جام جم ورزشی: علی دایی چه در زمانی که در اروپا بازیکن تیم هایی مانند هرتابرلین، آرمینیا بیله فلد و بایرن مونیخ بود و چه زمانی که مربی گری را شروع کرد همیشه در زمره گران ترین های فوتبال ایران قرار داشت و دارد.
کد خبر: ۷۰۵۹۹۴
اخراج دایی از پرپسولیس 2 میلیون دلار هزینه دارد؟

هفته نامه تماشاگران امروز نوشت:

اخراج علی دایی؛ این تصمیمی است که اگر مدیران پرسپولیس بگیرند ، آقای گل فوتبال جهان را صاحب گرانترین قرارداد تاریخ فوتبالش می کنند.

علی دایی، او حالا بحث اصلی مدیریتی پرسپولیس است. سر اوست که هیات مدیره و مدیر تیم اره می دهند و تیشه می گیرند. رحیمی او را سیبل می کند و هیات مدیره، مدیرشان را مدیر هزینه می نامند چون توانسته سرمربی را راضی نگه دارد. از اواخر سال قبل که وزارت ورزش رودررو با این چهره خبرساز فوتبال ایران قرار گرفت و بحث انتشار جزئیات قراردادهای سرخ ها در هفته های پایانی فصل قبل جنجالی بزرگ به پا کرد تا حالا، دایی همچنان در راس اتفاقات منتهی به پرسپولیس است. پرسپولیسی که امسال باید با 30 میلیارد تومان اسپانسر مرموزش اداره شود. اسپانسر و اعضای هیات مدیره ای که ورودشان به فوتبال از سوی مدیر تیم یعنی رضا رحیمی مشکوک خوانده شده و رحیمی خواهان بررسی نهاد های نظارتی درباره دلایل سرمایه گذاری شان در فوتبال شده است. آنها تا به حال 12میلیارد تومان به پرسپولیس داده اند و مدیر تیم مدام از بی پولی می گوید. رحیمی در جدیدترین گزارشی که از 12 میلیارد پولی که از شروع مدیریتش در اختیار داشته است ، از پرداخت هایش به کادرفنی و بدهی های قبلی تیم سخن گفته است. ابتدا شایعه شد در لیست مدیر رقم تعهد شده این فصل تیم 8.1 میلیارد تومان است اما در جلسات بعدی درحالی که دایی قرارداد ثبتی اش 2.1 میلیارد تومان است ، اعلام شد کادر فنی در سال پیش رو اگر بتواند سهمیه آسیایی اش را تکرار کند ، هزینه ای 4.5 میلیارد تومانی برای باشگاه خواهد داشت!

ارقامی که البته عامل اصلی اختلاف میان اعضای هیات مدیره زیر فشار از سوی وزارت ورزش با مدیر تیم است . مدیری که وزیر ورزش درباره اش می گفت:« قرارداد دایی 3 ساله بود و قرار شد رحیمی کاری کند قرارداد سال قبل دایی که ما فکر می کردیم 1.7 میلیارد تومان است کاهش داشته باشد اما این رقم برای سال قبل بیش از 2 میلیارد تومان شد و امسال هم اگر دایی بتواند نتیجه بگیرد ، دریافتی اش از مرز 3 میلیارد و صد میلیون تومان می گذرد. رحیمی به همه اعضای هیات مدیره گفت دخالتی در این قرارداد نداشته باشند و خودش همه چیز را درست می کند اما شرایط بدتر شد و این دلیل دلخوری اعضای هیات مدیره است. بالاخره سرمایه گذاران می گویند اگر ما پول می دهیم بهتر است خودمان هم با دایی طرف حساب باشیم .» آنها که این همه پول هزینه می کنند بدشان نمی اید اگر قرارداد مربی را نمی توانند کاهش دهند اقلا از برند اسم او بهره بگیرند و یا شاید چند عکسی را با این چهره سرشناس فوتبال آسیا به یادگار بگیرند. دایی اگر این قراردادش را بگیرد به دریافتی بالای یک میلیون دلار می رسد. قراردادی که پیشتر در اوج فوتبالش و درحالی که مهاجم اول فوتبال اسیا بود از هرتا برلین گرفته بود. او که در فوتبال ویترینی پررنگ از موفقیت ها را داشت اما او در مربیگری یک قهرمانی لیگ با سایپا و تنها دو قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس دارد اما رقم دریافتی اش سالانه 50 درصد قرارداد کارلوس کروش سرشناس می شود !

دایی مرد همیشه گران قیمت فوتبال ایران

علی دایی ؛ او برند فوتبال ایران است و از محمد غمخوار با سابقه فرماندهی لجستیک جنگ تا محمد رویانیان بنیان گذار پلیس 110 اگر بخواهند در پرسپولیس از شر سکوها در امان باشند و اسیر دعوا سر «ریش و ریشه» نشوند صاف می آیند سراغ او. او که اوج افتخارتش را در سال های فوتبالش رقم زده از روزی که تهران را به مقصد بیله فلد ترک کرد شد گرانترین بازیکن ایرانی. بازی در بایرن ، هرتا برلین و الشباب همیشه این برند را گران و گرانتر می کرد. در روزهای پیری فوتبال هم هنوز دایی برای بازی پولهایی بالاتر از سقف می گرفت .قرارداد 5.5 میلیون مارکی علی وقتی از بایرن راهی هرتا می شد در شرایطی که هر مارک 400 تومان می ارزید و قیمت دلار هم 800 تومان بود ، سهم 30 درصدی او از این انتقال را به بیش از یک میلیون دلار در سال می رساند. او بعد از این توانست بزرگترین قرارداد فوتبالی اش را زمانی بگیرد که راهی امارات شد. قراردادی با دریافتی بیش از 1.5 میلیون دلار. مهرداد میناوند هم تیمی اش در الشباب می گوید:« فکر می کنم رقم دریافتی دایی برای یک سال بازی در الشباب بیش از 1.5 میلیون دلار بود چون من چیزی حدود یک میلیون دلار گرفته بودم. » دایی در سال های بعد از این هم رقم قراردادهایش به ازای دلار های 800 یا هزار تومانی در تهران ، بین 500 تا 700 هزار دلار می شد ، تا اینکه شهریار فوتبال را کنار گذاشت و سرمربی شد. برای تیم ملی در سال اول 700 میلیون قرارداد داشت و دلار هم نزدیک به 900 تومان در تهران خرید و فروش می شد. یعنی دایی قراردادی حدود سالانه 750 هزار دلار با فدراسیون کفاشیان داشت. این رقم تقریبا قیمت تثبیت شده او در نوسانات قیمت ارز در همه سال های بعد بوده اما حالا این فرصت را دارد که امسال بتواند دریافتی اش را دوباره به مرز یک میلیون دلار برساند.

دایی 2 میلیون دلاری می شود؟

دریافتی این فصل دایی اما همه دغدغه هیات مدیره پرسپولیس نیست که آنها آرزوی شان موفقیت دایی و رسیدنش به این سقف است چون ناکامی او در این فصل هزینه های گروه مدیریتی تیم را دو برابر می کند. اینکه قرارداد دایی 3 ساله است و اگر اخراج شود باید کل قرارداد سال سومش هم پرداخت شود. قراردادی که غیر از در بر داشتن هزینه مالیات مربی در خود ، شامل افزایش 20 درصدی نسبت به رقم پایه امسال و مبلغی جریمه برای فسخ می شود و این یعنی پرسپولیسی ها باید رقمی حدود 6 میلیارد تومان به مربی شان بپردازند. یعنی دایی ناگهان در مقام مربی برای برکناری ، صاحب 2 میلیون دلار می شود این بالاترین دریافتی او در طول تاریخ است. البته سیاسی و خواجه وند حاضر نیستند درباره رقم دقیق قرارداددایی روشن حرفی بزنند ، امیر رضا خادم هم می گوید ریز این قرارداد را نمی داند اما می داند که رحیمی گزارشی در این باره به هیات مدیره تیم داده است. رحیمی هم که این روزها رابطه خوبی با دایی دارد چیزی درباره مسائل مالی نمی گوید . حرف ها همه بر اساس شایعاتی است که معمولا بعد از بروز دعوا ها تائید می شوند. مثل ماجرای حضوری همزمان سیاسی در پرسپولیس و راه اهن که دایی و رحیمی به آن اشاره داشتند. بهمن دهقان دوست صمیمی دایی هم که می داند قرارداد دایی بر اساس نوشته 3 ساله او با رویانیان است می گوید:«راستش چیزی از جزئیات و بندهای قرارداد نمی دانم اما یادم هست که علی آقا برای برگشتن به پرسپولیس تردید هایی داشت چون قبلش یک سری مشکلات وجود داشت و راه آهنی ها هم مخالف بودند و ...»

دایی بدون شک مهمترین برگ برنده این روزها برای نیمکت پرسپولیس است که نامش برای برندهای تبلیغاتی بردی بزرگ دارد و فرقی ندارد که این هزینه را بابک زنجانی بپردازد ، حسین هدایتی یا بهنام پیشروی کیش. حالا اسپانسرهای پرسپولیس علاقه دارند به دایی نزدیک شوند تا اینکه با اخراجش او را صاحب بزرگترین دریافتی اش از فوتبال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محسن ازتهران
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۰
۰
توضیحات خیلی خوبی بود.ولی دوتا ابهام داره.یكی اینكه بالاخره منظورنویسنده رومتوجه نشدیم كه بالاخره دایی با اون داشته های بسیاركم ومحدودش ازنظر سوادمربی گری(نه تبحروتجربه فوتبالی) ارزش چنین رقمهایی روداره؟!!! دوم هم اینكه من منظور نویسنده رو ازاون قسمت كه نوشته ،اعضاء هیات مدیره واسپانسرها با گرفتن دوتا عكس كنار دایی مطرح شده وازبرند اسمش استفاده كنندچیست؟! یعنی اگه بنده یا خودشما یا هرشخص حقیقی دیگری،كنارآقای دایی دوتا عكس بگیریم، دیگه سواربرخرمرادمیشیم؟!اگه اینطوریه كه همه فتوشاپ كارا،ازفردا شروع میكنن كه عكس ساختن اونم نه با دایی كه خداوكیلی ازنظر فتوژنیك مالی نیست بلكه كنار دست دویدبكهام وكریس رونالدو ومسی و...(آقا ما راه پیشرفت ومطرح شدن روكشف كردیم.دمت گرم)

نیازمندی ها