به گفته یک متخصص تغذیه، بین مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر و همچنین میان تحصیلات مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی کودکان زیر ۲ سال رابطه معنی داری وجود دارد.
کد خبر: ۶۹۴۷۱۰
ارتباط تحصیلات مادر با بیماری‌های عفونی کودکان

جام جم سرا: سید مرتضی صفوی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تعیین رابطه بین مدت زمان تغذیه با شیر مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی در کودکان زیر ۲ سال اظهار داشت: هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط سن و تحصیلات مادر، جنس و سن نوزاد، مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر، کل مدت زمان تغذیه با شیر مادر با میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش، تنفسی، اسهال و عفونت گوش در کودکان زیر ۲ سال روستاهای شهرستان بافت بود.

به نقل از تسنیم، وی گفت: این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی ۴۶ کودک روستایی که به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند انجام شد. جنس، وزن هنگام تولد، تاریخ تولد کودک، سن و تحصیلات مادر، مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر، کل مدت زمان تغذیه با شیر مادر، میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی بر اساس پرونده خانوار و فرم‌های مانا جمع آوری شد.

این دانشیار نعذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: ۵۰ درصد کودکان مورد بررسی دختر و ۵۰ درصد پسر بودند. بین مدت زمان تغذیه انحصاری با شیر مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی کودکان زیر ۲ سال رابطه معنی داری وجود دارد.

صفوی افزود: این ارتباط در مورد عفونت‌های دستگاه گوارش، اسهال، عفونتهای تنفسی و عفونت گوش معنی دار بود. تحصیلات مادر و میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی هم با هم رابطه معنی داری وجود داشت ولی سن مادر و جنسیت کودک با میزان ابتلا با بیماری‌های عفونی مرتبط نبودند. یافته‌های این مطالعه ضرورت و اهمیت ترویج تغذیه با شیر مادر را نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها