گروه داعش طی چند هفته اخیر، مقادیر زیادی از نفت خام میدان‌های نفتی که در دست دارد را از طریق واسطه‌ها و با قیمت بسیار پایین به تجار ترکیه فروخته است.
کد خبر: ۶۹۸۸۸۹
تاسیس امپراطوری قاچاق نفت خام تکفیری‌ها

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی اقتصادی بیزینس اینسایدر، نیروهای تکفیری داعش در طی تهاجم خود به شمال عراق در ماه گذشته،‌ موفق شدند 4 میدان نفتی کوچک را به تسخیر در آورند. این نیروها هم‌اکنون با فروش نفت خام و گازوئیل به تامین مالی دولت مورد ادعای خویش می‌پردازند.

نیروهای داعش در نزدیکی موصل میدان‌های نفتی «نجمه» و «قایارا» و در نزدیکی تکریت میدان‌های نفتی « هیمرین» و «اجیل» را در دست گرفته اند.

اگر چه میدان‌های نفتی که در دست داعش قرار دارد در مقایسه با سایر میدان‌های نفتی عراق که در اختیار دولت مرکزی و حکومت خودگردان کردستان است ناچیز قلمداد می‌شود، اما انحصار دسترسی به منابع سوختی در مناطق تحت تسخیر نیروهای تکفیری داعش، اهرم لازم برای اعمال فشار علیه نیروهای رقیب در این مناطق را در اختیار داعش قرار داده است.

به گفته مقامات عراقی، گروه داعش طی چند هفته اخیر مقادیری از نفت میدان‌های نفتی مذکور را برای پالایش به سوریه منتقل کرده و سپس برای فروش مجددا به موصل بازگردانده است. مقادیر زیادی از نفت خام نیز از طریق واسطه‌ها با قیمت بسیار پایین به تجار ترکیه فروخته شده است.

این تجارت غیر قانونی میلیون‌ها دلار در اختیار گروه داعش قرار داده است.

منابع دولت عراق مدعی شدند که تخمین درآمد گروه داعش از فروش نفت خام و نفت پالایش شده در روسیه دشوار است. با این حال گفته شده است که داعش تنها طی یک عملیات قاچاق سوخت به کردستان توانسته 1میلیون دلار در روز به‌دست آورد.

داعش که خود را حکومت اسلامی عراق و شام (به عربی: الدولة الاسلامیة فی العراق والشام) می‌نامد، یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه تکفیری را پیشه کرده است و هدف سازمان دهندگان آن نیز بازگرداندن چیزی است که آن را خلافت اسلامی و اجرای شریعت می نامند. داعش در بیستم خرداد با حمله به موصل عراق، این شهر را به تسخیر خود در آورد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها