وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر در مذاکرات ایران و 1+5 به توافق کلی در موضوعات مختلف برسیم، باز هم نیاز به زمان است تا جزییات مذاکرات نیز انجام شود، بنابراین بعید می دانم زودتر از مهلت چهارماهه در مذاکرات به نتیجه قطعی برسیم.
کد خبر: ۷۰۵۵۹۴
نتیجه قطعی مذاکرات قبل از پایان مهلت چهار ماهه بعید است

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد قبل از اتمام مهلت چهار ماهه در مذاکرات هسته ای به نتیجه قطعی رسید، گفت: اگر توافق کلی در موضوعات مختلف مذاکرات هسته ای صورت بگیرد، باز هم نیاز به زمان وجود دارد تا جزئیات مذاکرات انجام شود.

وی با بیان این که مذاکرات هسته ای در مجموع رو به پیشرفت است، افزود: از ابتدا اعتقاد داشته و داریم که اگر اراده قوی از سوی غربی ها وجود داشته باشد، مذاکرات هسته ای خیلی زود به نتیجه می رسد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان گفت: با توجه به واقعیت هایی که در هفت ماه گذشته از مذاکره با کشورهای 1+5 درک شد، احساس می شود که طرف مقابل با احتیاط بیشتری حرکت کرده است.

ظریف درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته ای نیز گفت: گفت و گوهای دو کشور درباره موضوع هسته ای به این دلیل است که با سایر کشورها دارای روابط سیاسی رسمی هستیم و می توانیم از طریق سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران مذاکرات مختلف را پیگیری کنیم که این شرایط درباره آمریکا صدق نمی کند.

وی همچنین درباره تحولات عراق و روابط ایران با کردهای این کشور گفت: همواره با تمامی گروه های سیاسی عراق و از جمله کردها تعامل خوبی داشته ایم تا تمامیت ارضی عراق حفظ شود.

ایران و گروه 1+5 در مذاکرات «وین ٦» به دلیل اختلافات بویژه در مورد میزان غنی سازی ایران و طول دوره توافق جامع نتوانستند به توافق برسند و از این رو زمان دوره مذاکرات جامع هسته ای برای رسیدن به توافق نهایی و نیز توافق اولیه ژنو را به مدت چهار ماه تا ٢٤ نوامبر ٢٠١٤ تمدید کردند.

تهران پیشنهادهایی علمی و منطقی را به طرف مقابل ارایه کرده است و طرفین در تلاش هستند به مفهوم مشترکی در موضوعات اختلافی از جمله غنی سازی دست یابند.

همچنین ایران اعلام کرده است که برای 5 تا ٧ سال آینده به ظرفیت ١٩٠ هزار سو برای تهیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و راکتور اراک نیاز دارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها