عباس کیارستمی، پرویز پرستویی، ناصر تقوایی، داود رشیدی و زنده‌یاد سهراب شهید ثالث از جمله هنرمندان مطرحی هستند که در تیر ماه متولد شده‌اند.
کد خبر: ۶۹۲۰۷۱
هنرمندان تیرماهی‌ سینمای ایران

در اولین روز تیر ماه، هنرمند مطرح عرصه‌بین‌المللی سینمای ایران،عباس کیارستمی به دنیا آمده است.

او که متولد 1319 تهران است، گفته است« شاید انتظار کنونی من از سینما این باشد که هنگامی شب به خواب می‌روم، بدانم یک تصویر جدید ایجاد کرده‌ام همچون ماهیگیری که همیشه با پرتاب تور خود، امیدوار به گرفتن ماهی است.»

این کارگردان 74 ساله سینمای ایران می‌گوید: «بدون هیچ توقعی همچنان کار می‌کنم، ماهیت فیلم تولید تصویر است و امکان ندارد در ماه یک فیلم کوتاه، یک ویدئوی کوچک درست نکنم و یا یک عکس نگیرم.»

کیارستمی علاوه بر کارگردانی در سایر رشته‌های هنری همچون عکاسی، نقاشی، فیلمنامه نویسی، تدوین، طراحی گرافیک، شعر، موسیقی و... فعالیت می‌کند و یکی از عکس‌های کلکسیونش در حراج کریستی سال 2008 میلادی حدود 130 هزار دلار فروخته شد.

فیلم «طعم گیلاس» که برنده نخل طلایی جشنواره کن سال 1997 میلادی شد و همچنین «خانه دوست کجاست» که موفق به دریافت پلنگ برنزجشنواره لوکارنو شده است، « باد ما را خواهد برد» برنده جایزه هیات ویژه داوران جشنواره ونیز در سال 1999 و.....از جمله فیلم‌های موفق این کارگردان در جشنواره‌های بین المللی است.

کیارستمی داور جشنواره‌های بسیاری از جمله کن، جشنواره فیلم ونیز، لوکارنو، سن‌سباستین، فیلم سائو پائولو، کاپالبیو، کوستندورف صربستان و..... بوده است.

روزنامه گاردین کیارستمی را در رده ششم کارگردانان برتر معاصر دنیا معرفی کرده است.او همچنین نشان شوالیه ادب و هنر وزارت فرهنگ فرانسه را نیزدریافت کرده است.

سالروز تولد «حاج کاظم سینمای ایران»

2 تیر ماه یک روز پس از تولد کیارستمی؛ پرویز پرستویی یا به قولی "حاج کاظم" سینمای ایران، سالروز تولدش است.

این بازیگر 59 ساله، اولین نقش‌اش را با بازی در نمایشنامه‌ای با نام «ماجرای یک محله» آغاز کرد.

او در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم «لیلی با من است» گرفت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «آژانس شیشه‌ای» در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

پرستویی همچنین با ایفای نقش ماندگارش در فیلم «مارمولک» ساخته کمال تبریزی، سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران جشنواره بیست و دوم فیلم فجر و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما را گرفت.

این هنرمند در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با بازی در فیلم «میهمان داریم» محمد مهدی عسگرپور و «امروز» رضا میرکریمی به عنوان بازیگر و فیلم «شب بیرون» ساخته کاوه سجادی حسینی به عنوان تهیه کننده حضور داشت.

سالروز تولد تدوین‌گر سینمای ایران

هایده صفی‌یاری تدوین‌گر سرشناس سینمای ایران نیز 5 تیرماه 55 ساله شد.

او با تدوین فیلم « آژانس شیشه‌ای» اولین جایزه‌اش را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و با دریافت سیمرغ بلورین از هفدهمین جشنواره فجر برای تدوین فیلم « روبان قرمز» موفقیت‌اش تکرار شد.

از دیگر آثار مشهور صفی یاری می‌توان به «جدایی نادر از سیمین»، «درباره الی»، « چهارشنبه سوری» و «هفت دقیقه تا پاییز» اشاره کرد.

سالروز تولد خالق ناخدا خورشید

اما اواخر تیر ماه یعنی نوزدهم،ناصر تقوایی متولد شده است.

او که به قول خودش «در تابستان سال 1320 خورشیدی، در گرمای جنگ جهانگیر دوم، در قلب جنگلی از نخل‌های ستبر سبز، در یک روستای عرب‌نشین زاده شده» است، بیش از 12 سال است که فیلم نساخته است و دو فیلم نیمه‌تمام «چای تلخ» و «زنگی و رومی» را در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد.

این هنرمند در فیلم‌سازی علاوه بر ساخت فیلم کوتاه، فیلم‌های بلندی چون «آرامش در حضور دیگران»، «صادق کرده»، «ناخدا خورشید»، «ای ایران»، «کاغذ بی‌خط » را ساخته است و در سال‌های اخیر بعد از متوقف شدن دو فیلمش، مستند کوتاه «تمرین آخر» را درباره‌ی تعزیه ساخت.

سال 1383، شورای ارزشیابی هنرمندان در وزارت ارشاد، مدرک درجه یک هنری کشور (معادل دکترا) را به ناصر تقوایی، اعطا کرد.

داود رشیدی 81 ساله می‌شود

داود رشیدی نیز 25 تیرماه 81 ساله می‌شود.

این بازیگر کارش را در اداره تئاتر شروع کرد و گروه تئاتر «امروز» را پایه‌گذاری کرد که هنرمندانی چون داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سوسن تسلیمی، مرضیه برومند و سیاوش طهمورث به عضویت آن درآمدند.

داود رشیدی در سال 1387 به عنوان یکی از چهره‌های هفتمین دوره چهره‌های ماندگار برگزیده شد.

از فیلم‌های او می‌توان از "کمال‌الملک"،"هزاردستان"، "تاتوره"،"بی‌بی چلچله"،" تهران روز گار نو" و... در کنار تئاترهایش همچون "پیروزی در شیکاگو"، "ریچارد سوم" نام برد.

سالروز تولد مورخ سینما

نویسنده کتاب تاریخ سینمای ایران 26 تیرماه، 68 ساله می‌شود،جمال امید مورخ سینما است.

محصولات سینمای ایران، فرهنگ فیلم‌های ایرانی (از پرفروش‌ترین کتاب‌های سینمایی در تاریخ سینمای ایران بوده است)، سینمای ایران (دو جلد) با همکاری بهرام‌ ری‌پور به زبان انگلیسی، سینمای جهان سوم، عبدالحسین سپنتا، زندگی و سینما، آوانس اوگانیانس، ‌زندگی و سینما، پیدایش و بهره‌برداری ، ‌١٠٠ فیلم پرفروش سینمای جهان، تاریخ سینمای ایران (جلد اول ‌و دوم) از جمله آثار او هستند.

سهراب شهید ثالث متولد شد

اگر سهراب شهید ثالث زنده بود باید 10 تیرماه تولد 71 سالگی‌اش را جشن می‌گرفتیم.

این کارگردان به عنوان یکی از آغازگران موج نوی سینمای ایران شناخته می‌شود. او از بنیانگذاران کانون سینماگران پیشرو بود. فیلم‌های او مانند «یک اتفاق ساده» ، «طبیعت بی‌جان»، «در غربت» برنده جایزه‌های بین‌المللی شده‌ است.

شهید ثالث پیش از مرگش به آمریکا رفت و پس از اقامت در شیکاگو سرانجام در همین ماه بر اثر بیماری سرطان کبد درگذشت.

اما تیر ماه، تعدادی از هنرمندان را هم از ما گرفت، هنرمندانی چون خسرو شکیبایی، حمید سمندریان، علی کسمایی، حمید حمزه،پروین غفاری. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها