هشدار: آیا فروش مواد سمی مرگ‌آور باید آسان باشد؟

داد و ستد مرگ در ۱۵ ثانیه؛ «فروش آسان سیانور» در پایتخت!

افزایش آسیبهای اجتماعی نگران کننده است

چرا جوانی تصمیم به خودکشی می‌گیرد؟

مسئله خودکشی از یک بعد به‌عنوان یک مسئله روانی و روان‌شناختی و از بعد دیگر به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح می‌‌‌‌‌شود که در استمرار آن آسیب‌های اجتماعی را پدید می‌‌‌‌‌آورد. با کمی تعمق به این نتیجه خواهیم رسید که طبیعتا باید علل و عوامل مختلفی وجود داشته باشد که باعث می‌‌‌‌‌شود یک انسان عاقل و بالغ به مرحله‌ای از زندگی‌اش برسد که نبودن را بر بودن ترجیح دهد.
کد خبر: ۷۱۰۶۱۲

جام جم سرا: از جمله این عوامل می‌‌‌‌‌توان به عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه اشاره کرد و در کنار اینها یکسری عوامل فردی و اختلالات روانی و فشارهای عصبی و عاطفی هم در زندگی فرد، وجود دارد و همه اینها در کنار هم بستر را برای وقوع چنین پدیده‌ای مهیا می‌‌‌‌‌کند. بنابراین به نوعی می‌‌‌‌‌توانیم به عنوان یک آسیب اجتماعی هم از آن یاد کنیم. در این موارد، مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده و فرد را در شرایط و موقعیتی قرار می‌‌‌‌‌دهند که یک عامل می‌‌‌‌‌شود دلیل بارز و آشکار خودکشی. این در حالی است که علت وقوع چنین اتفاقی مجموعه‌ای از فشارهای زندگی است که موجب شکست در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی شده و فرد را در موقعیتی قرار می‌‌‌‌‌دهد که در یک لحظه و طی یک جنون آنی منطق و عقلانیت خود را از دست داده و برای نفی خودش از حیات، دست به خودکشی می‌‌‌‌‌زند. حال در چنین اقدامی عده‌ای در خفا و دور از انظار دیگران خودشان را تسلیم مرگ می‌‌‌‌‌کنند که بیشتر خودکشی‌ها به این شکل صورت می‌‌‌‌‌گیرد.

اما، در شکل دیگر آن فرد در جمع و به قصد نمایش اقدام به گرفتن چنین تصمیمی می‌‌‌‌‌کند که برای این نوع خودکشی هم می‌‌‌‌‌توان دو شکل را فرض کرد.

در فرض اول فرد قصد خودکشی نداشته و به قصد جلب توجه همگان را از تصمیم خود مبنی بر خودکشی آگاه می‌‌‌‌‌کند. این اقدام اغلب با هدف جلب توجه اطرافیان و دست اندرکاران امور فرد انجام می‌‌‌‌‌گیرد تا آنها هم متوجه مشکلات او شده و فریادرسی کنند یا به او وعده کمک بدهند اما، در برخی موارد هم اقدام به خودکشی در ملاءعام با قصد مردن صورت می‌‌‌‌‌گیرد، مانند خودکشی در متروی تهران که متاسفانه بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم.

مسئولان و سایر افراد جامعه باید از خود بپرسند در فضای اجتماعی چه می‌‌‌‌‌گذرد که باعث می‌‌‌‌‌شود موجودی به نام انسان، در سن جوانی به جایی برسد که چنین تصمیمی بگیرد و بخواهد خودش را از زندگی ساقط کند


در هرحال، در رابطه با مقوله خودکشی باید گفت جای تاسف دارد که چنین اتفاقاتی به ویژه در بین نسل جوان کشورمان رخ می‌‌‌‌‌دهد و به نظر می‌‌‌‌‌رسد این اقدامات در بردارنده پیامی برای مسئولان ذیربط باشد که باید روی آن مطالعه و بررسی دقیقی صورت بگیرد و علل و عوامل و ریشه‌های حوادث ناشی از خودکشی با کمک کار کارشناسی بررسی و برای آن راه‌حلی اندیشیده شود.

این اتفاقات هشداری است برای مسئولان ذیربط که موضوع را بررسی کنند و صرف اینکه اتفاقات این چنینی یک حادثه فردی است از کنارش رد نشوند بلکه، باید به این معضل‌ها توجه کرده و در سطح کلان جامعه آن را پیگیری کرد چرا که چنین موضوعی جدا از اینکه یک مسئله فردی است ریشه در مشکلات و آسیب‌های اجتماعی هم دارد.

علاوه بر این، خودکشی یک فرد در ملاء عام برای شاهدان ماجرا و سایر افراد اجتماع هم تاثیرات ناخوشایندی دارد چرا که، تمام کسانی که شاهد ماجرا بوده یا شنونده آن هستند از وقوع حوادث این‌چنینی متاثر می‌‌‌‌‌شوند و همچنین این سوال در ذهن سایر افراد جامعه ایجاد می‌‌‌‌‌شود که در فضای اجتماعی چه می‌‌‌‌‌گذرد که باعث می‌‌‌‌‌شود موجودی به نام انسان، در سن جوانی به جایی برسد که چنین تصمیمی بگیرد و بخواهد خودش را از زندگی ساقط کند.(محمد زاهدی اصل - آسیب‌شناس و رئیس انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران/ آرمان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها