استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران:

آسیبهای اجتماعی زنانه نشده است

استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره افزایش آسیب‌های اجتماعی و همچنین زنانه شدن آن‌ها در کشور گفت: پدیده‌های آسیب‌شناختی را نمی‌توان با بررسی یک منطقه و یا یک محل به کل کشور تعمیم داد به همین دلیل نمی‌توان گفت که آسیبهای اجتماعی در کشور زنانه شده است.
کد خبر: ۷۱۱۱۶۲
آسیبهای اجتماعی زنانه نشده است

جام جم سرا: دکتر غلامرضا علیزاده افزود: معمولا در شهرهای بزرگ و کلانشهر‌ها به دلیل خرده فرهنگ‌های زیادی که کنار هم زندگی می‌کنند، پاره‌ای از رفتار‌ها و ناهنجاری‌هایی مشاهده می‌شود که باعث بروز آسیب‌هایی در جامعه خواهد شد اما نمی‌توان این پدیده را به کل جامعه آماری کشور اختصاص داد؛ بنابراین استان‌هایی مانند تهران ممکن است به دلیل تغییر الگو و یا سبک زندگی دچار آسیب‌هایی شوند اما این دلیلی نیست برای اینکه در استان دیگری نیز‌‌ همان آسیب وجود داشته باشد.


وی با اشاره به اینکه برخی از مدیران ما به دلیل نگرانی از سلامت اجتماع برخی از ارتباط‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را یک رفتار نهادینه شده تلقی می‌کنند و بر همین اساس احساس نگرانی می‌کنند، گفت: این درست نیست؛ به دلیل اینکه پاره‌ای از این رفتارهای نادرست در سطح اجتماع هستند و به عمق آن ورود پیدا نمی‌کنند و وارد لایه‌های دینی و ارزشی مردم نیز نخواهند شد و به نوعی خود اصلاحی نیز شکل می‌گیرد بنابراین وجود یک پدیده دلیلی برای رشد آن در جامعه نیست.

به نقل از مهر این استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد که نمی‌توان گفت آسیب‌های اجتماعی در جامعه زنانه شده است و نگرانی‌هایی که وجود دارد از بعد جامعه‌شناختی نیست بلکه از نگاه معرفتی انجام می‌گیرد و بر همین اساس آن را جزئی از واقعیتهای اجتماعی تلقی می‌کنند که نباید این گونه باشد.

علیزاده تاکید کرد: مناسبت‌های رفتاری در جامعه مشکل و بحران نیستند بلکه واقعیتهای اجتماعی هستند مانند تکدی‌گری که باید برای رفع آن راهکاری تعریف کنیم اما نباید جامعه را نسبت به آن نگران و مضطرب نماییم.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه حساسیت بیش از حد در برخی از مواقع باعث ایجاد تنش و استرس و فشار عصبی در میان مردم می‌شود، گفت: بازتاب آن نمی‌تواند به نفع مردم باشد و در برخی موارد قبح قضیه نیز از بین می‌رود.

به گفته وی، باید مشارکت و وفاق جامعه وهمچنین همبستگی اجتماعی را با روش‌های آموزشی در خانواده‌ها و همچنین مهدهای کودک و... افزایش دهیم و با آگاهی دادن و آموزش‌های لازم باعث شویم که آسیب‌های اجتماعی نیز در جامعه کاهش پیدا کند. منظور این نیست که نباید آسیب‌های اجتماعی در جامعه رصد شود بلکه باید علاوه بر این کار، راهکارهای لازم برای رفع آن در نظر گرفته شود و فقط نباید مردم را نگران کرد.

وی افزود: اساسی‌ترین کاری که باید انجام شود این است که راه حل برای رفع مشکل باید از جنس خود آن باشد. اگر مشکل موضوعی اجتماعی است باید راه حل آن نیز اجتماعی باشد و اگر فرهنگی و یا سیاسی است به تبع آن راه حل نیز باید از جنس خودشان انتخاب شود و در مجموع هنگامی که راه حل از جنس مشکل نباشد به نتیجه لازم دست پیدا نمی‌کنیم.

به گزارش جام جم سرا، چندی پیش موسوی چلک مدیر کل توسعه مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بود در حوزه آسیب‌های اجتماعی شیب سن به سمت پایین بوده و آسیب‌های ما زنانه‌تر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها