طولانی ترین قنات در جهان و عمیق ترین مادرچاه با نام قنات قصبه در شهرستان گناباد قرار دارد

ثبت قنات ایران در فهرست میراث جهانی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، قنات ایران را به طور رسمی در فهرست میراث جهانی کشاورزی قرار داد.
کد خبر: ۶۶۹۰۰۱

به گزارش ایرنا، ثبت قنات ایران به عنوان میراث جهانی کشاورزی، نهم اردیبهشت امسال در فائو صورت گرفت.

استفانو گرگی، عضو کمیته علمی و اجرایی میراث کشاورزی جهانی دراین‌باره گفت: قنات در ایران که قدمتی چند هزار ساله دارد، مهم‌ترین منبع آبی کشاورزی در مناطق کویری است و این سیستم در اطراف برخی از شهرهای ایران مانند کاشان اعجاب‌‌انگیز است.

علی کیانی‌راد، معاون پژوهشی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی که به همراه محمدرضا حائری، محقق سازه‌های تاریخی و قنات در این مراسم در مقر فائو در رم حضور داشت، گفت: ابتکار میراث کشاورزی با اهمیت جهانی، نخستین‌بار از سوی فائو و در سال 2002 میلادی طی نشست جهانی توسعه پایدار در آفریقای جنوبی ارائه شد و این اقدام، یک چارچوب جامع سیاستگذاری و اجرا را برای شناخت و حفاظت پویا از سیستم‌های کشاورزی در جهان که می‌تواند به عنوان میراث جهانی کشاورزی مطرح شود، فراهم می‌کند.

طولانی‌ترین قنات در جهان و عمیق‌ترین مادر چاه در شهرستان گناباد با نام قنات قصبه قرار دارد که تاریخ کندن آن به دوره هخامنشی، یا پیش از آن می‌رسد. ایرانیان باستان چند هزار سال پیش دست به این ابتکار جدید زده و آن را کاریز یا کهریز نامگذاری کردند.

با این اختراع بی‌نظیر در جهان می‌توان مقدار قابل توجهی از آب‌های زیر زمینی را جمع آوری کرد و به سطح زمین رساند. آب قنات همانند چشمه‌های طبیعی در تمام طول سال و بدون هیچ ابزاری از درون زمین به سطح زمین جاری می‌شود و در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاریز را کندی کاران مقنیان ایرانی اختراع کرده اند، هزاران سال قدمت دارد. این حرفه همراه خود ساعت‌آبی و آسیاب‌آبی را نیز همراه آورده است. قدمت بسیاری از کاریزهای ایران تا 6000 سال می‌رسد و عمری برابر با تاریخ کهن ایران دارد.

با وجود این که چند هزار سال از اختراع آن می‌گذرد، اما هنوز از این روش در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی و کشاورزی و دامداری کشور استفاده می‌شود و حتی رکن اصلی کشت و زرع در نواحی خشک است.

این اختراع که امروزه شهرت جهانی پیدا کرده، بعدها از ایران به بسیاری از کشورهای جهان انتقال یافته و مورد استفاده مردم در دیگر نقاط دنیا قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها