محمود معظمی، کارگردان سریال رمضانی شبکه دو:

«فاخته» را برای مخاطب کودک و بزرگسال ساختیم

مدینه، فاخته، هفت سنگ و شاید برای شما هم اتفاق بیفتد سریال‌هایی است که رمضان امسال ازشبکه‌های یک، دو، سه و تهران پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۸۹۱۸۰
همه سریال‌های رمضان در ماه عسل

سریال‌هایی که ماجراهای زیادی را به نمایش می‌گذارند، قصه آدم‌هایی که در نزدیکی ما زندگی می‌کنند با مشکلات، شادی و غم‌های زیادی رو به‌رو هستند اما کمتر آنها را می‌بینیم. از فرداشب برخی از آنها در سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های ترکیبی مانند ماه عسل به دیدار مردم می‌آیند تا راه و چاه زندگی را بهتر نشانشان دهد.

تلویزیون تقریبا از ده سال پیش برای ایام ماه مبارک رمضان سریال‌های ویژه‌ای تدارک می‌بیند که روایتگر داستان‌هایی با مضامین و مفاهیم دینی و انسانی است. امسال نیز سریال‌های مدینه، فاخته، هفت سنگ و مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد و یک سریال ترکیه‌ای برای شب‌های این ماه مبارک آماده شده است.شبکه یک سریال مدینه را هر شب ساعت 22 به مخاطبان خود ارائه می‌کند و علاقه‌مندان ساعت 10 صبح روز بعد می‌توانند قسمت قبل را تماشا کنند.

سریال مدینه را سیروس مقدم کارگردانی می‌کند که آخرین بار پایتخت 3 را از او دیده‌ایم و ساخت چهار سریال ماه رمضانی را نیز در کارنامه دارد، اما او معتقد است این سریال با دیگر آثارش تفاوت‌های جدی دارد و اثری کاملا زنانه است.

مقدم تماشاگران این سریال را به تماشای یک داستان پرکشش درباره زنی سختکوش که تلاش می‌کند در مواجهه با نامردی‌ها و کینه‌توزی از آموزه‌های دینی و باورها و اعتقاداتش بهره بگیرد، دعوت می‌کند.این کارگردان درباره مدینه توضیح داد: در سریال ثریا به درآمدهای شبهه‌دار و نزول پرداخته بودم، اما در سریال مدینه از زاویه دیگری این معضل بررسی و این بار مساله به صورت عام‌تر مطرح می‌شود.

/Media/Image/1393/03/18/635377851222635945.jpg

مدینه درباره زنی است که بعد از درگذشت همسرش جهان تصمیم دارد همراه پسرخوانده‌اش، کارخانه جهان را به بهترین شکل اداره کند، اما همسر اول جهان مانعی جدی بر سر راه اوست.نقش مدینه را پریوش نظریه برعهده دارد و از دیگر بازیگران سریال می‌توان به آتیلا پسیانی(جهان)، مهدی سلطانی(عبدی)، بهزاد فراهانی(بلبل)، مجید صالحی(عزیز)، شبنم مقدمی(روحی)، رضا رویگری(شهرام)، مهرداد صدیقیان(بهمن)، سیدمهرداد ضیایی(خسرو)، مریم بوبانی(طاهره) و آناهیتا افشار(هانیه) اشاره کرد.تصویربرداری سریال که براساس فیلمنامه‌ای از سعید نعمت‌الله ساخته می‌شود، اواخر فروردین در یکی از خانه‌های قدیمی در جنوب تهران آغاز شد و مدتی در شهر تنکابن و تهران ادامه پیدا کرد. تولید مدینه همچنان ادامه دارد و بخش‌هایی از آن همزمان با پخش، تصویربرداری می‌شود.

فاخته برای نوجوانان و خانواده‌ها

سریال فاخته به کارگردانی محمود‌معظمی، اولین سریال ماه رمضانی است که پیش از افطار به نمایش درمی‌آید. این سریال هر روز ساعت 18 از شبکه دو پخش و دو بار نیز تکرار می‌شود؛ یک بار بعد از گفت‌وگوی خبری شبکه دو و بار دوم ساعت 14 روز بعد.

سریال فاخته در گروه کودک و خردسال شبکه دو در ۳۳ قسمت براساس فیلمنامه علی‌اکبر محلوجیان تولید شده است. محمود معظمی کارگردانی فاخته را برعهده داشته و داوود قچاق آن را تهیه کرده است.این سریال درباره دختری از یک خانواده فرهیخته است که درست اول ماه رمضان به سن تکلیف رسیده و تمام اعمال دینی بر او واجب می‌شود. در کنار این داستان، ماجراهای دیگری هم برای تک‌تک اعضای خانواده پیش می‌آید که داستان سریال فاخته را شکل می‌دهد. یکی از نکات مهم سریال توجه به مادربزرگ به عنوان بزرگ خانواده است که با کمک و همفکری او مشکلات خانواده حل و فصل می‌شود.

در این سریال ثریا قاسمی(مادربزرگ)، عبدالرضا اکبری(پدر خانواده)، کمند امیرسلیمانی(مادر خانواده)، فرخ نعمتی(پدربزرگ)، شهرام عبدلی(عمو)، رحیم نوروزی، متین ستوده(دختر بزرگ خانواده)، نگین معتضدی(زن عمو) و هنرمند خردسال سپیده کاشانی در نقش اصلی و دختر کوچک خانواده بازی می‌کنند.

گفتی است تیتراژ این سریال بر اساس ترانه‌ای از افشین یداللهی و آهنگسازی مهران گل‌محمدی ساخته شده و زانیار خسروی خوانندگی آن را برعهده دارد.

هفت سنگ در شبکه 3

شبکه سه از میان چند سریال، هفت سنگ را برای ماه مبارک رمضان انتخاب کرده است. این سریال یکشنبه تا سه‌شنبه هر هفته به خاطر پخش مسابقات فوتبال از شبکه سه، ساعت 22 و 30 دقیقه به مخاطبان ارائه می‌شود و چهارشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها ساعت 21 به نمایش در می‌آید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند تکرار هر قسمت را ساعت 16 روز بعد تماشا کنند.

این سریال به کارگردانی علیرضا بذرافشان ساخته شده که آخرین بار سریال نابرده‌رنج را از او دیده‌ایم. در این سریال بذرافشان سراغ مسائل خانوادگی رفته و اثری ساخته که بر روابط آدم‌ها در یک خانواده تاکید می‌کند.

بذرافشان در این باره گفت: ارتباط اعضای خانواده بخصوص رابطه بین والدین و فرزندان را مورد توجه قرار داده‌ایم.

به گفته این کارگردان، در هر قسمت از این سریال سه داستان مطرح می‌شود که در نهایت یک نتیجه‌گیری در پی دارد.

علیرضا بذرافشان، سارا خسرو آبادی، حسین تراب‌نژاد و فروغ فروهیده نویسندگان سریال هفت سنگ هستند.

/Media/Image/1393/03/31/635389764509137544.jpg

تصویربرداری سریال هفت سنگ اسفند سال گذشته در یک ورزشگاه به پایان رسید. این سریال ماجراهای سه خانواده را روایت می‌کند که تعاملاتشان به داستان‌های جذابی منجر می‌شود.

از بازیگران این سریال می‌توان به پرویز پورحسینی، الهام پاوه‌نژاد، شبنم مقدمی، مهدی سلطانی، بهنام تشکر و فرناز رهنما اشاره کرد. علاوه بر بازیگران اصلی این سریال که نقش اعضای سه ‌خانواده را بازی می‌کنند، بازیگران زیادی به عنوان مهمان در سریال هفت سنگ حضور دارند.برخی بازیگران مهمان نقش بستگان دور و نزدیک اعضای این خانواده را بازی می‌کنند، تعدادی از آنها نقش دوستان یا همسایگان را بر عهده دارند و برخی دیگر نیز شخصیت‌هایی هستند که خواسته یا ناخواسته پایشان به خانه یکی از این سه‌خانواده باز می‌شود.

شبکه تهران نیز 13 اپیزود از سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد را برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده است که تقریبا یک ساعت پیش از افطار پخش می‌شود. از جمله اپیزودهای تولید شده برای ماه مبارک رمضان می‌توان به نام‌ آینه‌های رو به رو، برگشت‌ناپذیر، بزرگراه، بهای ماندن، بیراهه، پیله، در میان جمع، گواهی عشق، میزان و فرار سرباز شایان اشاره کرد.

همچنین شبکه تهران سریال ترکیه‌ای جدایی را نیز برای شب‌های ماه رمضان تدارک دیده که از سیزدهم تیرماه هر شب ساعت 23 از شبکه تهران پخش می‌شود.

همراهی ضیافت الهی با ماه عسل

شبکه‌های مختلف تلویزیون برای وقت افطار و سحر هم برنامه‌های ترکیبی و معارفی را در نظر گرفته‌اند که از میان آنها می‌توان به شهر باران، ماه عسل و ضیافت اشاره کرد.

شهر باران ویژه برنامه شبکه یک در ماه رمضان است که هر روز پیش از اذان مغرب با اجرای داریوش کاردان پخش می‌شود.

این برنامه شامل دو بخش است که در بخش اول خانواده مهمان به برنامه می‌آیند و در باره او و خصلت‌هایش صحبت می‌کنند و در بخش دوم خود فرد مورد نظر به برنامه می‌آید. پخش سخنرانی کوتاه از حجت‌الاسلام رفیعی و مرحوم حجت‌الاسلام کافی از بخش‌های دیگر این ویژه برنامه است.در این برنامه مسابقه تلفنی دستان بهشت با موضوعات متنوع معارفی نیز در نظر گرفته شده است.

علاقه‌مندان به برنامه ماه عسل هم می‌توانند این برنامه را مانند چند سال پیش قبل از اذان مغرب از شبکه سه تماشا کنند. اجرای این برنامه را احسان علیخانی به عهده دارد که تهیه‌کننده ماه عسل نیز هست. علیخانی امسال هم با تحقیقاتی که در سراسر ایران انجام داده آدم‌‌های خاصی را که در زندگی با مشکلات ویژ‌ه‌ای روبه‌رو شده‌اند، اما با توکل به خدا توانسته‌اند از پس آنها برآیند مقابل دوربین برنامه ماه عسل نشانده تا آنها از تجربیات‌شان برای مردم سخن بگویند.

علیخانی همچنین برای ماه عسل امسال دکور تازه‌ای را در نظر گرفته که فرداشب با پخش اولین قسمت از آن رونمایی می‌شود. در چند سال گذشته برنامه ماه عسل توانست بین مردم بیشترین مخاطب را از آن خود کند.

ضیافت، ویژه برنامه افطار شبکه قرآن است که با محوریت شناخت بهتر از سیره ۳۰ نفر از مراجع سلف و همین‌طور کارشناسان قرآنی طراحی شده که از میان آنها می‌توان به آیات عظام‌ بهجت، فاضل، تبریزی، اراکی، گلپایگانی، صافی، بروجردی، حائری، بهاالدینی، مجتهدی، تهرانی، خوانساری، علامه طباطبایی، علامه جعفری، علامه امینی، شیخ عباس قمی، علامه مجلسی، بانو امین و... اشاره کرد.

در این برنامه از فرزندان و بازماندگان این بزرگان دعوت شده و با آنها گفت‌وگو می‌شود. مجریان اصلی این برنامه سیدوحید مرتضوی و کتایون درویشی هستند. (آذر مهاجر / جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها