این راهنما به شما کمک می‌کند که خودتان یک چای فوق العاده در خانه تهیه کنید. در واقع این راهنما رازهای تهیه یک چای با بهترین کیفیت را به شما آموزش می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۶۲۶۰
رمز و راز دم کردن یک چای بی‌نظیر و باکیفیت

جام جم سرا:
برگ های چای و نحوه دم کردن آن موارد بسیاری مهمی در میزان کیفیت چای دارند. به خاطر داشته باشید که زمان تولید چای و کارخانه تولید کننده چای نقش به سزایی در کیفیت آن دارد و باید به این نکات هنگام خرید چای دقت داشته باشید.

راز با کیفیت شدن چای شامل چهار مورد زیر می باشد:
۱- آب
۲- حرارت
۳- میزان چای و آب
۴- زمان

رازهای تهیه چای با کیفیت

۱-راز اول، آب
نیازی به گفتن این مطلب نیست که برگ چای در آب دم می کشد از این رو کیفیت آب مورد استفاده تاثیر بسزایی بر روی طعم چای دارد. چای بسیار به مزه آب و مواد معدنی موجود در آن حساس است.
مناسب ترین آب برای دم کردن چای، آب لوله کشی است اما اگر آب لوله کشی منزل شما کلریزه شده است یا از آب معدنی استفاده کنید (دقت کنید که از آب تقطیر شده برای این کار استفاده نکنید چون طعم چای را بی مزه می کند) یا از یک فیلتر کننده آب لوله کشی استفاده کنید.
همیشه سعی کنید ار آب تازه استفاده کنید زیرا آب تازه مقدار بسیار زیادی اکسیژن در خود دارد که باعث می شود چای طعم بسیار بهتری داشته باشد. پس برای طعمی بهتر به خاطر داشته باشید به هیچ عنوان آبی که در کتری باقی مانده است مخصوصا اگر این آب قبلا جوشیده شده باشد را استفاده نکنید. زیرا وقتی آب به مدت طولانی بجوشد بخش زیادی از اکسیژن خود از دست داده و طعم چای شما بی مزه می شود درست مثل وقتی که از آب تقطیر شده برای دم کردن چای استفاده کنید.

۲-راز دوم، میزان دمای آب
دمای آب یک مورد بسیار مهم در تهیه یک فنجان چای با کیفیت است. انواع مختلف چای نیاز به آب با دماهای مختلف دارند.
به عنوان مثال برای چای سیاه، بهترین دمای آب، نقطه جوش (۱۰۰ درجه سانتی گراد یا ۲۱۲ درجه فارنهایت) است. چای اولانگ که یک نوع چای مابین چای سیاه و چای سبز است درجه حرارتی بین ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد را نیاز دارد. یا برای برگ های ظریف تر چای مثل چای سفید یا چای سبز، آب خنک تر مناسب می باشد یعنی آبی که فقط از آن بخار بلند می شود و نمی جوشد آب در دمای حدودا ۸۰ درجه سانتی گراد (۱۷۵ درجه فارنهایت) به این دلیل که برگ های آنها نازک تر و ظریف تر و حساس تر بوده و اگر آب با درجه حرارت بالا بر روی آنها بریزیم برگ های چای به جای دم کشیدن و طعم خوب آزاد کردن سوخته و طعم تلخی به چای می دهند همچنین رنگ چای نیز کدر می شود.
برخی برگ های چای ظریف چینی ممکن است نیاز به آب با دمای کمتر حدود ۶۰ درجه سانتی گراد را داشته باشند. در واقع دمای آب برای دم کردن چای بستگی به نوع و ظرافت برگ چای دارد.

۳-راز سوم، میزان چای و آب
حالا که درجه آب مشخص شد وقت آن رسیده است که چای را داخل قوری بریزیم اما صبر کنید! چه میزان آب و چه میزان چای؟
برای یک نفر، یک قاشق چای خوری سر پر (۱٫۷۵ گرم) چای و یک فنجان سرخالی (سه چهارم فنجان) آب لازم است این یک قاعده کلی برای میزان آب و چای می باشد که به روش اروپایی معروف است. (وقتی در دستور تهیه چای می نویسند یک فنجان آب نباید انتظار داشته باشید از این میزان آب دقیقا همین میزان چای را بدست خواهید آورد زیرا مقداری از این آب هنگام جوشیدن تبخیر می شود)

نکته: اگر می خواهید چای غلیظ تری داشته باشید نباید مدت زمان دم کشیدن چای را بالاتر ببرید بلکه باید میزان چای را بیشتر کنید و زمان دم کشیدم چای همان زمان قبلی باقی بماند.

۴-راز چهارم، زمان مورد نیاز برای دم کشیدن
زمان دم کشیدن چای چهارمین راز برای بهتر شدن کیفیت چای است. در بسیاری ار کتاب ها و سایت ها طرز تهیه چای و زمان دم کشیدن آن نوشته شده است اما شاید خیلی از افراد همیشه نتیجه مطلوب را از این روشها نگیرند زیرا این دستورات تهیه چای بسیار کلی می باشند و در واقع با توجه به نوع چای، زمانبندی ها باید متفاوت باشد.

در حالت کلی وقتی برگ چای ضخیم تر باشد زمان بیشری برای دم کشیدن و وقتی برگ چای ظریف تر باشد زمان کمتری برای دم کشیدن نیاز دارد. همچنین زمانی که چای را درون صافی درون قوری قرار دهید مدت زمان بیشتری را برای دم کشیدن چای باید اختصاص دهید زیرا چای به صورت فشرده در جایی قرار می کیرد و دیرتر طعم و رنگ خود را آزاد می کند.

آخرین فاکتور مهم و تعیین کننده در کیفیت چای سلیقه شماست. توصیه می کنیم کمی قبل از زمان تعیین شده برای دم کشیدن کامل چای از آن بنوشید و ببینید آیا طعم دلخواه شما است یا چای بی مزه است و نیاز به مدت زمان بیشتری برای دم کشیدن دارد؟ دلیل این کار این است که گاهی به دلایلی که در بالا ذکر شد چای در مدت زمان تعیین شده بیش از اندازه دم کشیده و طعم تلخ نامطلوبی دارد. در واقع بعد از چند بار دم کردن چای، شما مدت زمان لازم برای دم کشیدن چای مورد استفاده تان را بدست خواهید آورد.

برای تهیه چای زمان بگذارید و در انجام این کار عجله نکنید. شما با ترکیب چهار توصیه بالا می توانید یک فنجان چای با کیفیت تر از قبل تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. (ویکی درینک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها