بروز کم آبی شدید در 12 کلانشهر

517 شهر در وضعیت هشدار قرار گرفت

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام افزایش 2 برابری تعداد کلانشهرهای دارای مشکل کم آبی شدید، گفت: در حال حاضر، 517 شهر نیز از نظر منابع آبی در وضعیت سر به سر قرار دارد.
کد خبر: ۶۷۶۸۶۴
517 شهر در وضعیت هشدار قرار گرفت

ستار محمودی با بیان اینکه 92 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: با این حال، بازده و ارزش افزوده محصولات کشاورزی ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان پایین تر است.

وی افزود: براساس آمارهای جهانی، به طور متوسط به ازای هر مترمکعب آب دو تا 2.5 کیلوگرم محصول تولید می شود، اما این رقم در کشور ما حدود یک کیلوگرم است.

قائم مقام وزیر نیرو گفت: با یک کار بسیجی می توان مصرف آب کشاورزی را کاهش داد و رفتار مصرفی آب را نیز تغییر داد. بسیج می تواند برای مدیریت مصرف، توسعه صنعت آب و برق و عبور از بحران موتور محرک قوی برای صنعت آب و برق باشد.

وی با بیان اینکه در سال آبی جاری تاکنون 205 میلیمتر بارش در کشور داشته ایم که هفت درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و هشت درصد در مقایسه با بلندمدت کاهش نشان می دهد، افزود: کاهش بارش باران در 13 استان دو رقمی گزارش شده و در مجموع در 21 استان با کاهش بارش روبرو هستیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره وضعیت روان آب ها نیز گفت: میزان روان آب ها در مقایسه با سال گذشته 15 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت 52 درصد کاهش یافته است.

محمودی افزود: منابع آبی 570 شهر در سال گذشته در حالت سر به سر قرار داشت که امسال این رقم به 517 شهر کاهش یافته است، اما شمار کلانشهرهایی که با محدودیت شدید آبی مواجه هستند، از شش شهر در سال گذشته به 12 شهر افزایش یافته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها