خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید آمریکا یک شبکه ارتباطی مبتنی بر پیامک تلفن همراه در کوبا راه انداخته بود تا اعتراض‌ها را در این کشور ضدامپریالیسم امریکای لاتین تحریک کند.
کد خبر: ۶۵۹۰۳۳
راه اندازی شبکه ارتباطی از سوی آمریکا برای تحریک اعتراض‌ها در کوبا

طبق این گزارش، شبکه زون‌زونیو که به «توییتر کوبایی» معروف شده بود، در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط امریکا به راه افتاد اما بیش از دو سال دوام نیاورد.

این طرح که با هدف کمک به هماهنگی کاربران کوبایی در شکل‌دهی اعتراض‌ها و برگزاری تجمع‌ های کوتاه و ناگهانی راه افتاده بود، قرار بود یک میلیون کاربر جذب کند اما نهایتا با ۴۰ هزار کاربر کارش را متوقف کرده است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، مجریان این برنامه شرکت‌های پوششی در اسپانیا و جزایر کیمن ثبت کردند تا کمکهای مالی آمریکا به این طرح معلوم نشود.

سخنگوی کاخ سفید نیز وجود چنین برنامه‌ای را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش، دولت کوبا هنوز واکنش رسمی به این گزارش نشان نداده است اما رسانه‌های این کشور که همه زیر نظر دولت هستند، از این عملیات به عنوان نشانه‌ای دیگر از خصومت آمریکا در قبال کوبا یاد کرده‌اند.

کاربران این شبکه به بی‌بی‌سی گفته‌اند از جنبه سیاسی فعالیت «زون‌زونیو» و ارتباط آن با دولت آمریکا هیچ اطلاعی نداشته‌اند.

پنهان برای امنیت مجریان

طرح زون‌زونیو را آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (یو اس اید) اجرا کرده است که با پشتیبانی وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کند.

مت هریک، سخنگوی این سازمان گفته است که یو اس اید به طرح زون‌زونیو در کوبا افتخار می‌کند چون کمک کرده افراد در جاهای مختلف، با حقوقشان آشنا شوند و با جهان خارج ارتباط بگیرند.

سخنگوی آژانس بین‌المللی توسعه آمریکا همچنین تایید کرده است که این نهاد در محیط‌های خطرناک، چنین برنامه‌هایی را مخفیانه پیش می‌برد تا از مجریان آن و افراد مرتبط حفاظت کند.

با انتشار گزارش آسوشیتدپرس، ابهام‌هایی درباره جنبه قانونی این برنامه مطرح شده است. طبق قانون در آمریکا، هرگونه عملیات مخفی یک نهاد فدرال باید تایید رییس‌جمهوری را داشته باشد.

سناتور پاتریک لیهی، رییس کمیته تخصیص بودجه برای عملیات برون‌مرزی آمریکا، گفت که جزئیات افشا شده در گزارش آسوشیتدپرس نگران‌ کننده است.

اما سخنگوی کاخ سفید در این باره تاکید کرده که این یک عملیات مخفی و اطلاعاتی نبوده است.

جی کارنی در پی انتشار این گزارش به خبرنگاران گفت: علت پنهان‌بودن این عملیات، حفظ امنیت مجریان آن در شرایط مخاطره‌آمیز کوبا بوده است.

سخنگوی دولت آمریکا اظهارات سخنگوی آژانس بین‌المللی توسعه را تایید و تاکید کرده که این برنامه با مجوز کنگره اجرا شده است.

طبق اطلاعات بدست‌آمده از صدها صفحه سند مرتبط با این برنامه، دولت آمریکا در راه‌اندازی زون‌زونیو در نظر داشت ابتدا در آن مطالبی ارائه کند که حساسیت‌برانگیز نیست؛ مثلا درباره فوتبال، موسیقی، و خبرهای مربوط به توفان.

طبق گزارش آسوشتدپرس، آمریکا برنامه داشت وقتی که عده زیادی مشترک این شبکه شبیه توییتر شدند، محتوای سیاسی هم در آن مطرح سازد و تلاش کند تجمع‌های اعتراضی ناگهانی را هماهنگ کند تا به اعتراض‌هایی شبیه بهار عربی در کوبا ختم شود.

کاربران شبکه زون‌زونیو از میانه سال ۲۰۱۲ میلادی متوجه اختلالات و کاهش قابل‌توجه فعالیت آن شده بودند.

اکنون وب سایت شرکتی که زون‌زونیو را در کوبا راه انداخته بود، به قیمت ۲۹۹ دلار برای فروش عرضه شده است.

روابط آمریکا با همسایه جنوبی‌اش کوبا در نیم‌قرن گذشته پر تلاطم بوده و اغلب به خصومت آشکارا نزدیک شده است.

از سال ۱۹۶۱ میلادی و با پیروزی انقلاب چپگرای کوبا به رهبری فیدل کاسترو ، آمریکا که با حکومت قبلی این کشور روابط نزدیکی داشت و با شوروی هم در «جنگ سرد» بود، ضمن قطع روابط با کوبا، تحریم اقتصادی گسترده ای علیه آن اعمال کرد که هنوز هم ادامه دارد.(بی بی سی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها