نهاوند که بارها در مورد جانمایی و اجرای طرح های غیرکارشناسی مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفته این بار نیز درگیر اعتراضات و شکایات مردمی و رانندگان در مورد زیرگذر خطرناک و غیر استاندارد ورودی نهاوند از محور جاده بروجرد که به زیرگذر مرگ شهرت یافته است.
کد خبر: ۶۸۵۱۷۴
زیرگذری که نسخه مرگ می پیچد + عکس

ایجاد راهها و جاده های استاندارد و مناسب بین شهری نقش بسزایی در فراهم کردن بسترهای سرمایه گذاری و توسعه و افزایش امنیت مسافران دارد و به همین منوال احداث کمربندی ها و ساماندهی ورودی های هر شهر نیز به عنوان حلقه اتصال راههای مواصلاتی بین شهری تضمین کننده امنیت شهروندان است و تسهیل در تردد خودروها را مهیا می کند.

اما آنچه مسلم است اینکه هنگامی که استانداردهای لازم در احداث اینگونه زیرساخت ها رعایت نشده و چشم انداز سال های آینده مدنظر قرار نگیرد نه تنها کمک شایانی به توسعه و ایجاد امنیت برای مسافران و رانندگان نمی کند بلکه مشکلات تازه ای نیز بروز پیدا خواهد کرد و تلاش دستگاه های ذیربط نیز بی نتیجه خواهد ماند.

یکی از این طرح ها که پس از اجرا و راه اندازی شکایت و نارضایتی مردم را به همراه داشته پروژه زیرگذر ورودی نهاوند از جاده بروجرد است که در سال های گذشته علی رغم نواقص موجود و حادثه خیز بودن این محل، به منظور رفع نقطه حادثه خیز اجرا شد، اما این اقدام بدلیل عدم کارشناسی صحیح و اجرای اصولی مولد مشکلات دیگری برای شهروندان و مسافران که وقوع حداقل یک حادثه تصادف رانندگی در روز حداقل آن است.

اما سوال اصلی این جا است چرا مسئولان گذشته نهاوند بر روی اجرا پروژه ها و طرح ها که اعتبار آن از بیت المال تأمین شده نظارت و پیگیری مستمر نداشته اند و اجازه اجرا و عملی شدن این طرح ها را داده اند.

در همین خصوص وقتی از محور بروجرد وارد نهاوند می شویم در کیلومتر پنج نرسیده به نهاوند و در ابتدای روستای جهان آباد زیر گذری با شیب و پیچ خطرناکی برای جدا کردن جاده کمربندی از جاده ورودی نهاوند وجود دارد که هر هفته برای مسافران و مهمانان غریبه ای که برای اولین بار قصد ورود به شهر نهاوند را دارند شاهد یک حادثه ناگوار هستیم.

این درحالیست که با گذشت بیش از چند سال از اجرایی شدن طرح زیرگذر ورودی جهان آباد هنوز هم مشخص نشده چرا این زیر گذر خطرناک با شیب تند و پیچ خطرناک بیش از 180 درجه ای در مسافتی کوتاه و با دید کور راننده احداث شده است.

محمد جلالوند پیمانکار این پروژه گفت: کمبود اعتبار باعث شد این طرح به صورت ناقص و به شکل امروزی اجرا شود در حالیکه ما به مسئولان وقت شهرستان نهاوند و استانداری اعلام کردیم اجرای این طرح با این شکل و نقشه نه تنها مشکل و خطری را کم نمی کند بلکه موجب تشدید خطر و ناامنی بیشتر ورودی نهاوند می شود اما کسی به حرف ما گوش نداد.

برای پیگیری موضوع وارد ساختمان فرمانداری نهاوند شدیم و با فرماندار هم صحبت شده و طرح موضوع کردیم که فرماندار نهاوند در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه در گذشته، شهرستان نهاوند قربانی طرح ها و پروژه های شده که برای اجرا و انجام آن نه کار کارشناسی مناسبی صورت نگرفته است بلکه جانمایی مناسبی نیز در نظر گرفته نشده است.

امامعلی عبدالملکی افزود: احداث خیابان آزادگان، احداث زیر گذر کفراش، احداث زیر گذر ورودی نهاوند از جاده بروجرد در حوزه راه و شهرسازی سه طرح و پروژه اشتباهی است که با هزینه زیادی در نهاوند انجام شده اما عملا کارایی لازم را ندارند و بر مشکلات شهرستان نهاوند افزوده اند.

وی گفت: ورودی نهاوند از محور بروجرد تقاطع جاده کمربندی و ورودی شهر نهاوند محسوب می شود و محل تردد عبور و مرور خودروهای سنگین و سبک زیادی است که در چند سال قبل برای حل این مشکل و جلوگیری از وقوع تصادف زیر گذری برای ورود به شهر نهاوند از جاده اصلی احداث شد اما این زیر گذر بعلت اجرای غلط و عدم کارشناسی اصولی نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه باعث وقایع و تصادفات ناگواری در این محل شده است.

طرح تفصیلی این زیرگذر تهیه و در مراحل تأمین اعتبار است

عبدالملکی افزود: این زیرگذر باید هر چه سریعتر اصلاح شود و به همین دلیل مکاتبات لازم با اداره کل راه و شهر سازی استان و استانداری همدان انجام شده و طرح مفصلی تهیه و در مراحل تأمین اعتبار است.

اما بیان این نکته ضروری است که در 9 آبان ماه سال گذشته مدیرکل راه و شهر سازی استان همدان در محور حادثه خیز سه راهی شعبان و زیر گذر غیر استاندارد ورودی شهر نهاوند از محور جاده نهاوند- بروجرد حاضر شد و ضمن بازدید و بررسی از این دو نقطه دستور عقد قرارداد با پیمانکار برای آغاز عملیات اجرایی زیر گذر روستای شعبان را صادر کرد.

غلامرضا سنقدلی همچنین گفت: در این نقطه با توجه به اتصال سه جاده کمربندی نهاوند، محور ورودی شهر نهاوند و جاده ارتباطی نهاوند- بروجرد با یکدیگر و همچنین جاده فرعی روستای شعبان ساخت زیرگذر و پیاده رو زیر زمینی ضروری و لازم است و زیرگذر فعلی ورودی شهر نهاوند از محور بروجرد به علت استاندارد نبودن و داشتن شیب زیاد و پیچ خطرناک باید اصلاح شود.

از آن تاریخ تاکنون بیش از هشت ماه می گذرد اما هیچ خبری از اصلاح و تعریض و ساماندهی در محل مذکور نیست.

کمبود علائم هشدار دهنده و نقص فنی بزرگترین عامل حادثه در زیرگذر جهان آباد است

بخشدار مرکزی نهاوند نیز در این مورد گفت: کمبود علائم هشدار دهنده و نقص فنی بزرگترین عامل حادثه در زیر گذر جهان آباد است.

سیدرضا سلامتی گفت: برای اصلاح نقص فنی و فیزیکی و تعریض زیر گذر روستای جهان آباد نهاوند مقرر شد 50 درصد از محل تجمیع عوارض جرائم راهنمائی و رانندگی اعتبار تخصیص داده شود.

وی افزود: زیر گذر ورودی جهان آباد از نقاط حادثه خیز شهرستان نهاوند محسوب می شود که عملیات تعریض و اصلاح فیزیکی آن در سال جاری انجام می شود متأسفانه احداث زیرگذر جهان آباد بعنوان ورودی شهرستان نهاوند در ابتدا بنابر کار کارشناسی و مهندسی راه و شهرسازی انجام نشده به همین علت در سال های گذشته شاهد بروز تصادفات مکرر در این محل بوده ایم.

رییس اداره راه و شهر سازی شهرستان نهاوند نیز با قبول و تأئید مشکلات خطرناک این زیر گذر گفت: زیر گذر فعلی ورودی شهر نهاوند از محور بروجرد به علت استاندارد نبودن و داشتن شیب زیاد و پیچ خطرناک باید اصلاح شود.

شهرام احمدوند افزود: در اولین قدم و راهکار اساسی مبلغ یک میلیارد و 320 میلیون ریال که 50 درصد آن از محل قبوض جریمه راهنمایی و رانندگی تأمین شده برای نصب برج نور و تأمین روشنایی اختصاص یافته است.

اصلاح مسیر بعنوان یک اقدام پایدار و اساسی در دستور کار خواهد بود

وی گفت: نصب سرعت گیر استاندارد و سایر علائم هشدار دهنده از جمله کنترل سرعت و هشدار پیچ خطرناک بعنوان یک راهکار کوتاه مدت برای کاهش تصادفات این محل انجام می شود و در بلندمدت در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز اصلاح مسیر بعنوان یک اقدام پایدار و اساسی در دستور کار خواهد بود.

آنچه مسلم است اینکه چندین سال است به علت نظارت مسئولان وقت شهرستان و پیمانکار مربوطه بر احداث زیرگذر سه راهی سر شعبان نهاوند و شیب تند و خطرناک در این مسیر تعداد زیادی از همشهریان نهاوندی و غیر نهاوندی جان خود را از دست داده اند و هنوز مردم روستاهای بخش مرکزی نهاوند مرگ سه جوان موتور سوار در این محور را قبل از تاسوعای سه سال پیش از یاد نبرده اند.

حسن علی بخشی عضو شورای اسلامی روستای شعبان نیز گفت: این پل و این زیرگذر هرساله تعدادی از جوانان این روستا و روستاهای اطراف و مسافرانی که وارد نهاوند می شوند را به کام مرگ می فرستد و واقعا از این وضع خسته شده ایم و امیدواریم مسئولین فکری به حال ما بکنند و این مسیر و سه راهی شعبان را هر چه زودتر ساماندهی کنند.

زیرگذر ورودی نهاوند به پل غریب کش معروف است

علی بخشی افزود: این محور چون ورودی شهر نهاوند و مسیر نهاوند به کرمانشاه است یکی از مسیرهای بسیار پر تردد شهرستان نهاوند بشمار می رود و کسانی که به این مسیر بر می خورند به خاطر نبود علائم هشداردهنده مسیر را اشتباهی رفته و منجر به وقوع حادثه می شود و به همین دلیل این پل به پل غریب کش نیز معروف است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات در این مسیر و در سه راهی شعبان وجود مدرسه در نزدیکی این محور است که عبور و مرور را برای دانش آموزان بسیار خطرناک کرده به صورتی که وقتی دانش آموزان قصد عبور از این مسیر را دارند باید چند دقیقه ای منتظر بمانند تا جاده کمی خلوت شود و بعد از این مسیر عبور کنند.

صحبت های راننده تریلی که از شهرستان کهنوج به سمت کرمانشاه بار هندوانه حمل میکرده و قربانی این زیر گذر مرگ شده نیز در نوع خود جالب و قابل تأمل است.

راننده ای که باید از روی پل عبور می کرد و به کرمانشاه می رفت بعلت نبود علائم هشدار دهنده به اشتباه از زیرگذر عبور کرده و به دلیل استاندارد نبودن این مسیر تریلی واژگون و تمام دارایی خود را از دست می دهد.

راننده مذکور گفت: من از شهر کهنوج با بار هندوانه به مقصد کرمانشاه حرکت می کردم و در طول این چند ساعت رانندگی مشکلی برایم پیش نیامد اما وقتی به این سه راهی رسیدم واقعا متوجه نشدم که کدام مسیر به نهاوند و کدام مسیر به کرمانشاه می رود و به همین دلیل به خاطر شیب بسیار زیاد این پیچ نتوانستم تریلی را کنترل کنم و همین طور که می بینید همه زندگی و دارایی من از بین رفت و بیشتر بار هندوانه ام نیز از بین رفت و خدا را شکر که به خودم و شاگردم صدمه جانی وارد نشد و فقط کمی جراحت برداشتیم.

متاسفانه ضعفها را باید مردم بی گناه بدهند چراکه چندین سال است به علت نظارت نکردن مسئولان وقت شهرستان و پیمانکار مربوطه بر احداث زیرگذر سه راهی سر شعبان نهاوند و شیب تند و خطرناک در این مسیر تعداد زیادی از همشهریان نهاوندی و غیر نهاوندی جان خود را از دست داده اند در حالیکه اگر نظارت دقیقی از طرف اداره راه در آن زمان انجام می شد، هم بودجه بیت المال هدر نمی رفت و هم شاهد این همه تصادف و واژگونی خودرو و کشته شدن مردم نبودیم.

با توجه به اینکه یکی از مؤلفه‌های مهم برای نیل به توسعه در شهرستانها، اصلاح و تعریض محورهای ارتباطی و مواصلاتی روستایی و پر تردد است باید در شهرستان نهاوند نسبت به رفع یک نقطه حادثه خیز نیز اقدام صورت گیرد.

در این میان آن‌چه بیشتر از همه خودنمایی می‌کند این که راه‌ها به عنوان اصلی‌ترین محورهای ارتباطی در دوران حاضر باید دارای استانداردهایی باشند که به تسهیل عبور و مرور منجر شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها