الشرق الاوسط تحلیل می کند:

سه هفته حساس و سرنوشت ساز برای ایران

در آستانه مذاکرات سرنوشت ساز هسته‌ای وین

دوره گردی صهیونیست‌ها آغاز شد

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که قرار است 11 تیر تا 29 تیر ماه برگزار شود، آغاز نشده به کارزار و عرصه نبرد رسانه‌ای تبدیل شده است. مسئولان کشورمان اعلام کرده‌اند با اقتدار دور بعدی مذاکرات هسته‌ای را آغاز می‌کنیم.صهیونیست‌ها هم دست به کار شدند تا از توافق نهایی جلوگیری کنند.
کد خبر: ۶۹۰۷۵۹
دوره گردی صهیونیست‌ها آغاز شد

در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره بر واقع گرایی طرف مقابل به ویژه آمریکا تأکید کرده است، اما آنها بیشترین لطمه را به روند مذاکرات هسته‌ای زده‌اند.

از سوی دیگر دوره‌گردی‌های برخی مقامات رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 هم در آستانه برگزاری آخزین دور مذاکرات توافق 6 ماهه اول آغاز شده و تیمی از سوی این رژیم به آمریکا رفته است تا لابی‌های خود را در این زمینه انجام دهد.

در حالی که رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را برای بی نتیجه ماندن مذاکرات انجام می دهد، اما روسیه مخالف خدشه دار شدن توسعه برنامه هسته ای ایران است.

معاون امور بین الملل وزارت خارجه روسیه ضمن حمایت از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، گفت: روسیه همواره مخالف خدشه دار شدن توسعه برنامه هسته‌ای ایران و همکاری دو کشور در زمینه هسته‌ای است.

ریابکوف این موضع را در دیدرا سفیر ایران در مسکو اعلام کرد و افزود: روسیه نگاه مثبتی به روند مذاکرات ایران با گروه 1+5 دارد و امیدواریم توافقنامه نهایی هسته ای در تاریخ 20 ژوئیه به امضاء برسد.

فضا سازی‌های کری

اما در مقابل جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اگرچه دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع امکان‌پذیر است اما زمان رو به پایان است.

وی در یادداشتی که در وب‌سایت روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شد نوشته است؛ایران هنوز باید اثبات کند که برنامه هسته‌ای این کشور به‌صورت کامل صلح‌آمیز است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه نوشته است؛مقامات ایرانی به‌صورت مداوم و آشکار گفته‌اند که هیچ‌گونه نیتی برای ساختن سلاح هسته‌ای ندارند و اینکه فعالیت‌های هسته‌ای آنها منحصراً برای تأمین نیازهای غیرنظامی طراحی شده‌ است با فرض درست بودن این اظهارات، اثبات این قضیه کار سختی نخواهد بود.

وی علیرغم این که در یادداشت خود تأکید می‌کند، کشورمان بر مفاد توافقنامه برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است، اما با این اصواف خواهان اثبات صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بارهای در گزارش‌های خود هر چند دو پهلو اعلام کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

کری در ادامه می‌نویسد؛ گروه 1+5 طی چند ماه گذشته پیشنهادهایی را به ایران ارائه کرده که در صورت پذیرش آنها تحریم‌ها به‌صورت مرحله‌ای رفع خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که در صورت توافق نهایی میان ایران و 1+5 همه تحریم‌ها علیه کشورمان باید برچیده شود اما آمریکایی‌ها همچنان اصرار دارند که در چنین شرایطی هم تحریم‌ها به تدریج برداشته می‌شود.

وی در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد: "ما با اعتقاد به اینکه فرصتی واقعی برای دستیابی به موفقیت وجود دارد وارد این مذاکرات شدیم. هنوز هم این فرصت وجود دارد، اما زمان رو به پایان است".

تلاش صهیونیست‌ها برای تخریب فضای مذاکرات هسته‌ای

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر فلسطین در آستانه مذاکرات هسته‌ای از گروه ۱+۵ خواست تسلیم ایران نشوند و به این کشور اجازه ندهند از فناوری غنی سازی برخوردار باشد.

وی که در چند روز گذشته گفت‌وگوهای زیادی را با رسانه‌های داخلی و خارجی در زمینه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 انجام داده بر منع برخورداری ایران از هرگونه غنی سازی تاکید کرده است.

نتانیاهو که رژیمش دارای سلاح‌های کشتار جمعی از جمله شیمایی میکروبی و هسته‌ای است و اکنون هم در حال قتل عام مردم غزه است خواستار آن شد که توافق هسته‌ای با ایران، مانند توافق شیمیایی با سوریه، ایران را به طور کامل از فناوری هسته‌ای منع کند.

رویترز هم از سفر هیأتی از سرزمین‌های اشغالی به واشنگتن خبر داد. یووال استاینیتز، وزیر امور استراتژیک و یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی نتانیاهو قرار است با مقانات آمریکا دیدار کنند.

حضور احتمالی ویلیام برنز در مذاکرات هسته‌ای وین

همچنین منابع آگاه اعلام کردند که ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا احتمالاً در مذاکرات هسته‌ای وین که با هدف دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران تا ۲۰ جولای برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.

وی در دور پیشین مذاکرات نیز حضور داشت و با مقامات و مذاکره کنندگان هسته‌ای کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

با اقتدار دور بعدی مذاکرات هسته‌ای را آغاز می‌کنیم

در استانه آغاز گفت‌وگوهای سروشت ساز هسته‌ای در وین که 20 روز به طول خواهد انجامیدعراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ از فردا در وین آغاز می‌شود.

سیدعباس عراقچی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: این بار سقفی برای مدت مذاکرات تعیین نشده، مگر تا 20 ژوئیه (29 تیر) که آخرین مهلت تعیین شده دوره 6 ماهه برنامه اقدام مشترک است.

وی گفت: ما و همه طرف‌ها در 1+5 ، آقای ظریف و خانم اشتون از 11 تا 29 تیر در وین از فرصت موجود استفاده می‌کنیم تا به توافق نهایی برسیم.

عراقچی افزود: طبق روال، جلسات رسمی در ساختمان سازمان ملل متحد در وین و جلسات غیررسمی در هتل برگزار می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی خاصی برای برگزاری جلسات دو و چندجانبه با هیئت‌های مذاکره ‌کننده نشده اما طبیعت مذاکرات به نحوی است که چون ما با 6 کشور طرفیم ، طبعاً هر جا احساس نیاز کنیم که لازم است با هیئتی جداگانه صحبت کنیم یا با دو هیئت،‌ نشست سه‌جانبه داشته باشیم این کار را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر امور خارجه، نخستین اصل مد نظر برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را حفظ عزت و استقلال همه‌جانبه کشورمان به‌ ویژه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی وفنی دانست.

عراقچی افزود: با تأکید بر این اصول تلاش خواهیم کرد به راه حلی عادلانه و منطقی برسیم و با تثبیت حقوق مردم ایران به عنوان اولویتی اساسی، این مذاکرات را با اقتدار، سربلندی، افتخار و پیروزی پشت سر بگذاریم.

وی همچنین با قدردانی از حمایت مردم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: مردم با صبوری مذاکرات را پیگیری می‌کنند و با محبت به ما روحیه می‌دهند و هر جا با آنان مواجه می‌شویم با قوت از ما می‌خواهند با حفظ عزت، استقلال و اقتدار کشور در پی حل مسئله هسته‌ای باشیم.

عراقچی افزود: همه طالب این هستند که با حفظ این اصول، اگر راه حلی پیدا شود، این مشکل غیرضروری که ایجاد شده است حل و فصل و تنش‌ها کم شود و ما حتماً با همین منش حرکت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم، چندی پیش گفته بود که ممکن است طرف مقابل با زیاده خواهی مانع توافق جامع هسته‌ای شود که در آن صورت مانع به بن بست رسیدن مذاکرات برای دنیا مشخص خواهد شد.

ظریف اظهار کرده بود؛ در صورت عدم وصول توافق در وین هر طرف این حق را دارد که به سیاست های قبل از توافق ژنو باز گردد که این شامل طرف ایرانی نیز می شود.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها