یک فلوشیپ خواب با اشاره به اینکه باید خروپف را زنگ خطر دانست، گفت: افت اکسیژن تنفسی هنگام خروپف زمینه ساز بروز پرفشاری خون، سکته قلبی، سکته مغزی و دیابت است.
کد خبر: ۶۶۰۶۱۷

جام جم سرا: دکتر خسرو صادق نیت با اشاره به اینکه که خروپف می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال جدی به نام سندرم آپنه خواب انسدادی (وقفه تنفسی هنگام خواب) به شمار آید، افزود: خروپف ناشی از تنگ شدن راه‌های هوایی به‌ویژه در ناحیه حلق است که به علل مختلف در خواب اتفاق می‌افتد.
وی گفت: هنگام خواب، شل شدن عضلات بدن در قسمت‌های مختلف از جمله حلق سبب باریک شدن مسیر تنفس می‌شود و این باریک شدن با ارتعاش قسمت‌های مختلف حلق و به‌ویژه زبان کوچک و کام نرم همراه می‌شود که خروپف را به دنبال دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بهترین راهکارهای درمان خروپف را کاهش عوامل تشدید کننده آن دانست و گفت: خروپف در افراد چاق و بیشتر در مردان شایع‌تر است و همچنین در زنان، پس از یائسگی شیوع بیشتری دارد.
این فلوشیپ خواب کاهش وزن را یکی از راه‌های درمان خروپف عنوان و افزود: خوابیدن در حالت طاقباز این مشکل را تشدید می‌کند بنابراین خوابیدن به پهلوها می‌تواند از شدت خروپف بکاهد و در مواقع خفیف باعث قطع خروپف شود. اگر با رعایت این روش‌ها مشکل فرد برطرف نشود، باید موضوع جدی گرفته شود چرا که می‌تواند عوارض مرگباری برای فرد به همراه داشته باشد. خروپف همراه با قطع گاه گاهی تنفس هنگام خواب، افت شدید و مکرر اکسیژن را در پی دارد، افت اکسیژن می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌های خطرناک همچون پرفشاری خون، سکته قلبی و مغزی، دیابت و مشکلات خلقی شود و نداشتن خواب مناسب در طول شب و خواب آلودگی در طول روز از جمله پیامدهای خروپف است.
صادق‌نیت یادآور شد: در افراد مبتلا به وقفه تنفسی هنگام خواب، جریان هوا حدود 10 تا 20 ثانیه قطع می‌شود، هر چند بیمار به طور مداوم برای تنفس تقلا می‌کند و علامت آن این است که شکم او بالا و پایین می‌رود، اما هوا جریان ندارد و صدای خروپف در این مدت قطع می‌شود. خروپف یک اتفاق ساده هنگام خواب نیست بلکه یک زنگ خطر محسوب می‌شود. افراد مبتلا به خروپف به‌ویژه اگر این مشکل همراه با قطع تنفس یا خواب آلودگی طی روز باشد، باید جهت تعیین شدت مشکلات خود به پزشک متخصص خواب مراجعه کنند.
این فلوشیپ خواب خاطرنشان کرد: پس از انجام آزمایش‌های خواب مناسب‌ترین درمان مشخص می‌شود که مهم‌ترین آنها جراحی، تجویز دستگاهی به نام CPAP و استفاده از پروتزهای مخصوصی داخل دهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بهراد آذرخش
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
۰
۰
بادرود وعرض ادب وتشكروقدردانی ازدست اندركاران وصاحب نظران این سایت بعرض میرسانم همچنین از عوامل ایجاد خروپف استفاده از بالش نامناسب میباشد وپیشنهادمیشودازكسانی كه دچار این عارضه هستند از بالش نرم تراستفاده نموده وزاویه زیر سرخود را30درجه تنضیم نمایند .......باسپاس

نیازمندی ها