هر دم از این باغ بری می‌رسد

پدیده رو به رشدی دیگر: «جشن طلاق»!

توزیع کارت‌های جشن طلاق، پدیده جدیدی است که این روزها در برخی کلانشهرهای کشور بویژه تهران مشاهده می‌شود؛ اتفاق رو به رشدی که حامل هشدار‌های جدی برای مسئولان و برنامه ریزان کشور است.
کد خبر: ۶۷۲۱۰۳
پدیده رو به رشدی دیگر: «جشن طلاق»!

جام جم سرا:
این اظهارات بخشی از گفته‌های رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته بود، موضوعی که برای نخستین بار از سوی «فاطمه دانشور» عضو شورای شهر تهران در صحن عمومی مطرح شد و بهانه‌ای شد تا با وی درباره ضرورت طرح آن در این جلسه به گفت‌و‌گو بنشینیم.

چه ضرورتی موجب شد تا درباره پدیده توزیع کارت‌های جشن طلاق در صحن علنی شورا هشدار دهید؟

روز ماما و ضرورت توجه به سیاست‌های جمعیتی در کشور و نگرانی‌هایی که در این باره وجود دارد، موجب شد تا موضوع برخی سیاست‌های تشویقی مانند پرداخت وجه در قبال ازدیاد فرزند را که در دولت گذشته از سوی رئیس جمهوری سابق مطرح شده بود و هم‌اکنون از سوی برخی دیگر از مسئولان به‌عنوان راهکار حل این مشکل عنوان می‌شود به نقد بکشم. به اعتقاد بنده، بدون کار کارشناسی امکان حل این مشکل وجود ندارد و تا زمانی که ما نخواهیم از طریق تحقیق‌های جدید جواب پرسش‌هایی مانند چرایی راغب نبودن جوانان به ازدواج یا داشتن فرزند را مورد مطالعه قرار دهیم با به کار گرفتن چنین سیاست‌های تشویقی نمی‌توانیم امیدوار باشیم که بر بحران کمبود جمعیت غلبه کنیم. از سوی دیگر، معضل‌های اقتصادی موجب شده‌اند تا زندگی برخی از زوج‌ها به دلیل همین مشکل‌ها دوام نیاورد و پدیده زشتی در جامعه رواج یابد که چندان زیبنده جامعه اسلامی ما نیست.

چه اشکالی در ارائه طرح‌های مشوق مالی برای جبران مشکل کمبود جمعیت وجود دارد؟

این راهکارها غالباً از سوی یک گروه خاص که دچار مشکل‌های ویژه هستند و عموماً از اقشار کم درآمد یا حتی گروه‌های ویژه محسوب می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرزندآوری این گروه نیز نمی‌تواند مشکلی از جمعیت کیفی کشور حل کند بلکه بر عکس در افزایش آمار جرایم کیفری جامعه مؤثر است و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. درحال حاضر، مشکل‌های معیشتی و اقتصادی مهم‌ترین دلیل بی‌رغبتی قشر تحصیلکرده جامعه به بچه‌دار شدن و حتی ازدواج برشمرده می‌شود.

خانم دانشور! چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

درحال حاضر، نبود بنیادها و مؤسسه‌هایی که از کودک حمایت کنند بشدت در جامعه ما احساس می‌شود. توسعه این مراکز می‌تواند برخی خلأ‌های موجود را پوشش دهد. اکنون با کمی توجه به وضعیت زوج‌های جوان متوجه می‌شویم، اغلب آن‌ها تمایلی به داشتن فرزندان زیاد ندارند و بیشتر آن‌ها تک فرزندی را ترجیح می‌دهند. دلیل این امر هم مستقیماً با شرایط بد اقتصادی آن‌ها مرتبط است. شاغل بودن زوج‌ها برای رفع مشکل‌های معیشتی، موجب خواهد شد تا کودکان ما با بحران‌های زیادی که در آینده خود را نشان می‌دهند مواجه شوند.از این رو مؤسسه‌های حمایتی می‌توانند بخش زیادی از این کمبودها را جبران کنند و توسعه آن‌ها مؤثرتر از راهکارهای نقدی که برای فرزند‌آوری تجویز می‌شود، مؤثر خواهد بود.(زهره رجب‌نیا/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
۰
۰
پدیده بحران ازدواج، تك فرزندی، فرزند آوری، فرزند نیاوری، انفجارجمعیت، كمبود جمعیت،...درباره همه چیز حرف زد جزء جشن طلاق!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها