یک فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از هر 10 سیگاری، یک تا دو نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را ازدست می‌دهند، افزود: مصرف یک نخ سیگار 15 دقیقه از عمر افراد را کم می‌کند.
کد خبر: ۶۸۰۶۲۳
هر نخ سیگار 15 دقیقه از عمر کم می‌کند

دکتر علی شریفی پور با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از معضلات اجتماعی است، گفت: ایران در مصرف سیگار و مواد دخانی رتبه 10 و 11 دنیا را داراست.

وی، با بیان اینکه طی سال های اخیر در ایران، مصرف دخانیات در سنین جوانی و در بین خانم‌ها در حال افزایش است، افزود: 99 درصد افرادی که به سمت اعتیاد می‌روند از مصرف سیگار شروع کرده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ضمن تاکید بر اینکه مصرف سیگار عامل اصلی اعتیاد است، افزود: 50 درصد افرادی که سیگاری قهار می شوند از سنین 10 تا 12 سالگی با سیگار آشنا شدند.

دکتر شریفی پور گفت: افرادی که از سنین پایین به مصرف سیگار روی می آورند، دچار بیماری‌های ریوی می شوند بنابراین برخورد والدین با نوجوانان در این سنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این فوق تخصص ریه با بیان این که یک پک قلیان معادل یک پاکت سیگار است، افزود: اطرافیان و نزدیکان افراد سیگاری نیز دچار بیماری می شوند.

دکتر شریفی پور گفت: سرفه‌های هشدار دهنده، نارسایی ریه ساده تا پیشرونده، برونشیت مزمن و بیماری‌های سرطانی غیرقابل علاج و سریع کشنده از جمله بیماری‌هایی است که فرد سیگاری به آن دچار می شود.

وی، با اشاره به اینکه سیگار بیش از 400 نوع ماده مخدر دارد که 100 نوع آن سرطان زاست، افزود: سرطان​های پوست، دستگاه گوارش، خون، ریه، مغز، کلیه، مثانه، رحم، لثه و زنان از جمله سرطان هایی است که ممکن است فرد سیگاری به آن مبتلا شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: کودکان والدینی که سیگار می کشند ، 10 برابر ریسک ابتلا به آسم در آنان بیشتر است.

شریفی پور با تاکید بر اینکه تنوع بیماری در افراد سیگاری بسیار زیاد است، افزود: سیگار یکی از ریزفاکتورهای بیماری قلبی عروقی محسوب می شود به طوری که بعد از تصادفات و بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های ریوی کشنده‌ترین نوع بیماری‌ها شناخته شد.

وی افزود: پیش بینی می شود تا سال 2020 بیماری‌های مرتبط با ریه در دنیا افزایش یابد.

این فوق تخصص ریه، گفت: افرادی که بعد از 25 سالگی به استعمال سیگار ادامه دهند امیدی به بهبود بیماری آنان وجود ندارد.

شریفی پور در خصوص مصرف سیگار بعد از غذا گفت: در مجموع سیگار کشیدن برای بدن مضر است و از نظر علمی نیز بعد از غذا خوردن، مصرف سیگار صحیح نیست.

وی هزینه درمان فرد سیگاری که دچار سرطان شود را بیش از 50 تا 100میلیون تومان دانست و افزود: با صرف این هزینه ها، فرد ممکن است درمان قطعی نشود.

شریفی پور در خصوص توتون‌های طعم دار گفت: بسته‌های توتون جدید، ضایعه توتون است که به آن اسانس و مواد دیگر افزوده می شود تا بو و طعم مناسبی پیدا کند.

وی افزود: برخی گمان می‌کنند اگر دود قلیان با آب مخلوط شود اثر منفی آن از بین می رود، در حالی که مخلوط دود و آب بیشتر به پرزها و قسمتهای تحتانی ریه می چسبد.

این فوق تخصص ریه، محیط سالم و اراده فرد را در ترک سیگار موثر دانست.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها