مسئولان حوزه تولید و توزیع آب در کردستان می‌گویند وضع منابع آبی این استان بشدت افت کرده است، به طوری که 30 روستا آب آشامیدنی ندارد و احتمال جیره‌بندی در برخی شهرها نیز وجود دارد.
کد خبر: ۷۱۱۳۳۶
استان کردستان هم کم‌آب شد

به گزارش ایرنا، در صورت ادامه گرمای هوا و بالارفتن میزان مصرف، احتمال افزایش این تعداد روستا وجود دارد، از این رو کاهش مصرف و صرفه جویی در آب نیازمند عزمی جدی از سوی شهروندان است.

اگر هر شهروند روزانه یک لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی کند و کردستانی‌ها بتوانند در مجموع ماهانه 20 تا 30 لیتر آب کمتر مصرف کنند، می‌توان از جیره‌بندی آب در استان جلوگیری و کمبودها را مرتفع کرد.

استاندار کردستان در این باره گفت: مشکل کم‌آبی در استان جدی است و علاوه بر 30 روستا که دیگر آب ندارد و با تانکر آبرسانی می‌شود، برخی از شهرها ازجمله بانه و قروه نیز با مشکل کم‌آبی مواجه است.

عبدالمحمد زاهدی با بیان این که در کردستان چند سد نیمه تمام داریم که برخی آب مورد نیاز داخل استان و تعدادی نیاز استان‌های همجوار را تامین می‌کند، افزود: با توجه به کمبود آب، اولویت تکمیل با سدهایی است که تامین آب استان را بر عهده دارد و امیدواریم با تامین اعتبار تا پایان سال آینده، این سدها به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) کردستان نیز کمبود آب را جدی دانست و گفت: از 1700 روستای این استان، 600 روستا با کمبود شدید آب مواجه است، به طوری که در طول شبانه‌روز به طور متوسط دو ساعت آب آشامیدنی دارند.

رحمان رحیمی دلیل این امر را خشکسالی‌های اخیر دانست و افزود: اکنون 950 روستای استان با جمعیتی بیش از 380 هزار نفر زیرپوشش شرکت آبفار هستند.

به گفته وی 30 روستای استان نیز به دلیل آلودگی منابع آبی و کم‌آبی در یک ماه اخیر با تانکر آبرسانی می‌شود که برخی از منابع مربوط به آلودگی آب از طرح‌های نیمه‌تمام بوده و در صورت تحقق اعتبارات اختصاصی تا پایان امسال به شبکه آبرسانی متصل می‌شوند.

رحیمی همچنین با اشاره به وجود 200 طرح نیمه‌تمام در بخش آبرسانی روستایی، یادآور شد: همه ساله بیش از 50 روستا در استان زیر پوشش شرکت آبفار قرار می‌گیرد که امسال در صورت تحقق اعتبارات استانی و ملی، 100 طرح از 200 طرح نیمه‌تمام در استان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این مسئول اعتبارات سال 92 تا پایان تیر امسال را از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب 100 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: 40 میلیارد ریال دیگر نیز از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای تکمیل طرح‌های مصوب سفر رهبری اخیرا اعلام شده است. از محل اعتبارات استانی نیز امسال برای هر شهرستان در بخش آبفار 10 تا 12 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که نسبت به سال‌های گذشته رشد مطلوبی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز با هشدار نسبت به جیره‌بندی آب در شهر سنندج با اشاره به حجم آب مخزن سد قشلاق سنندج گفت: با روند فعلی، امکان تامین آب فقط برای دو ماه وجود دارد و باید مردم در مصرف این مایه حیاتبخش صرفه‌جویی کنند.

اقبال شاه‌نظری با بیان این که در صورت صرفه‌جویی نکردن، جیره‌بندی آب حتمی خواهد بود، از مردم و کشاورزان خواست 20 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گفته وی حجم آب مخزن سد قشلاق سنندج در مقایسه با سال گذشته با کاهش 20 درصدی مواجه بوده و در شرایط عادی فقط 20 میلیون مترمکعب آن قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان نیز مصرف آب شرب توسط شهروندان را بیش از حد انتظار عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از تنش و جیره‌بندی آب، شهروندان باید در فصل گرم الگوی مصرف خود را اصلاح کنند تا نگرانی‌های موجود در این رابطه برطرف شود.

علیرضا تخت شاهی افزود: اگر شهروندان هر ساله، 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه‌جویی کنند، ما می‌توانیم براحتی در یک بازه زمانی پنج ساله، به الگوی استاندارد و جهانی سرانه مصرف آب که 120 لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز است، برسیم.

استان کردستان یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان حدود 65 درصد در شهرها و 35 درصد در روستاها ساکن هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها