وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در صورت عدم وصول توافق در وین هر طرف این حق را دارد که به سیاست های قبل از توافق ژنو باز گردد که این شامل طرف ایرانی نیز می شود.
کد خبر: ۶۸۶۹۵۴
توافق ایران و 1+5 حاصل نشود به سیاست‌های قبل باز می‌گردیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه نیوزلند در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر در مدت زمان مقرر برنامه اقدام مشترک جامع نهایی نشود و شرایط تمدید توافق ژنو فراهم نشود چه خواهد شد و آیا ایران به شرایط قبل از توافق ژنو باز خواهد گشت گفت: ما برای موفقیت مذاکرات تا 29 تیر تلاش می کنیم و اگر 29 تیر ممکن نبود بر اساس توافق ژنو برای تمدید تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: البته اگر توافق حاصل نشود هر طرف این حق را دارد که به سیاست های قبل از توافق ژنو باز گردد و این شامل طرف ایرانی نیز می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر امور خارجه زلاندنو در خصوص مذاکرات با وی گفت: امروز بحث های بسیار خوبی هم درباره روابط دو جانبه و هم پیرامون موضوعات منطقه ای به ویژه وضعیت وخیم در سوریه و عراق که توسط همان گروه های تکفیری که جنایات سوریه را آفریدند، در عراق نیز جنایات بی سابقه ای را انجام می دهند، داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین آخرین تحولات را در موضوع پرونده هسته ای مرور کردیم و در حوزه روابط دو جانبه نیز در چندین هفته و ماه گذشته شاهد تحرک خوبی در روابط دو کشور بودیم. اعزام سفیر جدید زلاندنو و حضور معاون زلاندنو در ایران و میزبانی از آقای وزیر از این تحولات است.

ظریف افزود: حوزه های همکاری ایران و زلاندنو قابل توجه است که به دلیل فشارهای بانکی ناشی از تحریم با برخی رکودها مواجه شده است و برای از سرگیری روابط و فعالیت بخش خصوصی تلاش می کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: در موضوع عراق و هسته ای مذاکرات خوبی داشتیم و تاکید کردیم که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان وارد مذاکرات شده است و در صورتی که حسن‌نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد، این امکان هست که تا آخر این ماه به راه حل دست یابیم.

وی افزود: طرف مقابل باید همانطور که ما از ابتدا و بخصوص در طی یکماه گذشته با جدیت و با طرح هایی که برای رسیدن به راه حل است و نه مواضع گذشته، وارد مذاکره شدیم، طرف مقابل هم باید با همان جدیت وارد شود تا به نتیجه برسیم.

ظریف تاکید کرد: حل مساله هسته ای ایران به صلح و امنیت در جهان و منطقه کمک می کند و از همکار محترم برای حمایتی که در این زمینه از ایران داشته اند، تشکر می کنم و امیدوارم تلاش های نیوزلند برای عضویت در شورای امنیت موفقیت‌آمیز باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در این زمینه که به گفته برخی وین 5 یک شکست برای مذاکرات بود و با توجه به اختلافات موجود ارزیابی شما از مذاکرات چیست و فکر می کنید آیا اختلافات مبنایی قابل حل است، اظهار داشت: مذاکرات یک روند است یک بازی نیست که در یک مرحله ای پیروز شویم و در مرحله دیگر شکست بخوریم.

وی با اشاره به اینکه در آخرین مهلت مذاکرات مشخص می شود که موفق بوده است یا نه بیان کرد: تا مرحله نهایی که اولین ضرب العجل آن پایان تیر ماه است و بر اساس توافق ژنو یکسال پس از توافق مهلت رسیدن به توافق نهایی وجود دارد، احساس می‌کنیم همه باید تلاش کنند تا پایان تیر ماه مذاکرات صورت گرفته و به نتیجه برسد.

ظریف گفت: نمی توانیم بگوییم وین 4 یا وین 5 کدام یک موفق تر بوده و یا کمتر از ژنو 3 موفق بوده است معمولا مذاکره را در پایان مذاکره می سنجند طبیعت این گونه مذاکرات این است که تا روز آخر برخی از بازیگران این عادت را دارند و تلاش می کنند مواضع خود را مطرح کنند و روز آخر به این باور برسند که مواضع را تغییر دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: این روش مذاکره من نیست. ما از ابتدا حرف را می زنیم، زیاده‌خواهی نمی کنیم و بیش از حقوقمان نمی خواهیم. حاضر هستیم نگرانی های مشروع را مورد توجه قرار دهیم تا به نتیجه برسیم. با همین دیدگاه از یکماه گذشته وارد مذاکره شده ایم، احساس می کنیم طرف مقابل یک راهکار دیگر را انتخاب کرده و تلاش می کند مواضع حداکثری اتخاذ کند تا به مواضع معتدل تر برسد.

وی با اشاره به اینکه به این روش اعتقادی ندارم، تصریح کرد: نمی توان پنهان کرد که طرف مذاکره کننده ما رسما از این روش استفاده کرده، ما منتظریم تا دور بعدی که ببینیم چگونه می توانند به نتیجه برسند. با صبر و متانت که لازمه کار دیپلماتیک است مساله را دنبال می کنیم.

ظریف گفت: هنوز احتمال خوبی می دهم که اگر طرف مقابل وارد مذاکره جدی شود به نتیجه مناسب برای هر دو طرف می رسیم که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادامه یابد و طرف مقابل هم اطمینان می یابد که برنامه همواره صلح آمیز بماند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
۰
۰
جام جم محترم 90درصدازاخبارتان درسیستم بانمی شود باكدام نرم افزار می توانیم این مشكل راحل كنیم؟
مهران محبتی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
۰
۰
در هر زمانی و جهانی باید یك خونخوار باشد كه چشمش به مال دیگران بیافتد با وجود این كه نعمت فراوان در اختیارش است كشور امریكا از جمله این كشورها است كه چشمش كور شد و نخواست پیشرفت كشورمان را ببیند توانمندی و اختراعی كه دانشمندان ما در این عرصه پیش رفته و قدم برداشته بودند توسط یك كشور حیله گر به ظاهر خواستار صلح و ارامش در منطقه كه خود عامل اصلی ایجاد هلهله و رعب وحشت و نا ارامی در منطقه میباشد، ادعا میكند و میخواهد قدرت در دست خود باشد تا هر موقع بخواهد ضررش را جبران كند كشورهای بیچاره را با اتم تهدید كند

نیازمندی ها