امیدها به دستیابی به توافق جامع هسته ای تا هفته آینده رنگ می بازد

ظریف: هنوز با تمدید مذاکرات موافقت نکرده ایم

شنیده ها حاکی از آن است که مهلت مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 برای چند ماه تمدید می شود اما وزیر خارجه ایران می گوید هنوز با تمدید موافقت نکرده ایم.
کد خبر: ۶۹۶۸۱۷
ظریف: هنوز با تمدید مذاکرات موافقت نکرده ایم

روز چهارشنبه برخی منابع خبری اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که در حال حاضر در وین در جریان است، روز جمعه متوقف می‌شود. بر اساس شنیده‌ها، این مذاکرات چند ماه تمدید خواهد شد. هنوز مدت دقیق تمدید مذاکرات مشخص نیست. در حال حاضر گفت‌وگوها درباره مدت زمان تمدید و شرایط آن در جریان است.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان درپی اعلام اخبار ضد و نقیض از سوی رسانه های خارجی از قول وی مبنی بر اینکه تاریخی برای تمدید مذاکرات تعیین شده است گفت: هنوز با تمدید موافقت نکرده ایم.

توقف این دوره از مذاکرات به منزله شکست در مذاکرات نیست. بر اساس توافقنامه ژنو 29 تیر ماه پایان مهلت 6 ماهه برنامه مشترک اقدام است. با توجه به شرایط کنونی، دستیابی به توافق جامع تا این تاریخ مقدور نبوده و نیاز به تمدید مهلت مذاکرات است.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 از دو هفته قبل در شهر وین آغاز شد. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که این هفته به مذاکرات پیوسته بود، روز گذشته پس از چند دور مذاکره با همتای ایرانی خود، اعلام کرد که در بازگشت به آمریکا با رئیس‌جمهور و کنگره این کشور در مورد تمدید احتمالی مهلت مذاکرات گفت‌وگو می‌کند.

رایزنی برای تمدید مذاکرات به مدت چند ماه

در همین حال، یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای از توقف مذاکرات وین 6 در روز جمعه و نیز رایزنی ها به منظور تمدید مذاکرات برای چند ماه خبر داد.

این دیپلمات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ششمین دوره مذاکرات ایران و گروه 1+5 پس از بیش از 15 روز، روز جمعه متوقف می شود.

بدین ترتیب مذاکرات وین 6 سه روز زودتر از 20 جولای به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: قرار است مذاکرات ایران و گروه 1+ 5 به منظور نگارش متن پیش نویس توافق جامع برای چند ماه دیگر تمدید شود.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در پانزدهمین روز از مذاکرات هسته ای وین 6 بر این نکته تاکید کرد که مذاکرات ایران و 1+5 تا 20 جولای با جدیت ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه یک دیپلمات ایرانی که خواست نامش فاش نشود سه شنبه شب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:بعید می دانم مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع تا یکشنبه هفته آینده (20 جولای) به اتمام برسد زیرا نیاز است کشورها به پایتخت های خود باز گردند و مشورت کنند.

این دیپلمات تصریح کرد که برای رسیدن به توافق، به احتمال بسیار زیاد مذاکرات تمدید می شود.

یک دیپلمات دیگر نیز به ایرنا گفت: به نظر ما تا 20 جولای طرفین باید به توافق دست یابند اما از نظر تکنیکی با توافق ایران و 1+5 می تواند این مذاکرات ادامه یابد.

وی در عین حال اظهار داشت که بر اساس توافق ژنو مذاکرات می تواند تا 23 نوامبر تمدید شود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران بعد از ظهر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: آنقدر پیشرفت داشته ایم که به روسایمان بگوییم این روند ارزش ادامه دادن دارد.این توصیه من است و مطمئن هستم که جان کری نیز همین توصیه را مطرح خواهد کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روز سه شنبه خود اعلام کرد به واشنگتن برای مشورت با کنگره و اوباما باز می گردد.

دیپلمات ها نیز می گویند که وی قرار است پیشنهاد تمدید مذاکرات را با اوباما و کنگره مطرح کند.

ظرفیت غنی سازی؛ دلیل توقف مذاکرات

در همین حال، خبرگزاری ایسنا به نقل از یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که نام وی را فاش نکرد، گزارش داد: اختلاف بر سر ظرفیت غنی‌سازی عامل توقف مذاکرات میان ایران و کشورهای گروه 1 + 5 در مقطع فعلی است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به احتمال توقف مذاکرات در پایان دو هفته کاری سخت و فشرده گفت: مذاکرات هسته‌ای به دلیل به تفاهم نرسیدن بر سر برخی موضوعات به ویژه موضوع ظرفیت غنی‌سازی متوقف می‌شود.

او گفت: مهم‌ترین موضوع میان دو طرف که اختلاف‌ها هم‌چنان بر سر آن ادامه دارد مساله ظرفیت غنی‌سازی است که دو طرف با وجود ارایه مفاهیم و پیشنهاد‌هایی دراین‌باره اما به نتیجه نرسیدند.

این عضو تیم مذاکره‌ کننده ادامه داد: نیاز قطعی ایران برای تامین سوخت یک سال نیروگاه بوشهر در هشت سال آینده امری پذیرفته شده از سوی طرف آمریکایی و برخی طرف‌های دیگر عضو گروه 1+5 است اما آن‌ها تاکید دارند که از میزان فعالیت مراکز غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران که اکنون نصب و فعال هستند از ابتدای توافق احتمالی به اندازه قابل توجهی کاسته شود. اما ایران معتقد است به طور منطقی و اصولی باید روند را برای تامین 190 هزار سو از هم اکنون ادامه دهد تا در پایان حدود هشت سال این میزان تامین باشد نه این‌که در آن مقطع تازه بخواهد کار را شروع کند.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌آید بعد از سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به وین و مذاکره با طرف ایرانی اختلاف نظر میان دو طرف بر سر ظرفیت غنی‌سازی هم‌چنان پابرجاست و پیشنهاد‌های ارایه شده راه به جایی نبرده است.

بر خلاف جو مثبت روز سه‌شنبه پس از کنفرانس خبری وزیر خارجه آمریکا و ایران تحلیل‌ها در بخشی از رسانه‌های داخلی و خارجی به این سمت رفت که مذاکرات در نقطه تلاقی خوبی قرار گرفته است.

اگر چه جان کری در کنفرانس خبری‌اش اختلاف نظرها را پررنگ نکرد اما از رفع آن‌ها هم چیزی نگفت.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات اخیر رهبر ایران روز سه‌شنبه گفت: فتوای رهبر ایران را جدی و آن را مدنظر می‌گیریم. آمریکا اعلام می‌کند که ایران حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بر اساس معاهده ان. پی. تی دارد. با این حال نکته‌ اصلی این است که چگونه تضمین کند که این برنامه صلح‌آمیز است. این مذاکرات برای راستی‌آزمایی است و تنها برای صدور بیانیه انجام نمی‌شود.

او تاکید کرد که همانند کریستال به ایرانیان آشکارا می‌گویم که 19000 سانتریفیوژ در حال حاضر بیش از اندازه است.

به گزارش ایسنا، یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت قرار است مذاکرات برای روز جمعه متوقف و به مدت دو ماه یا بیش‌تر تمدید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها