به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی،این مرکز در جدیدترین اثر خود کتاب پرستوی دهلاویه،تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مصطفی چمران تألیف مجید نجف پور را منتشر کرد.
کد خبر: ۷۰۸۹۷۹
پرستوی دهلاویه از خاطرات چمران می​گوید

این کتاب اثری است در حوزه تاریخ شفاهی،البته سخنگفتن از شهید دکتر مصطفی چمران این مرد عمل، نه مرد سخن، این نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت، این مالک اشتر جنوب لبنان و عباس کربلای خوزستان دشوار است.

مجموعه پیش رو سعی بر آن دارد با استفاده از اسناد و نامهها و دستنوشتههای بهجامانده از آن شهید بزرگوار و خاطراتی که در گنجینهی غبارگرفته از یاران آن شهید به زندهکردن نام و یاد آن شهید در قالب مجموعهای از زندگی پرماجرای شهید چمران بپردازد.

در قسمت هایی از مقدمه این کتاب چنین می خوانیم:

مصطفی چمران که در سال ١٣١١ ه.ش متولد شد، دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان انتصاریه تهران و دوره متوسطه را در دبیرستانهای دارالفنون و البرز سپری کرد و سپس وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و در سال ١٣٣٥ ش در رشته برق فارغالتحصیل و شاگرد ممتاز گشت.

او با استفاده از بورس شاگردان ممتاز دانشگاه برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و ابتدا در دانشگاه تگزاس فوق لیسانس مهندسی برق و سپس در یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاههای معروف آمریکا «برکلی» دکتری خود را در رشتهی الکترونیک و فیزیک پلاسما دریافت نمود و مدتی در یکی از مراکز مهم تحقیقاتی آمریکا مشغول به کار بود.

پس از شکست اعراب در جنگ ١٩٦٧م، چمران برای فراگیری فنون نظامی و جنگهای چریکی راهی مصر شد و مدتی در مصر ماند.

بعد از فوت جمال عبدالناصر به دعوت امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان به آن سرزمین قدم نهاد. در لبنان پایهگذاری سازمان چریکی مسلّحی را برعهده گرفت و همزمان با روشنگریِ اسلامی و مذهبی و تقویت روحیه و اعتقادات اسلامی و مکتبی، ورزیدهترین، زبدهترین و شجاعترین رزمندگان اسلام را تربیت نمود که فرزندان و شاگردان آنها امروز نیز در لبنان براساس همین اعتقادات و روحیهی شهادتطلبی، حماسهها میآفرینند.

مصطفی چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشتاقانه همراه با گروه ٩٢ نفره نخبگان مذهبی و سیاسی لبنان به ایران آمد و به دیدار امام خمینی (ره) شتافت و بنا به توصیه امام راحل در ایران ماند سپس برای فرونشاندن توطئههای جداییطلبانه در کردستان ـ با آنکه معاون نخستوزیر بود ـ لباس رزم بر تن کرد و سلاح بر دوش گرفت و با سازماندهی و بهکارگیری نیروهای مسلّح و بهخصوص قوای مردمی، به خنثیسازی توطئههای دشمنان انقلاب اسلامی برآمد و نام خود و پاوه و حوادث حماسهساز آن و فرمان تاریخی امام خمینی(ره) را برای همیشه در تاریخ ثبت نمود. سپس با آغاز جنگ تحمیلی راهی خوزستان شد و فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی ـ نظامی را تحت عنوان «ستاد جنگهای نامنظم» برعهده گرفت.

او در ماههای آغازین جنگ رشادتهای زیادی از خود نشان داد و سرانجام در سی و یکم خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه ـ سوسنگرد براثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

امام خمینی در پیامی به مناسبت شهادت شهید چمران فرمودند: «او جنگجویی پرهیزگار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت... او در حیات، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست، و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید...».

اثر پیش رو در شمارگان1500 نسخه و 300 صفحه در شهریورماه سال جاری روانه بازار نشر گردیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها