یک: زنده‌یاد جلال آل‌احمد از جمله کسانی بود که اعتقاد داشت مردم در این زمانه دیگر فرصت ندارند مثل قدیم مخاطب مطالب بلند، کشدار و احتمالا خسته‌کننده باشند و به همین دلیل باید برایشان مختصر و مفید نوشت.
کد خبر: ۶۷۴۵۸۱
یک نسیم لبخند

در واقع اشاره او به‌«شتاب بر سر اصل موضوع رفتن بود تا اطاله بی‌مورد مطلب»؛ کاری که خودش در آن استاد بود و تقریبا تمام مطالبش این ویژگی یعنی «مختصر و مفید بودن» را داشتند. به همین دلیل حالا تصویری که از او و نوشته‌هایش در ذهن بسیاری نقش می‌بندد، تصویر آدمی است که علاوه بر نکته‌سنجی بسیار، زمان‌سنجی قهار هم بود و فهمیده بود برای مخاطبی که در زمانه شتاب و سرعت قرار دارد و رسانه‌های مختلف نیز براین شتاب افزوده‌اند، چاره کار این ‌است که به گونه‌ای دیگر با این مخاطب مواجه شد. کوتاه‌نویسی و خلاصه‌کردن مطلب و تاکید بر ‌بخش‌های مهم در کمترین مجال به او این امکان را داد که بابی را در ادبیات معاصر این مرز و بوم دوباره بگشاید که سال‌ها به آن پرداخته نشده بود «گزیده‌گویی».

/Media/Image/1393/02/27/635359564819211464.jpg

دو: شبکه نسیم با همین رویکرد ـ یعنی گزیده‌گویی ـ سرانجام افتتاح شد. اگر این شبکه بتواند با همین ریتم و آهنگ پیش برود، بسیار بیش از این به چشم خواهد آمد و خواهد درخشید. این‌که مخاطب این سال‌ها عجله دارد، حوصله ندارد، تمرکزش کم شده، مشکل‌پسند شده و رسانه‌های خارجی با انواع و اقسام برنامه‌های اغواگرایانه حواس او را نشانه رفته‌اند، می‌تواند دلیلی باشد برای این که مدیران رسانه به فکر افتتاح چنین شبکه‌ای بیفتند که خیلی هم خوب است. حداقل حسن افتتاح چنین شبکه‌ای این است که در این فرآیند به حس تنوع‌طلبی مخاطب بها داده می‌شود. به او «لحظه‌هایی» هدیه می‌کند که در واقع «دستچین» شده از آثاری هستند که به هر دلیل عنوان جذابیت را یدک می‌کشند. شاید بزرگ‌ترین ویژگی این شبکه این است که می‌خواهد نقشی فراتر از یک شبکه معمولی داشته باشد. قرار نیست مخاطب ملال زده شود. جذابیت عنصر اصلی شبکه است و این می‌تواند رمز موفقیت شبکه‌ای باشد که قدم‌های آغازینش را خوب برداشته و آن‌طور که به نظر می‌رسد، برای آینده برنامه‌های مفصلی دارد.

سه: تلویزیون در این سال‌ها تلاش کرده توقعات بیننده را پاسخ دهد و برای این مهم البته راه‌های مختلفی را تجربه کرده است.به نظر می‌رسد افتتاح شبکه نسیم پاسخی باشد برای انبوه مخاطبانی که رسانه را بیشتر با مفهوم «سرگرمی ساز و مفرح‌بودن» می‌شناسند که البته صادقانه باید گفت بخش زیادی از مخاطبان تلویزیون را این بخش از مردم جامعه تشکیل می‌دهند که فی‌نفسه چیز بدی نیست و اتفاقا می‌تواند فرصتی باشد برای جذب هر چه بیشتر چنین مخاطبانی. به نظر می‌رسد در آینده بیشتر از این شبکه خواهیم شنید، زیرا ایده این شبکه حتی روی کاغذ هم هیجان‌انگیز است. (مهدی غلامحیدری/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها