شاید نشنیده باشید اما عوارض مصرف سیگار بر زنان و مردان متفاوت است و هر دو جنس به یک اندازه قربانی ناتوانی و مرگ ناشی از مصرف آن نمی شوند.
کد خبر: ۶۷۷۷۶۵
سیگار، زن و مرد می شناسد

همه می دانیم که استعمال دخانیات باعث بروز بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته مغزی، بیماری‌های قفسه‌ سینه و ریه و بسیاری از سرطان‌های دیگر مانند سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، معده، لوزالمعده، مثانه، کلیه، خون، پستان و دهانه رحم می شود اما خیلی‌ها نمی‌دانند که اثرات دخانیات بر زنان و مردان فرق دارد.

برای مثال زنان حتی در تماس کمتر با دود سیگار به سرطان ریه مبتلا می‌شوند؛نوعی از بیماری ریه به نام آدنوکارسینومای ریه در بین زنان سیگاری شایع‌تر از مردان سیگاری است است و می‌تواند به دلیل پک‌های عمیق‌تر یا محصولات دخانی مختص زنان مثلاً سیگارهای سبک باشد.

همچنین اثرات استعمال دخانیات بر سلامت ریه در زنان و مردان متفاوت بروز می‌کند، به طوری که زنان در سنین ابتدایی بلوغ سریع‌تر به بیماری‌های ریه،سرطان و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه مبتلا می شوند.

این تفاوتها حتی بر سیستم تولید مثل و توانایی جنسی زنان و مردان نیز دیده می‌شود و با ورود نیکوتین به بدن، آثار تخریبی آن بروز می‌کند.

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که اثرات استعمال دخانیات در حاملگی، شامل مشکلات حین زایمان و کاهش میزان شیردهی، کاهش وزن هنگام تولد نوزاد، مرگ ناگهانی نوزاد و آثار درازمدت احتمالی بر رفتار کودک و استعداد اعتیاد به نیکوتین در سال‌های بعدی زندگی می شود.

اثراتی که مصرف سیگار در زنان می‌گذارد گاهی به شکل سرطان گردن رحم، بیماری‌های استخوان و افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان است.

محققان می‌گویند اثرات استعمال دخانیات بر سلامت کودکان و نوجوانان دختر و پسر کمتر مستندسازی شده اما شواهدی موجود است که نشان می دهد استعمال دخانیات بر بدن کودکان در حال رشد اثر سوء دارد و می‌تواند باعث افزایش ابتلای بعدی کودکان دختر به سرطان پستان شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها