در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد

ناگفته های هاشمی رفسنجانی از ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر

آیت الله هاشمی رفسنجانی به بیان ناگفته هایی از ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر پرداخت و با اشاره به برخی القائات سوء و شایعاتی که پس از فتح خرمشهر در مورد آمادگی اعراب برای پرداخت خسارت های ایران و ضرورت پایان جنگ هراز چند گاهی تکرار می شود، گفت: هیچ پیشنهاد عملی و جدّی برای پرداخت خسارت های جنگ به ایران در آن زمان وجود نداشت.
کد خبر: ۶۷۷۰۰۱
ناگفته های هاشمی رفسنجانی از ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی،وی با تجلیل از سوّم خرداد سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر، از این حماسه به عنوان برگ زرینی در تاریخ دفاع مقدس نام برد و گفت: آثار فتح خرمشهر محدود به جبهه های ایران نبود، بلکه در کل منطقه و حتّی دنیا تأثیر داشت و نقطه عطف بود زیرا دنیا به ویژه مثلث شرق، غرب و ارتجاع منطقه، به قدرت و شجاعت مثال زدنی رزمندگان ایران، اعم از ارتش، سپاه پاسداران و نیروهای مردمی بسیج پی بردند.

امام راحل به عنوان فرمانده کل قوا، ضمن مخالفت جدّی با پایان جنگ و تأکید بر ضرورت مجازات صدام متجاوز، به فکر مردم عراق نیز بودند و تأکید داشتند، جنگ باید به گونه ای ادامه یابد که مردم عراق آسیب نبینند

جانشین فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس، به حمایت های بلوک شرق و غرب و پشتیبانی های راهبردی ارتجاع از صدام برای مسلح کردن منطقه خرمشهر به موانع آهنین ایذایی مختلف که آن را به دژ مستحکم نفوذ ناپذیر تبدیل کرده بود، اشاره کرد و گفت: به رغم این حمایت ها و پشتیبانی های لجستیکی، رزمندگان اسلام با توکل به خداوند و امدادهای غیبی با عبور از دژ مستحکم خرمشهر، ضربه نهایی را به صدام وارد و خرمشهر را دلاورانه آزاد کردند که موجب تعجب، وحشت و در عین حال تحسین جهانیان شد.

صحنه های دیدنی فتح خرمشهر

وی همچنین ایجاد صفوف طولانی اسرای عراقی و ذلت نیروهای بعثی را در عملیات بیت المقدس، صحنه ای دیدنی و جاودان در تاریخ روشن دفاع مقدس ذکر کرد و گفت: فتح خرمشهر، تبدیل به نقطه ای عطف برای تقویت روحیه رزمندگان و تضعیف نیروهای متجاوز شد که همین امر موجب استمرار پیروزی های بعدی تا پایان جنگ بود.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی القائات سوء و شایعاتی که پس از فتح خرمشهر در مورد آمادگی اعراب برای پرداخت خسارت های ایران و ضرورت پایان جنگ از سوی افراد مغرض، معاند و یا بی اطلاع از تاریخ دفاع مقدس عنوان شده و متأسفانه هنوز هم در محافلی با مقاصد سیاسی و جناحی به اقتضای زمان هراز چند گاهی تکرار می شود، گفت: اولاً، هیچ پیشنهاد عملی و جدّی برای پرداخت خسارت های جنگ به ایران در آن زمان وجود نداشت و برخی کشورهای عربی در واقع می خواستند بدون پرداخت غرامت و خروج عراق از خاک ایران، جنگ پایان یابد و صدام نیز تقویت شود، ثانیاً، امام راحل در همه مراحل انقلاب و دفاع مقدس، اشراف و ولایت کامل و راهبردی داشتند و اجازه ختم جنگ را نمی دادند.

وی در ادامه افزود: پس از فتح خرمشهر، روحیه و انگیزه رزمندگان ایرانی بسیار بالا بود و بعضی از فرماندهان خواستار ادامه پیشروی در خاک عراق بودند، لذا در جلسه ای مشترک از فرماندهان ارتش و سپاه و رؤسای قوا که در محضر امام(ره) تشکیل شد، امام راحل به عنوان فرمانده کل قوا، ضمن مخالفت جدّی با پایان جنگ و تأکید بر ضرورت مجازات صدام متجاوز، به فکر مردم عراق نیز بودند و تأکید داشتند، جنگ باید به گونه ای ادامه یابد که مردم عراق آسیب نبینند. لذا استدلال نظامی ها برای تعقیب متجاوزان در آن سوی مرزها با رعایت شرط امام(ره) در مورد آسیب ندیدن مردم عراق مورد موافقت قرار گرفت و انصافاً جمهوری اسلامی ایران تا پایان جنگ به فرمان امام راحل به رعایت اصول اسلامی، انسانی در عملیات جنگی پایبند ماند و تمام عملیات ایران در خاک عراق در مناطقی انجام شد که یا مردم، آن مناطق را تخلیه کرده بودند یا به هیچ وجه مسکونی نبود که نهایتاً صدام علیه مردم خود در شهر حلبچه دست به جنایت بزرگ شیمیایی زد و مردم مظلوم کُرد منطقه را بمباران شیمیایی کرد.

پایبندی ایران به اصول اسلامی و انسانی

جانشین فرماندهی کل قوا در دفاع مقدس، پایبندی ایران را در جنگ به اصول اسلامی، انسانی، در تاریخ جنگ های دنیا افتخار آمیز خواند و گفت: خداوند پاداش ما را داد و اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مقتدر، آرام با ثبات و رو به توسعه و بالندگی تثبیت شد و صدام و صدامیان به زباله دان تاریخ پیوستند و خداوند بخشی از اجر مردم ایران و جزای صدام را در همین دنیا به جهانیان نشان داد.

هاشمی رفسنجانی، ایّام فتح خرمشهر را به رزمندگان، مردم وفادار ایران و نیروهای مسلح تبریک گفت و برای خانواده های معزز شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، آرزوی صبر و توفیق روز افزون کرد.

در حاشیه جلسه امروز مجمع، پس از پایان سخنان آیت ا... هاشمی رفسنجانی، صفار هرندی یکی از اعضای مجمع، در سخنان کوتاهی خطاب به آیت ا... هاشمی رفسنجانی گفت: نقش حضرت عالی به عنوان فرمانده دوران دفاع مقدس برجسته و ماندگار است و در واقع ما باید در وهلة اوّل، پیروزی های دفاع مقدس را به شما تبریک بگوییم.

وی افزود: خرداد ماه با نام و یاد امام راحل گره خورده است و جناب عالی هم به حق به نقش برجسته امام(ره) در همه مراحل انقلاب و دوران دفاع مقدس تأکید داشتید.

هیچ پیشنهاد عملی و جدّی برای پرداخت خسارت های جنگ به ایران در آن زمان وجود نداشت و برخی کشورهای عربی در واقع می خواستند بدون پرداخت غرامت و خروج عراق از خاک ایران، جنگ پایان یابد

وی ادامه داد: متأسفانه اخیراً نام فردی هتّاک در انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد که خوشبختانه پس از بررسی ها در این دانشگاه، ایشان عزل شد ولی گفته می شود که نامبرده هنوز هم مشاور رسانه ای در مجمع تشخیص است که البته ما بعید می دانیم. خوب است جناب عالی این موضوع را تکذیب کنید.

فرد عزل شده در دانشگاه آزاد مشاور بنده نبود

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این اظهارات، ضمن تشکر از آقای صفارهرندی گفت: خوب شد این موضوع مطرح شد. ایشان در دوران ریاست جمهوری بنده بدون هیچ سابقة سوئی مدتی در اواخر دوره با معاونت اجرایی ریاست جمهوری همکاری انتشاراتی داشت که البته بنده هم حکم نداده بودم. بعد از پایان آن دوره ایشان منفصل و مدتها از وی بی خبر بودیم تا اینکه اخیراً با مراجعه به رییس دفتر اینجانب و اعلام آمادگی برای همکاری و خدمت به نظام، بدون اطلاع از سوابق چند سال گذشته ایشان، در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار شد که بلافاصله پس از افشای مقاله هتّاکانه، از مسوولیت چند روزه خود عزل شد و در دفتر هم من حکم نداده بودم و مشاور بنده هم نبود، و در دفتر بنده هیچ گونه مسؤولیتی ندارد.

طرح رسیدگی به دارایی مقامات

در ادامه این جلسه، طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران که کلیّات آن در جلسه قبل به تصویب رسیده بود، پیگیری شد و با حضور اکثریت اعضا، وزرای اطلاعات و دادگستری، رییس کمیسیون اقتصادی و نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، معاون حقوقی قوه قضائیه، رئیس دیوان عدالت اداری، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور، موارد ذیل به تصویب رسید.
ماده 1ـ مقامات و مسئولین زیر موظفند در اجرای این قانون، صورت دارایی خود، همسر و فرزندان خود را قبل و بعد از هر دوره خدمتی به رئیس قوه قضائیه اعلام نمایند.
1. رهبر، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور و وزیران
2. نمایندگان مجلس خبرگان رهبری
3. مقامات منصوب از سوی رهبری
4. اعضای شورای نگهبان
5. نمایندگان مجلس شورای اسلامی معاونان و مدیران کل رئیس مجلس
6. معاونان رئیس قوه قضائیه و رؤسای سازمان ها و دستگاه های وابسته به این قوه و معاونان آنان
7. دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی کشور و رئیس دیوان عدالت اداری و روسای کل دادگستری استان ها و معاونان همه آنها و سایر دارندگان پایه قضایی
8. روسای دفاتر سران سه قوه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و مشاوران سران سه قوه
9. دستیار ارشد رئیس جمهور، معاونان وزرا، مدیران کل و همترازان آنها
10. دبیر شورای عالی امنیت ملی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
11. رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور
12. رئیس، قائم مقام، معاونان و دبیر کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
13. روسا و معاونان سازمان ها و موسسات دولتی، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی و مدیران کل آنها
14. مدیران عامل، اعضاء هیأت مدیره بیمه ها، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و شرکت ها و موسسات وابسته به آنها، رؤسای مناطق و رؤسای شعب ارزی و ویژه و سرپرست های مناطق
15. رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و معاونان وی، رؤسای بورس های تخصصی، مناطق و فرابورس
16. رئیس و اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی
17. استانداران و معاونان آنان، شهرداران و اعضای شورای شهر شهرها
18. سفرا و کارداران، سرکنسول ها و مسئولین حفاظت منافع، رؤسای نمایندگی های ج.ا.ا در خارج از کشور
19. نمایندگان دولت در مجامع عمومی، هیأت مدیره، هیأت امنا و مدیر عامل شرکت ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی
ادامه بررسی این طرح به جلسه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كاوه شفیق
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
سلام
...در باب فتح خرمشهر توضیح داده نشده كه دو سال بعد از آغاز جنگ دلاوران اسلام موفق به باز پس گیری خرمشهر شدند واز آن پس علل ادامه جنگ در طول 6 سال بعد ،كمك های شرق و غرب به صدام بود كه عامل ادامه جنگ گردید! بعد از ان بود كه دنیا در مقابل ایران ایستادند و جالب اینجاست كه در مذاكرات هسته ای متاسفانه این ما هستیم كه بایستی اعتماد سازی كنیم ! چرا سیاستمداران ما آن بی باكی ها و دلاوری ها را فراموش می كنند؟ و به جهان نمی گویند كه این قدرتهای فاسد بودند كه با كمك های گوناگون خود به صدام عامل و ادامه دهنده جنگ شدند؟

نیازمندی ها