمال مدیریت مصرف آب و به‌روش گلخانه‌ای به زیر کشت رفته که این مجموعه به اندازه 200 هکتار زمین کشاورزی معمولی محصول تولید کرده است.

مدیریت مصرف آب، تنها راه‌حل مشکل کمبود آب

چیت چیان در این نشست که با حضور مدیران شهرستان تربت‌جام برگزار شد با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری بر لزوم مدیریت مصرف به‌ویژه مدیریت مصرف آب، گفت: تنها راه‌حل مشکل کمبود آب در منطقه، مدیریت مصرف آب است.80 درصد اقتصاد منطقه به کشاورزی وابسته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه استان خراسان رضوی با مشکل کم‌آبی مواجه است که نمی‌توان ساده از کنار آن عبور کرد، گفت: زندگی مردم منطقه در گرو آب است و همه ما مسئولان باید به مدیریت آب در این منطقه توجه جدی داشته باشیم.

احیای دوباره شورای حفاظت از آب

وزیر نیرو از احیای دوباره شورای حفاظت از منابع آب در استان‌ها در صورت تصویب هیات وزیران خبر داد.

وی از ارایه پیشنهاد احیای دوباره شورای حفاظت از منابع آب در استان‌ها به دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد این پیشنهاد روزهای آینده به تصویب برسد که با احیای آن در استان‌ها، ریاست آن بر عهده استاندار و دبیری سازمان حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

چیت چیان گفت: به‌طور قطع راهنمایی و هدایت شما مدیران در مدیریت مصرف آب و مصرف بهینه آن مهم است و باید در اولویت قرار گیرد.

در این نشست که با حضور وزیر نیرو به‌ عنوان نماینده دولت برگزار شد، طرح‌های شهرستان تربت‌جام از جمله تکمیل باند دوم جاده مشهد - تربت‌جام، تسریع در احداث کارخانه فولاد، تسریع در احداث راه‌آهن مشهد - تربت جام – تایباد، تسریع در احداث کارخانه شیشه و سیمان و توسعه فضاهای آموزشی مطرح شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها