کد خبر: ۶۷۰۹۰۰
جلالی: محبوبیت و ستاره‌ها را از فوتبال نگیرید

سرمربی پیشین تیم فوتبال تراکتورسازی معتقد است که شفاف سازی همیشه چیز خوبی است اما به شرطی که از بالا به پایین انجام شود و همه بخش‌ها شفاف باشند. او می‌گوید که شفاف سازی غلط اول بیش از همه به فوتبال و کسانی که از آن سود می برند لطمه می‌زند.

مجید جلالی درباره بحث شفاف سازی در فوتبال ایران که چندی است در محافل ورزشی و غیر ورزشی مطرح است، اظهار کرد: برای انجام این گونه اقدامات ابتدا باید زمینه را فراهم کرد و سپس از راس به ذیل رسید. اگر شفاف سازی از پایین به بالا باشد بین اقشار مختلف بدبینی ایجاد می‌کند و اعتماد مردم را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: از این‌ها بدتر، شفاف سازی غلط باعث می‌شود مقوله‌ای که این شفافیت در آن اعمال می‌شود لطمه بخورد. اگر شفاف سازی از بالا به پایین باشد، هم مردم آن را می پذیرند و هم آسیب پذیری‌اش کم می‌شود، چون با اعتماد عمومی همراه می‌شود.

جلالی افزود: کاری که اکنون انجام شده در سطح جامعه باعث بالا رفتن اعتماد مردم نشده است. شفاف سازی همیشه خوب است، در همه جوامع و جوانب خوب است اما به شرطی که از بالا به پایین باشد.

* بی‌اعتماد کردن مردم کاری نیست که بشود به آن افتخار کرد

کارشناس فوتبال در ادامه گفت: اگر همه پدیده های اجتماعی را در بخش‌های مختلف رها کنیم و فقط به دنبال شفاف سازی در فوتبال باشیم باعث شکل گیری اعتماد نمی‌شود و کاری نیست که بشود به آن افتخار کرد. شفاف سازی خیلی خوب است به شرطی که در مجرای خودش باشد، ولی فعلا این کار باعث ایجاد بدبینی در مردم شده است.

* محبوبیت و ستاره‌ها را از فوتبال نگیرید!

جلالی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از حضورش در مالزی پرداخت و گفت: یادم است که در یک کنفرانس در مالزی، پیتر ولاپان که آن روزها رییس AFC بود می‌گفت که کشورش یکی از بهترین سازماندهی‌های فوتبالی را در جهان دارد اما دلیل این که فوتبال آن کشور نتیجه‌ نمی گیرد این است که این رشته در مالزی محبوب نیست و فوتبال کشورش ستاره ندارد.

وی افزود: کشوری که بینان‌های اقتصادی قوی دارد، امکاناتش فوق‌العاده‌ است و سازماندهی فوتبالی خوبی دارد، فوتبال خوبی ندارد چون این رشته در آن کشور با اقبال عمومی همراه نیست و ستاره محبوبی ندارد. حالا ما هم کارهایی می‌کنیم که این دو عامل را هدف گرفته است!

جلالی ادامه داد: کارهای ما هم اقبال عمومی را نسبت به فوتبال پایین آورده و هم دیگر ستاره محبوبی بین مردم نداریم. بنابراین پرده بعدی این کار فوق‌العاده‌ هشدار دهنده و به ضرر فوتبال است.

وی همچنین گفت: شفاف سازی خیلی خوب است اما نمی‌شود که فقط در فوتبال انجام شود. آن هم فقط در تیم‌های مشخص! شفاف سازی باید سنجیده‌تر انجام شود. در همه بخش‌ها مانند دارو و درمان هم باید شفاف سازی باشد. در هر صورت این کار باید از بالا به پایین باشد. چیزی که الان انجام شده به فوتبال لطمه می‌زند.

* فوتبال باید از خودش دفاع کند

مجید جلالی در ادامه به ایسنا گفت: در فضای کنونی که همه علیه فوتبال موضع گرفته‌اند، فوتبال باید از خودش دفاع کند. تمام کسانی که از فوتبال نفع می‌برند باید از آن دفاع کنند. فقط فوتبالیست‌ها نیستند که از فوتبال منتفع می‌شوند، بلکه بخش‌های زیادی هستند. رسانه‌ها بیشترین حجم مطالب و صفحاتشان با فوتبال پر می‌شود. اگر فوتبال محبوبیت خود را از دست بدهد، آنها هم لطمه می‌خورند.

وی افزود: در سطح جامعه بیشترین گرایش مردم به ورزش، به سمت فوتبال است. اگر محبوبیت فوتبال از بین برود، از نظر اجتماعی هم لطمه می‌خوریم. بهینه سازی اوقات فراغت و سر گرم کردن جوانان با مشکل روبرو می‌شود. این جدا از لطمه‌ای است که خود فوتبال می‌بیند.

* بخشی از حمله کنندگان به فوتبال از آن سود می برند

جلالی در ادامه گفت: متاسفانه امروز خیلی از کسانی که از فوتبال سود می برند، به آن حمله می‌کنند! نمی‌توان نقش فوتبال را در جامعه و گردش مالی آن را در اقتصاد کشور ندیده گرفت. هر شب از تلویزیون فوتبال پخش می‌شود و بینندگان زیادی دارد که سود کلانی دارد. درست است که آن بازی‌ها برای فوتبال ما نیست اما اگر فوتبال محبوب نباشد، همه بخش‌های منتفع از آن ضرر می‌کنند.

* می‌شود جلوی ریخت و پاش‌ها را گرفت اما ...

سرمربی پیشین تیم‌های تراکتورسازی و فولاد در ادامه خاطر نشان کرد: می‌شود جلوی ریخت و پاش ها در فوتبال را گرفت، اما ما در میان کشورهایی زندگی می‌کنیم که واقعا در فوتبال ریخت و پاش زیادی می‌کنند. ما نباید طوری حرکت کنیم که جوانانمان را با دست خودمان به سمت آن کشورها هل دهیم.

وی ادامه داد: همه فوتبالیست‌هایی را که می‌شناسم می‌خواهند به هر طریقی کانالی ایجاد کنند که به آن سمت بروند. با این وضع دو، سه سال دیگر چه خواهد شد؟

* فوتبالیست ها مقصر نیستند

این کارشناس فوتبال در ادامه با اشاره به دوباره به قراردادهای گزاف برخی از فوتبالیست‌ها اظهار کرد: مطمئن باشید که در این ریخت و پاش‌ها فوتبالیست‌ها مقصر نیستند. آنها در نحوه برخورد و صحبت با مردم بد عمل کردند و مردم را آزردند اما در به وجود آمدن این جریان مقصر نیستند.

وی افزود: بازیکنان مثل کارمندان دولت هستند و طبیعی است که هر جا حقوق بیشتری به آنها بدهد به آنجا می‌روند. اگر رقم‌ها بالا برود افراد سودجو هم پیدایشان می‌شود که بازارگرمی و واسطه گری کنند و این کار مشکل ساز می‌شود.

جلالی ادامه داد: مطمئن باشید که سهم مدیریت در این آشفته بازار ریخت و پاش‌ها 95 درصد، سهم واسطه‌ها چهار درصد و سهم فوتبالیست‌ها فقط یک درصد است اما همه لوله تفنگ‌ را سمت فوتبالیست‌ها نشانه رفته‌اند!

* دولت نمی‌تواند فوتبال را از حیطه خود خارج کند

وی درباره دولتی بودن فوتبال ایران و نقش این مساله در شدت گرفتن انتقادها از این رشته ورزشی، گفت: خود دولت هم نمی‌تواند فوتبال را از حیطه خود خارج کند چون سیاست‌های کلی و قوانین ما می‌گوید که سرنخ فوتبال باید دست دولت باشد!

جلالی افزود: به دلیل قوانینی که داریم بخش خصوصی به هیچ وجه نمی‌تواند در فوتبال سرمایه‌گذاری کند و به سود برسد. هر بخش خصوصی هم که به فوتبال می‌آید به خاطر رسیدن به سود نیست، بلکه می‌خواهد از رانت فوتبال به سود برسد.

او ادامه داد: اگر قوانین کمک کنند که مثلا من که از کودکی در فوتبال بوده ام هم بتوانم با سرمایه اندکی وارد بازار فوتبال شوم و باشگاه تاسیس کنم و سود ببرم، همه می‌آیند و مشکلات همه پدید نمی‌آیند.

* نباید فقط فوتبال را محکوم کنیم

جلالی در ادامه گفت: قوانین اجازه کار بخش خصوصی را نمی‌دهد. نباید فقط فوتبال را محکوم کنیم. اگر در کشور قانون کپی رایت باشد یا حق پخش تلویزیونی به درستی پرداخت شود، تیم‌های پرطرفداری مثل استقلال و پرسپولیس حتی می‌توانند به دولت کمک کنند.

وی افزود: فوتبال در ابعاد بین‌المللی راه‌هایی برای کسب درآمد دارد، اما ما تیم‌ها را به یک مبلغ محدود قانع ‌کرده‌ایم و سر آن مبلغ هم معترض هستیم؛ در حالی که فوتبال به این مبالغ محدود نیاز ندارد و خودش می‌تواند صدها برابر آن درآمد کسب کند به شرطی که قوانین درست باشند.

* بین مردم ایران تنگ نظری به فوتبال ایجاد شده است

مجید جلالی همچنین به ایسنا گفت: بخشی از قوانین دست فوتبالی‌ها نیست. حق پخش تلویزیونی، کپی رایت یا تبلیغات دست فوتبال نیست و به قوانین کلی نیاز دارد. مثلا لازمه دریافت حق پخش کامل، داشتن شبکه‌های خصوصی است که قانونش دست قانونگذاران کلان کشور است.

وی افزود: امروز در ایران بین مردم نسبت به فوتبال تنگ نظری ایجاد شده است که اصلا خوب نیست. در کشورهای صاحب فوتبال یک برنامه تلویزیونی در سال 300 میلیون دلار درآمد دارد و همه می‌گویند چون جذابیت دارد شایستگی این را دارد. در همین ایران خودمان پزشکی هست که روزی 100 میلیون تومان درآمد دارد، مهندسی داریم که ماهی 150 میلیون تومان می‌گیرد و مهندسی هم داریم که ماهی 75 هزار تومان درآمد دارد!

* از دو میلیون فوتبالیست‌ چند نفر قرارداد میلیونی دارند؟

جلالی در ادامه گفت: اگر فرض کنیم که حدود دو میلیون نفر در ایران فوتبال بازی می‌کنند، حدود 20 نفر قرارداد میلیاردی دارند و حدود 250 نفر هم قرارداد بالاتر از 100 میلیون تومان. این یعنی مجموع فوتبالیست‌هایی که رقم نسبتا خوبی می‌گیرند کمتر از 300 نفر هستند، ولی این همه سر و صدا علیه آنها وجود دارد.

وی همچنین اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که فوتبالیست‌ها مشکلات زیادی دارند. اگر فوتبال آنها تمام شود نه تخصص دارند، نه سواد و نه شغلی که بتوانند رویش حساب کنند. همچنین بیمه ای هم آنها را تحت پوشش ندارد. بارها دیده ایم که فوتبالیستی مصدوم شده و زندگی سختی را می‌گذارند.

او ادامه داد: در همین حال، سنگین‌ترین مالیات‌ها در کشور از فوتبالیست‌ها گرفته می‌شود. در حق آنها اجحاف می‌شود. باید نسبت به فوتبالی‌ها منصفانه رفتار کنیم. یک مربی دو سال کار می‌کند و چهار سال بیکار است و کسی هم سراغش را نمی‌گیرد. در این مدت مشکل های جسمی، روحی و اجتماعی پیدا می‌کند اما یک سال که کار می‌کند آنقدر شلوغ می‌کنند که چقدر گرفته است!

وی افزود: اگر یک خانه بخرید و سال بعد بفروشید، سه برابر قرارداد یک فوتبالیست درآمد کسب می‌کنید. ضمن این که نه مالیات می‌دهید، نه کسی با شما کار دارد و نه به چشم مردم می‌آیید.(ایسنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها