اعتیاد آوری سیگار در حد هروئین و کوکایین

هر 6 ثانیه یک نفر بر اثر استعمال دخانیات می میرد

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه ۹۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند و سرعت رشد سرطان در ایران با هیچ کشوری برابری نمی‌کند و ۳۵ درصد علت ابتلای سرطان به دخانیات برمی‌گردد.
کد خبر: ۶۷۹۱۸۰
ایران پیشتاز رشد سرطان در دنیا

محمد‌اسماعیل اکبری در همایش روز ملی دخانیات در وزارت بهداشت گفت: سالانه 90 هزار نفر مبتلا به سرطان داریم که 33 هزار نفر از آنها به دلیل بیماری فوت می‌کنند.

وی افزود: شیوع سرطان در کشور 150 در 100 هزار است که نسبت به غرب رقم بالایی نیست اما سرعت رشد آن در کشور با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست.

اکبری گفت: بالاترین روند رشد ابتلا به سرطان در دنیا را در کشور داریم البته مهمترین دلیل آن افزایش سن است چرا که وارد سن سرطان شده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 30 تا 35 درصد علت‌ سرطان‌ها به عوامل خطری برمی‌گردد که سردمدار آن دخانیات است و 30 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان مستقیماً با دخانیات در ارتباطند.

وی گفت: دخانیات با سموم مختلفی که دارد وارد سطح سلول شده و ژن را تغییر می‌دهد.

اکبری گفت: گران شدن دخانیات کاری محافظت‌کننده از مردم است اما مهم آن است که این پول کجا می‌رود چرا که تاکنون کمتر از 20 درصد از آن به حوزه سلامت وارد شده بنابراین باید اتفاق دیگری بیفتد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ما به عنوان کارشناس وظیفه خود را انجام نداده‌ایم تا از این طریق فقها بتوانند فتوای لازم را بدهند. ما عملکرد‌مان خوب نبوده و فتوای خوبی هم داده نشده است.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از دخانیات تکلیف شرعی، حقوقی و قانونی ماست افزود: دخانیات را در قالب سیگار نباید خلاصه کنیم چرا که قلیان وضع بدی پیدا کرده است به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا حرکتی ضدقلیان را با کمک رئیس‌جمهور آغاز کنیم.

اکبری تصریح کرد: بسیار خجالت‌آور شده در محافل خصوصی، مهمانی‌ها، پارتی‌ها و قهوه‌خانه‌های شیک، قلیان را به شکلی می‌بینیم که به راحتی عرضه می‌شود در حالی که معادل 20 نخ سیگار است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تریاک و مشتقات آن را نیز نباید فراموش کنیم به همین دلیل در کارهای تحقیقاتی که انجام شده دریافته‌ایم که 63 درصد سرطان‌های رکتوم بر اثر مصرف دخانیات، تریاک و مشتقات آن است.

وی گفت: از سویی دیگر می‌بینیم باجه‌های فرهنگی به جای فروش محصولات دیگر، سیگار می‌فروشند. وزارت بهداشت زحمت خود را می‌کشد اما تیغش برنده نیست. بنابراین حرکت جهادی و بین‌بخشی باید به راه افتد تا در مقابل نسل آینده شرمنده نباشیم. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روشنك
Canada
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
۰
۰
خوبه واله ، مشكل سرطان روبندازید گردن سیگار و قلیان ، مردم دیگه این فرافكنی ها را باور نمی كنند، آبهای آلوده ، هوای آلوده ،میوه جات و سبزیجات شیمیایی ،حرص و جوش ، غم نداری و استرس اجاره خونه و مخارج زندگی دمار زندگی مردم رو درآورد ....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها