5 نکته درباره سپردن برنامه جام جهانی به فردوسی پور

آیا عادل می تواند به مرز 180 میلیارد تومان برسد؟

فردوسی پور می خواهد شبکه اجتماعی را در برنامه اش دخیل کند و می توانید برنامه اش را حسابی کامنت باران کنید.
کد خبر: ۶۶۸۲۷۲
آیا عادل می تواند به مرز 180 میلیارد تومان برسد؟

انحصار شکسته شد و بالاخره عادل فردوسی پور، تهیه کننده مهمترین برنامه ورزشی سال 93 شد. هر چند کسی به آن صورت امیدوار نبود که به غیر از حسین ذکایی، شخص دیگری تهیه کننده برنامه ویژه جام جهانی 2014 برزیل شود. فضا طوری بود که اگر حسین ذکایی هم تهیه کننده نمی شد، ممکن بود برنامه را به مهدی هاشمی تهیه کننده برنامه فوتبال برتر بدهند. حسین ذکایی تهیه کننده فوتبالهای خارجی و برنامه های مرتبط با فوتبال خارجی در تلویزیون است. معاونت گروه ورزش سیما امسال دیگر برنامه جام جهانی ندارد و فقط می توانیم در بخش های خبری ورزشی او را ببینیم. روال کار در روزهای حضور علی اصغر پورمحمدی مدیر سابق شبکه سه همیشه همینطور بود. ذکایی فوتبال خارجی و هاشمی فوتبال داخلی را به صورت صخره محکم در اختیار داشتند که کسی نمی توانست صخره نوردی کند. اما فردوسی پور زرنگ تر از همه، برنامه موفق فوتبال 120 را در شبکه ورزش مثل یک آس رو کرد و دوستان حواسشان نبود که صخره فتح شده است. فاتحش عادل با برنامه فوتبال 120 بود. برنامه ای که مجری نود با استفاده از چند روزنامه نگار جوان و عشق فوتبال خارجی آن را روی آنتن برد و مخاطبان زیادی هم جذب کرده است. روزنامه نگاران جوان و خوش فکری که صبح تا شب در اینترنت هستند و بهترین و ناب ترین صحنه های فوتبال جهان را شکار می کنند. البته راه رسیدن این قبیل روزنامه نگاران به تلویزیون و حتی رادیو خیلی راحت نیست اما با ظهور فوتبال 120 و حالا برنامه ویژه جام جهانی این انحصار حداقل در گروه ورزش سیما دارد شکسته می شود. در هر حال توصیه می کنیم اگر فوتبال خارجی را دوست دارید، یک بار بنشینید و برنامه فوتبال 120 را از شبکه ورزش ببینید.

دو- عادل فردوسی پور در برنامه نود همیشه از نیروهایی استفاده کرده که دیگر برنامه های ورزشی رسانه ملی از آن نیروها استفاده نمی کنند و یا حتی کمتر استفاده می کنند. او پای کسانی ایستاده که شاید استانداردهای مورد نظر برنامه سازی سازمان را نداشته باشند، اما خروجی عملکرد عادل فردوسی پور حتی اگر مطابق میل مردم و مطابق سلیقه مسئولان نباشد، میلیارد میلیارد (تومان) آگهی آن هم به صورت شبانه و روزانه برای رسانه ملی است. شما اگر مدیر بودید ولی زیرمجموعه تان سلیقه اش باشما فرق می کرد اما میلیارد میلیارد پول وارد مجموعه تان می کرد، به او تربیون و آزادی بیان و پس از بیان نمی دادید؟


سه- حالا عادل به فکر این است که باید یک آس دیگر رو کند. خودش می گوید باید برنامه اش قوی تر از فوتبال 120باشد. می خواهد شبکه اجتماعی را در برنامه اش دخیل کند و می توانید برنامه اش حسابی کامنت باران کنید. در چند وقت گذشته مهترین برنامه های ورزشی تلویزیون های اسکای، رای و الجزیره را رصد کرده و حالا با طراحی قوی خودش برنامه ویژه ای و با آیتم های ویژه طراحی کرده که مطمئنا رسیورهای ماهواره ای را در روزهای جام جهانی خاموش خواهد کرد. پس کار سختی دارد. کاری که البته می تواند برای رسانه ملی بیشتر از چند میلیارد در هر شب آگهی بیاورد. می گویند رسانه ملی باید برای خریدن حق پخش جام جهانی 180 میلیارد تومان ناقابل! پرداخت کند. پس باید حداقل آن را با استفاده از ذهن عادل فردوسی پور دربیاورد. هر چند که برخی می گویند رسانه ملی می تواند چند برابر 180 میلیارد تومان را در روزهای جام جهانی دربیاورد. رمز این ماجرا هم درگیر کردن برنامه های مختلف ورزشی با جام جهانی است. دوستان در شبکه های یک و دو و پنج و شش و هفت و ورزش هم برنامه های زیادی قرار است بسازند.


چهار- رسانه ملی فردوسی پور را به برزیل نفرستاد و این باج را داد تا مردم برنامه خوبی ببینند و البته درآمدزایی هم در کنارش است. البته این یک کار هوشمندانه بود. در روزگار بمباران سایتها و شبکه های ماهواره ای، کار رسانه ملی سخت تر هم شده و ممکن بود اگر شخصی به غیر از فردوسی پور تهیه کننده برنامه شود، پروژه درآمدزایی شکست بخورد. شکست خوردن سازمان به این معناست که چند برابر آن 180 میلیارد تومان درنیاید. سازمان هر چند تهیه کننده همیشگی را در برنامه یک جهان یک جام را تغییر داد اما در نهایت آنها هستند که برنده جام جهانی خواهند بود. یک روی دیگر ماجرا، آن است که سازمان برای خرید امتیاز پخش جام جهانی 2014 کار را به روز آخر بکشاند. آن وقت است که شاید رقم بسیار پایین تری از 180 میلیارد تومان هم پرداخت شود. خدا را چه دیدید؟


پنج- انحصار برخی دوستان که در رده های بالای مدیریتی لابی های خوبی دارند، شکسته شده اما باید نگران بازبینی برنامه بود. اما استفاده از اینترنت در حین برنامه و رو کردن فیلمهای تماشاگران در شبکه های اجتماعی پس از بازیها و های لایت های بازیها کار راحتی نیست. نه از این جهت که فردوسی پور و تیمش نتوانند آن را انجام دهند، بلکه محدودیت های خاص رسانه ملی برای پخش صحنه های بازی و حاشیه هایش، آن هم در برزیل! می تواند کار را سخت تر هم بکند. کاری که برنامه فوتبال شو آلمان در شبکه ZDF آن را انجام می دهد و البته در استایل رسانه ای ایران هم می شود کار را کپی کرد اما خود فردوسی پور هم خوب می داند که هر گردی گردو نیست! بازیها تابستان برگزار می شود و البته در برزیل، که کلا ملت زیاد نمی پوشند و ملت های دیگر هم وقتی به برزیل برسند، تحت تاثیر فقر لباسی برزیلی ها قرار می گیرند. کار بازبین ها سخت شده به خصوص اینکه تجربه رقابتهای جهانی والیبال را همچنان در خاطرمان داریم و می دانیم که بازبین ها همه تیزبین تر هم شده اند. در هر حال باید نشست و منتظر دستپخت عادل بود. او از همه توانش استفاده می کند تا بینندگان ایرانی را پای شبکه سه حفظ کند و البته شبکه ورزش هم کار سخت تری دارد. چرا که رقیبی به نام عادل دارد و هم اینکه همه مسابقات مهم جام جهانی از شبکه سه پخش می شود و نه از شبکه ورزش! (قدس آنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها