وزیر امور خارجه با بیان این که براساس توافق ژنو یک سال برای رسیدن به توافق نهایی وقت است، گفت: همه باید تلاش کنند تا مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 تا پایان تیرماه به نتیجه برسد اما در صورتی که توافق حاصل نشود، هرطرف حق دارد به سیاست‌های قبلی خود بازگردد.
کد خبر: ۶۸۷۲۸۴

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف، در کنفرانس خبری مشترک با موری مک‌کالی، وزیر امور خارجه نیوزیلند در پاسخ به این پرسش که برخی مذاکرات وین 5 را شکست خورده توصیف می‌کنند، اظهار کرد: مذاکرات یک روند است و نه یک بازی که در یک مرحله شما پیروز شوید و در مرحله بعد شکست بخورید، در واقع در آخرین مرحله است که مشخص می‌شود آیا مذاکرات موفق بوده است یا خیر؟

ظریف با بیان این که اولین ضرب‌الاجل دستیابی به توافق نهایی پایان تیرماه است، افزود: البته براساس توافق ژنو، یک سال برای رسیدن به توافق نهایی وقت است، اما همه باید تلاش کنند مذاکرات تا پایان تیرماه به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: برخی خبرگزاری‌ها مذاکرات وین 5 را از دور قبلی موفق‌تر دانسته یا وین 4 را دارای نتایج کمتری توصیف کرده بودند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: البته این گمانه‌زنی‌ها در فضای رسانه‌ای اشکال ندارد، اما طبیعت مذاکرات این است که نتیجه در پایان آن مشخص شود.

ظریف درباره عملکرد طرف‌های مذاکره‌کننده ایران در گروه 1+5 گفت: برخی از بازیگران این عادت را دارند که تلاش می‌کنند مواضع خود را تا روز آخر حفظ کنند و در آخرین لحظه به این باور برسند که لازم است مواضعشان را تعدیل کنند؛ اما من این روش را نمی‌پسندم.

وی با بیان این که ما زیاده‌خواهی نمی‌کنیم، گفت: ما بیش از حقوق خود نمی‌خواهیم و حاضریم نگرانی‌های مشروع را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما با همین روش دیدگاه‌های خود را ارائه کرده‌ایم و احساس می‌کنیم طرف مقابل تاکتیک و راهکار دیگری انتخاب کرده است و تلاش می‌کند مواضع حداکثری انتخاب کند.

ظریف باردیگر تاکید کرد: البته نمی‌توان پنهان کرد که طرف مقابل اذعان کرده است از این روش استفاده می‌کند ولی ما آن را نمی‌پسندیم و منتظر دور بعدی مذاکرات هستیم.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که صبر و متانت قسمتی از کار دیپلماسی است که ما آن را پیش می‌گیریم، افزود: احتمال می‌دهم که اگر طرف مقابل وارد مذاکرات جدی شود به نتیجه مطلوب برای دو طرف برسیم.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه مطلوب برای دو طرف این است که ما برنامه هسته‌ای خود را داشته باشیم و طرف مقابل هم اطمینان حاصل کند که برنامه ما صلح‌آمیز است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در صورت نرسیدن به توافق نهایی تا پایان تیرماه آیا دوطرف به موقعیت پیش از مذاکرات بازخواهند گشت، گفت: هم‌اکنون ما فقط به موفقیت در مذاکرات تا پایان مهلت تعیین شده فکر می‌کنیم.

ظریف یادآور شد: برنامه‌های کاری ما براساس توافق ژنو واضح است، اما در صورتی که توافق حاصل نشود هر طرف حق دارد به سیاست‌های قبلی خود بازگردد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ایران با تمام توان، آمادگی و حسن نیت وارد مذاکرات هسته‌ای شده است و در صورت وجود حسن نیت در طرف مقابل این امکان وجود دارد که تا پایان تیرماه به راه‌حل نهایی دست یابیم. وی خاطرنشان کرد: البته برای این کار لازم است طرف مقابل هم جدیت خود را در مذاکرات نشان دهد.

ظریف تاکید کرد: حتما موفقیت در گفت و گوهای هسته‌ای کمک قابل توجهی به صلح و امنیت جهان خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها