خطر سفید گریبانگیر علاقه‌مندان به خوراک بانمک

تحقیقات جدید درباره نمک: بیش از ۵ گرم=مرگ

بسیاری از افرادی که به مزه نمک در غذا‌ها و خوردنی‌ها علاقه نشان می‌دهند از آنجا که نمی‌توانند میزان نمک دریافتی بدن خود را محاسبه کنند ممکن است با خطر مرگ ناشی از افزایش آن روبرو شوند؛ چنان که دانشیار و محقق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به نتایج آخرین تحقیقات و مطالعات دانشمندان در جهان و سازمان بهداشت جهانی گفته است: این پژوهش‌ها حاکی است مصرف بیش از ۵ گرم نمک در روز برای انسان کشنده است.
کد خبر: ۷۱۲۸۶۸
تحقیقات جدید درباره نمک: بیش از ۵ گرم=مرگ

جام جم سرا: دکتر پیام آزاده افزود: نتایج این تحقیقات که ۳ روز پیش در معتبر‌ترین مجلات و نشریان به چاپ رسیده، حاکی است که مصرف نمک بیش از حد استاندارد جهانی به طور مستقیم برای هر فرد مرگبار است.

وی ادامه داد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی حد استاندارد میزان مصرف نمک روزانه ۵ گرم است. این در حالی است که طبق برآوردهای صورت گرفته در ایران مردم ۲ تا ۳ برابر بیشتر از حد استاندارد نمک مصرف می‌کنند.

آزاده اضافه کرد: مصرف نمک در اکثر کشورهای جهان بیش از حد استاندارد است در این میان کشور‌های روسیه و اوکراین نیز بیش از سایر کشورهای نمک مصرف می‌کنند.

متخصص آنکولوژی اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون نفر در جهان به طور مستقیم با مصرف نمک جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از افراد به آمار و تحقیقات توجه نمی‌کنند درحالی که مضرات مصرف بیش از حد این قاتل سفید (نمک) از سوی محققان به اثبات رسیده است. مصرف بیش از حد نمک منجر به فشار خون، سکته قلبی، بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده و بیماری‌های کلیوی می‌شود و مهم‌ترین توصیه پزشکان حذف نمک از سفره غذاست.

به نقل از ایرنا، آزاده همچنین درخصوص قرص آسپیرین گفت: یکی از بزرگ‌ترین تحقیقات دانشمندان جهان که در نیم قرن اخیر صورت گرفته است حاکی است که مصرف دوز پایین آسپیرین باعث کاهش سرطان در بدن می‌شود و سرطان‌های دستگاه گوارش، مری، معده، لوزالمعده، سینه، روده را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وی اظهار کرد: در این تحقیقات نشان داده شده است که مصرف دوز پایین قرص آسپیرین از ابتلا به سرطان روده ۴۰ درصد، ۳۵ درصد سرطان معده و ۵۰ درصد نیز سرطان مری را کاهش می‌دهد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در این مطالعات نشان داده شده است که افرادی که در معرض فاکتورهای خطر، کم تحرک، سبک زندگی مدرن غربی دارند با مصرف قرص آسپیرین بچه می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری نمایند.

به گزارش جام جم سرا، دکتر علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در هشتاد و هشتمین اجلاس روساو معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز اخبار تکان دهنده‌ای از وضعیت سلامت مردم ارائه کرد.

وی گفت: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای مناسب استفاده نمی‌کنند، و این به معنای آن است که افراد سبزی و میوه کمتر و چربی بیشتر مصرف می‌کنند. ۱۹میلیون در کشور تحرک کمی دارند، پنج میلیون نفر سیگار مصرف می‌کنند، ۱۵میلیون نفر چربی خون بالا دارند. ۱۹میلیون نفر در کشور دارای فشار خون هستند که ۵۰ درصد آن‌ها از بیماری خود بی‌خبرند و همچنین ۸۳ هزار مرگ در سال در ارتباط با فشار خون اتفاق می‌افتد.

به گفته سیاری، همچنین ۷ میلیون نفر در کشور قند خون بالا دارند، ۱۵ میلیون نفر نیز کلسترول بالا مبتلا هستند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها