در آستانه مذاکرات سرنوشت ساز هسته‌ای وین

دوره گردی صهیونیست‌ها آغاز شد

ظریف: ایران آماده رسیدن به راه‌حل است

آخرین تلاش‌ها در ​آستانه مذاکرات نهایی

دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 درحالی از روز چهارشنبه در وین پی‌گرفته می‌شود که دو طرف این گفت‌وگوها این روزها در پایتخت‌های خود مشغول رایزنی درباره متن پیشنهادی توافق نهایی هستند.
کد خبر: ۶۸۹۱۴۶

به‌گزارش جام‌جم، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره این مذاکرات، ناهماهنگی کشورهای 1+5 است و شاید برای جلوگیری از همین آسیب است که کاترین اشتون روز پنجشنبه تلاش کرد تا در نشست هماهنگی در بروکسل، نظرات شش کشور حاضر در مذاکرات با تهران را به یکدیگر نزدیک کند. همزمان با این هماهنگی‌ها از سرزمین‌های اشغالی خبر می‌رسد که تلاش رژیم صهیونیستی برای سنگ‌اندازی در مسیر گفت‌وگوها بیشتر شده و به همین منظور تیمی ویژه برای مذاکره با 1+5 تشکیل شده است.

در نشست بروکسل، چه گذشت؟

گروه 1+5 کمتر از یک هفته مانده تا آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای، در نشست خود در بروکسل بر دستیابی به توافق نهایی با ایران تا ۲۰ جولای تأکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل مان، سخنگوی اشتون در صفحه توییتر خود از مذاکره نمایندگان آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس همراه با آلمان، با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل خبر داد و گفت که اشتون در دیدار با روسای شش هیات مذاکره کننده با ایران، درباره آماده‌سازی مقدمات برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با آنان گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری رویترز پس از نشست بروکسل، نوشت: شش قدرت جهانی به دنبال راه‌هایی برای به راه انداختن دوباره مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هستند. در این گزارش یادآوری شده است: در هفته‌های باقیمانده طرف‌های مذاکره‌کننده باید در مورد مسائل حساسی چون ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران در صورت حصول توافق نهایی و آینده نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور تصمیم‌گیری کنند. به نوشته همین خبرگزاری، باتوجه به احتمال موفقیت مذاکرات هسته‌ای، ایران خود را آماده پذیرش شرکت‌های خارجی می‌کند.

رژیم صهیونیستی تیم ویژه تشکیل داد

تاکید کشورهای عضو 1+5 بر توافق نهایی با تهران در دور نهایی مذاکرات باعث شد تا یک تیم ویژه در اسرائیل برای رایزنی با 1+5 درباره توافق هسته‌ای با ایران تشکیل شود. تشکیل این تیم ویژه در چارچوب تحرکات گسترده صهیونیست‌ها برای کارشکنی در روند گفت‌وگوهاست که به‌نظر می‌رسد در آستانه دور تازه مذاکرات هسته‌ای شدت گرفته است.

به گزارش فارس و به نقل از شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر‌ رژیم صهیونیستی چهارشنبه هفته گذشته «ران دمر» سفیر خود در آمریکا را برای برگزاری جلسه اضطراری احضار کرد. او علاوه بر این با پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تلفنی گفت‌و‌گو و تاکید کرد قصد دارد از بیم حصول توافق هسته‌ای با ایران، مقام‌های ارشد خود را به کشورهای غربی اعزام کند. همچنین نتانیاهو «یوال اشتاینتس»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی خود را به سرپرستی تیمی در این زمینه انتخاب کرده است. اشتاینتس قرار است همراه با تیم خود ابتدا به واشنگتن رفته سپس عازم پاریس و لندن شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین به وی گفته است که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید به‌گونه‌ای باشد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای سال‌ها شود.

ظریف: ممکن است زیاده‌خواهی‌ها مانع توافق شود

همه این رایزنی‌ها درحالی است که وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با قائم‌مقام وزیر امور روابط‌خارجی کوبا گفته است: جمهوری اسلامی ایران آماده رسیدن به راه‌حل است و در این رابطه پیشنهادهای معقولی ارائه کرده، اما ممکن است طرف مقابل با زیاده‌خواهی مانع توافق شود که در آن صورت عامل به بن‌بست رسیدن مذاکرات برای دنیا مشخص خواهد شد. محمدجواد ظریف همچنین درباره امضای احتمالی پروتکل الحاقی با بیان این که مجلس تصمیم نهایی را درباره پذیرش پروتکل الحاقی می‌گیرد، گفت: یکی از موضوعات توافق جامع هسته‌ای با 1+5 پذیرش پیوستن به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است اما در مذاکرات هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم. به گزارش خانه ملت، وی افزود: اگر به آن مرحله برسیم مجلس در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

او پیش از این به نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت هم گفته بود که جریان مذاکرات هسته‌ای با جزئیات به رهبر انقلاب گزارش می‌شود و تیم مذاکره‌کننده خود را ملزم به اجرای دقیق سیاست‌های نظام و نظرات رهبری می‌داند. وی تاکید کرده بود که خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب مشخص می‌کنند و افزود که می‌داند «روی خط قرمزها نباید مذاکره و توافق کرد.»همزمان مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود به آمریکای لاتین در هاوانا با «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا دیدار کرد و درباره پرونده هسته‌ای کشورمان به تبادل نظر پرداخت.

احتمال تمدید چند روزه توافق ژنو

هرچند نمی‌توان در آستانه دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در وین با اطمینان گفت که این گفت‌وگوها این بار به امضای توافق نهایی منتهی خواهد شد، اما برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که طرف آمریکایی به تیم مذاکره‌کننده ایرانی گفته که تنها با تمدید چند روزه ضرب‌الاجل توافق ژنو به‌منظور جمع‌بندی جزئیات موافق بوده و واشنگتن تاکید دارد که توافق امضا شود. سایت دیپلماسی ایرانی هم در همین ارتباط نوشته است که «ماه آگوست (مردادماه) بهترین زمان برای معامله است، زیرا ماه رمضان به پایان رسیده و از سوی دیگر کنگره آمریکا نیز به تعطیلات رفته است.»

از دیگر سو، خبرگزاری نسیم مدعی شده تیم ایرانی پذیرفته است که طرف مقابل به جای لغو یکباره تحریم‌ها، آنها را طبق یک جدول زمانی لغو کند و همین امر گام مهمی برای دستیابی به توافق نهایی است. با این همه آن‌گونه که پایگاه خبری تحلیلی «ایران هسته‌ای» خبر داده، مذاکرات هفته جاری ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد و این نشان دهنده آن است که دو طرف می‌خواهند کار را در این مذاکرات تمام کنند.

مصطفی انتظاری هروی ‌‌/‌‌ گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها