وزیر نفت ایران به طور رسمی به تحریم نفتی روسیه توسط ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد: تحریم نفتی روس‌ها غیر ممکن بوده و بهای طلای سیاه را گران می کند.
کد خبر: ۶۵۶۹۶۷
زنگنه: تحریم روس‌ها، نفت را گران می‌کند

همزمان با بالا گرفتن اختلافات روسیه و آمریکا بر سر استقلال شبه جزیره کریمه از دولت اوکراین، برخی از سناتورهای آمریکایی خواستار تحریم نفتی روسیه شده اند.

جان مک کین سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با بیان اینکه کاخ سفید باید صادرات نفت روسیه را هدف قرار دهد، گفته است: روسیه ذخایر گازی عظیمی دارد این کشور برای تامین اقتصاد خود فقط به نفت و گاز وابسته است و بنابر این تحریم‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت هستند. باید به اوکراین کمک نظامی کنیم تا دست کم آنها بتوانند از خودشان دفاع کنند.

در شرایط فعلی روسیه با تولید روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت خام با پیشی گرفتن از عربستان سعودی به بزرگترین تولیدکننده طلای سیاه تبدیل شده است.

با اوج گیری اختلافات مسکو - واشنگتن و طرح موضوع تحریم نفتی روسیه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران رسما به طرح تحریم نفت روسیه واکنش نشان داد.

بیژن زنگنه وزیر نفت امروز با تاکید بر اینکه تحریم نفت روسیه غیر ممکن است، گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد بازار نمی تواند حذف نفت روسیه را تحمل کند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اعلام اینکه خیلی بعید است که آمریکا بتواند بخش قابل توجهی از تولید روسیه را از بازار خارج کند، افزود: اگر اتفاقات روسیه جدی شود قیمت نفت به شدت افزایش می یابد.

پنجشنبه گذشته وزیران نفت و انرژی جمهوری اسلامی ایران و روسیه به‌عنوان دو غول گازی جهان در مسکو برای دومین بار متوالی در سال جاری مذاکره کردند و دو طرف برای امضای یک تفاهم نامه جدید اقتصادی و نفتی به توافق‌های اولیه دست یافتند.

زنگنه به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از دستیابی به توافق و پایان یافتن برخی از اختلافات قراردادی خبر داده است.

ایران و روسیه در طول حدود یکسال گذشته تاکنون مذاکرات متعددی به منظور امضای یک تفاهم نامه و در نهایت قرارداد تهاتر نفت خام با کالا انجام داده اند به طوری که در طول شش ماه گذشته وزرای نفت و انرژی ایران و روسیه دو بار در مسکو در این باره بحث و تبادل نظر کردند.

با این وجود به نظر می‌رسد بر اساس اظهارات وزیر نفت ایران برخی اختلافات برای امضای این تفاهم نامه بزرگ اقتصادی و نفتی بین تهران – مسکو به طور کامل حل و فصل شده است.

در همین حال، قرار بود به زودی آلکسی اولیاکایف وزیر اقتصاد روسیه برای امضای توافق نامه اولیه تهاتر نفت در بابر کالا وارد تهران شود که این سفر تاکنون انجام نگرفته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها