عراقچی: انتظارات زیاده‌خواهانه برخی طرف‌ها در 1+5 مانع پیشرفت مذاکرات است

آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات

دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 درحالی از روز چهارشنبه در وین آغاز می‌شود که لابی‌های صهیونیستی تلاش‌های خود را برای انحراف گفت‌وگوها از مسیر خود افزایش داده‌اند.
کد خبر: ۶۹۰۵۵۸

بر همین اساس نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از ابتدا با هر نوع توافقی میان کشورهای 1+5 و جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای ایران مخالف بود، در شبکه‌های تلویزیونی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان (اعضای 1+5) حاضر شد و توصیه‌هایی را به این شش کشور درباره هر نوع توافقی با تهران ارائه کرد.

همزمان، هیأتی ویژه که در رسانه‌های غربی «هیأت آخرین لحظه» نام گرفته، عازم آمریکا شده تا برای عدم امضای توافق جامع هسته‌ای تلاش کند.

همین فشارها، باعث شده تا 1+5 مجبور به افزایش فشارها به تهران در جریان مذاکرات شود. شاید به این منظور است که عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان دیروز توقعات بیش از اندازه و انتظارات زیاده‌خواهانه برخی طرف‌ها را در 1+5 مانع بزرگ در مقابل مذاکرات و پیشرفت آن دانست و به آنها هشدار داد که توهمات را کنار بگذارند.

پیشنهاد نتانیاهو برای پیاده‌سازی مدل سوریه در قبال ایران

دو روز پیش از آغاز دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای، بنیامین نتانیاهو در اقدامی رسانه‌ای به کشورهای 1+5 در مورد توافقی که برای امضای آن تن به تسلیم شدن بدهند و غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بپذیرند، هشدار داد. به گزارش مهر و به نقل از جروزالیم پست، نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی که در رسانه‌های غربی به «بی‌بی» معروف است در برنامه‌های شبکه‌های سی‌ان‌ان (آمریکا)، اسکای (بریتانیا)، آ.آر.دی (آلمان)، سی‌سی‌تی‌وی (چین)، فرانس‌۲۴ (فرانسه) و کانال یک روسیه، یعنی هر شش کشور طرف گفت‌وگو با ایران ظاهر شد و با تکرار ادعاهای قبلی خود علیه ایران توصیه‌هایی را به این شش کشور درباره توافق نهایی با تهران کرد. نتانیاهو در نطق خود در این شبکه‌های تلویزیونی از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان خواست که طرف‌های گفت‌وگو با ایران در توافق خود با تهران، آن را مانند سوریه از داشتن فناوری و ظرفیت‌های نظامی هسته‌ای منع کنند. به اعتقاد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشتن فناوری غنی‌‌سازی اورانیوم برای ایران، به این معناست که این کشور می‌تواند هر لحظه، دست به تولید اورانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای بزند.

این اقدام نتانیاهو در حالی انجام می‌شود که شش کشور عضو 1+5 هفته گذشته جلسه‌ای را در بروکسل با هدف هماهنگی بیشتر میان خود درباره توافق احتمالی با ایران برگزار کردند. این کشورها پس از این نشست بر امضای توافق هسته‌ای تا پایان تیر تاکید کردند.

افراطیون آمریکایی: تحریم را حفظ کنید

همزمان با این اقدام نتانیاهو، دو نفر از چهره‌های افراطی در آمریکا نیز طرح جدیدی را درباره ایران مطرح کردند. نشریه فارین پالیسی در گزارشی درباره این اقدام جدید جنگ طلبان آمریکایی می‌نویسد: همزمان با تلاش‌های دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دو نفر از سیاستمداران تندرو و پرنفوذ آمریکایی، طرحی را به کنگره آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که می‌تواند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و توافق نهایی با ایران مشکل ایجاد کند. این طرح از کنگره آمریکا می‌خواهد تا زمانی که ثابت نشده ایران مطابق خواسته‌های آمریکا رفتار می‌کند، آمریکا باید همچنان تمام بخش‌های مالی از جمله بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار دهد. ارائه‌دهندگان این طرح «مارک دابوویتز» و «ریچارد گولدبرگ» هستند. مارک دابوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها مستقر در واشنگتن و ریچارد گولدبرگ، مشاور ارشد سابق مارک کرک، سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینویز هستند. به نوشته فارین پالیسی با توجه به نفوذی که این دو سیاستمدار در کنگره آمریکا دارند به نظر می‌رسد بحث در کنگره در بین موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای ایران بالا بگیرد.

طرحی که این دو سیاستمدار به کنگره ارائه کرده‌اند جزء‌جزء مواردی را که کنگره آمریکا باید مورد تحریم قرار دهد به تفصیل بیان می‌کند. این دو سیاستمدار معتقدند اگر مذاکرات 1+5 در ماه آینده میلادی با شکست روبه‌رو شود، کنگره آمریکا باید به این طرح، جامه عمل بپوشاند. محور اصلی طرح جدید بر تحریم صادرات نفتی ایران و محدود کردن بیش از پیش دولت ایران در نحوه استفاده از درآمدهای نفتی استوار است. بر اساس این طرح، تا زمانی که دولت ایران به تعهداتش عمل نکرده نباید اجازه داشته باشد در قبال فروش نفت، پول نقد وارد کشور کند.

دفاع صهیونیست‌ها از گزینه «غنی‌سازی صفر»

همزمان با افزایش تلاش لابی‌های جنگ‌طلب، پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی نوشت: رژیم صهیونیستی سخت در تلاش است، توافق نهایی بین ایران و 1+5 برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، در این گزارش آمده است: گزارش‌های خبری از تحرکات اسرائیل در قبال متحدان غربی‌اش سه هفته قبل از اعلام رسمی توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ حکایت دارد. العرب نوشت: یک هیات عالیرتبه صهیونیست دیروز وارد آمریکا شد. این هیات می‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران بر اساس فرمول خلع سلاح باشد و این توافق برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود.

«هیات آخرین لحظه»، در آمریکا دنبال چیست؟

روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز در نسخه اینترنتی‌اش نوشت: هیات اسرائیلی به ریاست یووال اشتاینیتز است و چند شخصیت دیگر از جمله یوسی کوهن مشاور امنیت ملی، جرمی یسخروف مدیرکل امور راهبردی وزارت امور خارجه وسیما شاین رئیس بخش راهبردی وزارت امور راهبردی در این هیات حضور دارند. این هیات با شماری از مقامات از جمله وندی شرمن، معاون وزرات امورخارجه و بیل برنز، معاون وزیر امور خارجه ملاقات کرد. مقامات اسرائیلی در دیدارشان با مقامات آمریکایی مدعی شدند: توافق باید به شیوه خلع سلاح باشد که بتوان درباره ایران و سوریه اجرا کرد و به شیوه نظارت پیشنهادی نباشد.

این گزارش می‌افزاید: تل‌آویو هیاتی که آن را به «هیات آخرین لحظه» توصیف کرده، اعزام کرده است. رژیم صهیونیستی اصرار دارد توافق باید به دنبال گزینه «غنی‌سازی صفر» باشد و اگر به ایران اجازه غنی‌سازی داده می‌شود باید زیر 3.5 درصد باشد.

الاخبار: 1+5 در مقابل ایران کوتاه آمد

با همه این فشارها، مقامات رژیم صهیونیستی نگران نتیجه مثبت گفت‌وگوهای هسته‌ای هستند. در همین رابطه یک مقام ارشد اسرائیلی گفته است: آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین درحالی به اتمام رسید که ایران اعلام کرد، آمریکا مواضع تندی دارد، اما ما مدارکی در اختیار داریم که نشان می‌دهد آمریکا و تعدادی از کشورهای 1+5 از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و کوتاه آمده‌اند.

به گزارش انتخاب، روزنامه الاخبار و به نقل از این مقام اسرائیلی اضافه کرده است: قدرت‌های جهانی دو ماه پیش موضعی تند علیه برنامه غنی‌سازی ایران اتخاذ کرده بودند و فقط با حفظ 300 تا 500 سانتریفیوژ از سوی ایران موافقت کرده بودند، اما پس از آخرین دور مذاکرات اعلام کردند که حاضر به گفت‌وگو درباره تعداد بیشتری از سانتریفیوژها هستند.

هشدار عراقچی به 1+5

در واکنش به این فشارها و گمانه‌زنی‌ها، سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر، زیاده‌خواهی‌های برخی طرف‌ها در 1+5 را ناشی از توهمات آنان دانست و تأکید کرد: نباید انتظار داشته باشند که مذاکرات بر اساس توهمات پیش برود، مذاکرات بر اساس واقعیات پیش خواهد رفت، واقعیات در صحنه باید ملاک باشد و واقع‌گرایی باید بر مذاکرات حاکم شود.

وی اضافه کرد:‌ با توقعات زیاده‌خواهانه که خارج از چارچوب منطق و عقلانیت است، حتما به جایی نخواهیم رسید.

اختلاف بر سر اندازه و محدوده‌های غنی‌سازی

عراقچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موارد اختلافی که سبب کندی در مذاکرات و در نگارش متن توافق جامع هسته‌ای شده است، گفت: موارد اختلافی، همه موضوعات درحال مذاکره را در ابعاد و اندازه‌های مختلف دربرمی‌گیرد، اما اصل غنی‌سازی ایران مورد اختلاف نیست و طرف‌های مقابل در ژنو پذیرفته‌اند که غنی‌سازی در ایران ادامه خواهد یافت. وی افزود: بر این اساس، ماهیت و نفس ادامه غنی‌سازی اصولا موضوع مذاکره نیست و مورد اختلاف هم نیست، زیرا قبلا در این باره در ژنو توافق شده است، اما اندازه و محدوده‌های غنی‌سازی جزو موضوعاتی است که باید در مذاکره به آن برسیم و هنوز در این باره اختلاف نظرهایی وجود دارد. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: در دیگر مطالب نیز موضوعات اختلافی هست، اما درباره حقوق هسته‌ای ملت ایران هیچ اختلافی نیست و باید رعایت و محترم شمرده شود. عراقچی افزود: ممکن است برای یک دوره زمانی مشخص که به اعتمادسازی منجر شود، مذاکرات ادامه یابد، در این باره اختلاف‌نظرهایی هست و گزینه‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد که درصددیم به نظر واحدی برسیم.

برای لغو تحریم‌ها اجماع‌نظر وجود دارد

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره لغو تحریم‌ها گفت: همان‌طور که در موضوع غنی‌سازی، اصلی داریم که غنی سازی ایران ادامه خواهد یافت و اندازه‌های آن مورد اختلاف نظر است درباره رفع همه تحریم‌ها نیز هیچ اختلاف نظری نیست، زیرا توافق ژنو تصریح دارد که ما به هر توافقی برسیم لغو کامل تحریم‌ها باید بخشی از آن باشد. وی افزود: درباره نفس این قضیه اختلافی نیست، اما این‌که با چه ترتیباتی این کار صورت گیرد، جدول زمانی چگونه باشد، اقدامات چگونه در مقابل هم قرار گیرد و همچنین تعهدات دو طرف، از موضوعاتی است که مذاکره درباره آن هنوز ادامه دارد، اما رفع کامل تحریم‌ها اصلی است که حتما باید رعایت شود.

عراقچی لغو کامل تحریم‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خواست تیم مذاکره‌کننده ایرانی دانست و اضافه کرد: برخی اقداماتی که ایران باید انجام دهد مستلزم طی یک دوره زمانی است که بلافاصله نمی‌تواند صورت گیرد؛ رفع برخی تحریم‌ها نیز به دلیل برخی جزئیات فنی ممکن است در یک دوره زمانی انجام شود. آنجا برای این موضوع جدول‌زمانی ترسیم می‌کنیم.

اجازه طرح موضوعات غیرهسته‌ای را نمی‌دهیم

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا طرح موضوعات خارج از برنامه اقدام مشترک موجب کندی نگارش متن توافق جامع هسته‌ای شده است، گفت: مواضع حداکثری و زیاده خواهی، جزو خصلت‌های طرف مقابل در طول مذاکرات بوده است. در ژنو این را شاهد بودیم و در این مرحله در مذاکرات وین نیز وجود داشته است. عراقچی افزود: موضوعات مورد مذاکره همان‌هایی است که در برنامه اقدام مشترک به آن پرداخته شد و برای ما این برنامه ملاک مذاکره است و در همین چارچوب هم مذاکره می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ موضوعی خارج از چارچوب هسته‌ای و نیز توافق ژنو در مذاکرات مطرح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها