ایران فقط درباره موضوعات هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند

دو معاون وزیر خارجه رو در روی هم برای توافق هسته‌ای

«عباس عراقچی» و «ویلیام برنز» فردا در ژنو و در آستانه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در روزهای 26 تا 30 خرداد ماه گفت‌وگوهای هسته‌ای خواهند داشت.
کد خبر: ۶۸۱۵۲۵
دو معاون وزیر خارجه رو در روی هم برای توافق هسته‌ای

به گزارش جام جم آنلاین برنز که معاون وزیر خارجه آمریکاست پیش از این سابقه حضو در تیم مذاکره کننده آمریکایی را در کارنامه خود دارد.در کنار او وندی شرمن نیز حضور خواهد داشت.

تیم ایرانی هم با حضور مذاکره کننده ارشد هسته‌ای یعنی عباس عراقچی و تخت روانچی به سوئیس می‌رود تا دو معاون وزیر خارجه رو در روی هم مذاکرات هسته‌ای را هدایت کنند.

این دیدارها و گفت‌وگوها پیش از برگزاری دور اصلی مذاکرات هسته‌ای که قرار است از 26 تا 30 خرداد برگزار شود تدارک دیده شده است.

در همین زمینه عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر از حضور قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در مذاکرات روز دوشنبه تهران - واشنگتن در ژنو خبر داد و گفت: در این مذاکرات که پیش از مذاکرات رسمی با گروه ۱+۵ انجام می شود فقط به موضوعات هسته‌ای می پردازیم.

معاونان وزیر امور خارجه ایران پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران در وین با همتایان آمریکایی و روسی خود جداگانه طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در شهر ژنو سوئیس و در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری در شهر رم پایتخت ایتالیا دیدار و گفت و گو می کنند.

«عباس عراقچی» امروز یکشنبه در گفت و گویی تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، لغو تحریم ها را یکی از موضوعات مورد بحث میان تهران و واشنگتن عنوان کرد.

وی اظهارداشت: البته رییس هیات آمریکایی قائم مقام وزارت خارجه این کشور است که پس از جان کری نفر دوم وزارت خارجه آمریکا به شمار می رود و خانم وندی شرمن آقای برنز را همراهی می کند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد: آقای برنز سابقه حضور در این مذاکرات را دارد و در ژنو نقش موثری داشت و امیدواریم حضورش در این مذاکرات نیز مثبت باشد.

عراقچی خاطرنشان کرد که به همراه مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه مسئولیت هیأت جمهوری اسلامی ایران را در این گفت و گوها بر عهده دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی وجود داشت پیش از دور جدید مذاکرات رسمی با گروه 1+5 در وین ، ایران با کشورهای روسیه و آمریکا جداگانه مذاکره کند، گفت: مذاکره با 6 کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده های مختلف وجود دارد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تأکید کرد: مذاکرات دو جانبه در قبل و بعد از گفت و گوها امری رایج و همواره وجود داشته است که این گفت و گوها یا در حاشیه جلسات و یا پیش و بعد از جلسات برگزار شده است.

عراقچی افزود: البته ما با روسیه و چین به طور مرتب مشورت کرده ایم که بر این اساس یا ما به مسکو و پکن رفته ایم یا آنها آمده‌اند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران یادآور شد: مذاکره دو جانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفت و گوها با 1+5 بوده است، اما از آنجا که این بار مذاکرات به مراحل جدی رسیده است، می خواهیم مشورت جداگانه داشته باشیم.

عراقچی با یادآوری این که مذاکره با آمریکا برای روزهای 19 و 20 خردادماه تنظیم شده است، گفت: بیشتر تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال شده و سایر کشورهای عضو 1+5 در آن دخالتی نداشته‌اند.

وی همچنین گفت: مذاکرات فردا با آمریکا سه جانبه است و علاوه بر مقامات وزارت خارجه ایران و آمریکا، هلگا اشمید معاون خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور خواهد داشت.

عراقچی با یادآوری این که در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (21 و 22 خرداد ماه) در رم کنفرانس خلع سلاح برگزار می شود، اظهار داشت: در حاشیه این کنفرانس با سرگئی ریابکوف دیدار می کنیم و یک دور مذاکره دو جانبه برگزار می‌شود.

وی احتمال داد که در جریان این کنفرانس با چند کشور اروپایی نیز مذاکراتی انجام شود یا اینکه هفته آینده قبل از عزیمت یکی از همتایان وی از این کشورها به تهران بیاید و در تهران مذاکرات دوجانبه انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران، هدف از انجام این گفت و گوها و مذاکرات دو جانبه را آمادگی بیشتر برای شرکت در مذاکرات آتی وین دانست که از 26 تا 30 خرداد در وین برگزار می شود.

عراقچی همچنین در پاسخ به این که آیا مناقشه آمریکا و روسیه بر سر اوکراین تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران گذاشته است، گفت: در دنیای روابط بین الملل موردی نیست که بر هم تأثیر نگذارد اما تلاش روسیه و غرب در مذاکرات این است که موضوع اوکراین تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران نگذارد و همه طرف ها تلاش می کنند که 1+5 در مسیر خود پیش برود.

وی درباره محور مذاکرات آتی معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس اظهار داشت: در این گفت‌وگوها هیچ موضوعی غیر از مباحث هسته‌ای با 1+5 مطرح نمی شود و ما همواره بر این امر تأکید کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها