عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در مقاله‌ای با عنوان «تاملی در مفهوم غنی‌سازی» نوشت: حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، شامل حق غنی سازی، برای همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، چه غربی‌ها آن را به رسمیت بشناسند، چه نشناسند.
کد خبر: ۶۸۹۶۳۱

سیدعباس عراقچی در این مقاله که در هفته‌نامه مثلث منتشر شده به ابعاد حقوقی غنی سازی و حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای پرداخته و آورده است: براساس توافق ژنو کشورهای 1+5 با نادیده گرفتن شش قطعنامه شورای امنیت که خواهان تعلیق بلادرنگ غنی‌سازی ایران شده‌اند به ادامه غنی‌سازی ایران رضایت داده و حتی تضمین می‌کنند که در هرگونه توافق نهایی نیز غنی‌سازی ایران ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به تصریح ان.پی.تی درباره حق کشورهای عضو به غنی‌سازی، آورده است: اظهاراتی که گهگاه از سوی مقامات غربی بیان می‌شود و حاوی شک در «حق غنی سازی» یا عدم به رسمیت شناختن آن است، یا عامدانه صرفا به حق استفاده صلح‌آمیز اشاره کرده و سعی دارند دیگر حقوق مرتبط و لاینفک حق هسته‌ای را نادیده بگیرند، سخنانی ناصحیح و در حقیقت یک مغلطه سیاسی بوده که از نظر حقوقی حجیت و اعتبار ندارد.عراقچی تاکید کرده است: این حقوق بوضوح در معاهدات بیان شده‌اند و مطالعه دقیق آنها تردیدی در این باره باقی نمی‌گذارد. نمی‌توان در مقابل نص معاهدات آنها را براساس نیات و خواسته‌های یکطرفه به صورت خودسرانه تفسیر کرد.

وی افزوده است: طبق بند یک ماده 27 کنوانسیون حقوق معاهدات (1969) یک معاهده باید با حسن‌نیت و مطابق معنای متداول عبارات آن و در همان چارچوب در پرتو هدف و مقصد آن تفسیر شود.

در ادامه این مقاله آمده است: در نتیجه می‌توان گفت حق هسته‌ای صلح آمیز عبارت است از حقی غیرقابل سلب برای کشورها به منظور هرگونه تولید و بهره برداری از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز. این حق فی ذاته وجود دارد، کسی نه می‌تواند آن را بدهد، نه می‌تواند آن را بگیرد. به تعبیر دقیق رهبر معظم انقلاب «برخی دولت‌های غربی حق استفاده ایران از انرژی هسته‌ای را به رسمیت شناخته‌اند؛ به رسمیت شناختن این حق مسلم و قانونی، امتیازی ظاهری و پوچ و بی‌معناست زیرا این حق در معاهدات جهانی به رسمیت شناخته شده و برای استفاده از آن نیازی به اروپایی‌ها برای به رسمیت شناختن آن نداریم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها