با این‌که هوا گرم است و مصرف شربت و آبمیوه خنک و تگری می‌چسبد، اما نزدیک غروب که می‌شود، میل‌مان به نوشیدن یک استکان یا لیوان چای کمرنگ یا انواعی از دمنوش‌های گیاهی، بیشتر از هر زمان دیگری می‌شود.انگار بدنمان نیاز به ترکیبات نشاط‌آور و آرامبخشی دارد که در دل این دمنوش‌ها نهفته است.
کد خبر: ۷۱۳۲۰۷
دمنوش‌های مفرح و نشاط‌آور گیاهی

جام جم سرا: حال اگر می‌خواهید با خواص شگفت‌انگیز انواعی از دمنوش‌های نشاط‌آور و مفرح آشنا شوید این نوشتار را بخوانید.

دمنوش برگ و میوه به: این نوشیدنی طبیعت گرم و معتدل دارد و یکی از معطر، خوشبو و دلچسب‌ترین دمنوش‌هاست. آرامبخش است و به تقویت قوای مغزی کمک می‌کند. مقوی قلب، مفرح و نشاط‌آور است.

دمنوش به‌لیمو: طبیعت معتدلی دارد. آرامبخش و رفع‌کننده خستگی و مناسب برای درمان بی‌خوابی‌های شبانه است. میگرن، سردرد و تپش قلب را بهبود بخشیده و ضمن تقویت معده، مقوی حافظه است و به تنظیم گردش خون کمک می‌کند.

دمنوش بهارنارنج: طبیعت گرمی دارد. آرامبخش، شاداب‌کننده و اشتهاآور است. به تقویت نیروی جنسی کمک می‌کند و سردردهای عصبی را تسکین می‌دهد و تا حدودی کاهنده کلسترول خون است.

دمنوش چای ترش: این دمنوش به چای مکه یا چای قرمز نیز معروف است و به دلیل طبع سرد و خشکی که دارد نوشیدن آن در روزهای گرم و ملتهب تابستان توصیه می‌شود. چراکه با کاهش فشار خون و کاهش حرارت کبدی سبب خنکی و تهویه بدن می‌شود و می‌تواند قند خون را کنترل کرده، موجب تمدد اعصاب و جریان بهتر خون شود، اما مصرف زیاد آن سبب رخوت و سستی می‌شود.

دمنوش چای کوهی: طبیعت گرم دارد. این گیاه را به همراه سبزی‌های صحرا در فصل بهار از کوه جمع‌آوری و خشک می‌کنند. آرامبخش، مفید برای اعصاب، ضدحساسیت و بازکننده گرفتگی‌های روده بوده و بدن را مقاوم می‌کند.

دمنوش رازیانه: طبیعت گرم و خشکی دارد و آرام‌بخش بوده و نقش پررنگی در تسکین دل‌درد قاعدگی، افزایش شیر مادران شیرده و رفع اختلالات عادت ماهانه دارد.

دمنوش زعفران: طبیعت گرمی دارد و افزاینده توان جنسی و رفع‌کننده سردمزاجی است. مفرح و نشاط‌‌آور است و مصرف زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد.

دمنوش دارچین: طبیعت گرم و خشک دارد و چون این ادویه چاشنی بیشتر غذاهای خانگی است، در دسترس‌ترین دمنوش محسوب می‌شود. کاهنده درد کمر، پا و مفاصل است و از میزان دلهره و بوی بد دهان می‌کاهد و موجب افزایش فشار خون می‌شود. این دمنوش محرک اعصاب است و فوق‌العاده مقوی میل و نیروی جنسی است. ضمن این‌که انواع دمنوش زیره سیاه، گزنه، سنبل‌الطیب، نعناع، زنجبیل و همچنین دمنوش هل نیز در تقویت میل و قوای جنسی کارآمدند.

از دیگر دمنوش‌های مفرح، آرامبخش و افزاینده نیروی جسمانی نیز می‌توان به دمنوش گل بابونه، گل گاوزبان، گل میخک، پونه، اسطوخدوس، بادرنجبویه، چای سبز و زیرفون اشاره کرد.

برای تهیه دمنوش آب داغ را روی برگ، ساقه یا میوه خشک گیاه بریزید و اجازه دهید چند دقیقه‏ ای این نوشیدنی درون ظرف در بسته‌ای به دور از منبع حرارتی باقی بماند.

فاخره بهبهانی - گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جلال قاسمی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
۰
۰
سلام
خسته نباشید
خیلی ممنون از سایت خوبتون
سوال اینجاست اگر ما همه این گیاهان طبی را كه نشاط آور هستند را با هم مخلوط كنیم و از آن یه دمنوش درست كنیم اشكالی دارد؟
متشكرم

نیازمندی ها