ساعتی در میان بازاری​هایی که می گویند بازار «شب عید» به خاطره ها پیوسته است

بره‌کُشان یا مگس‌پران

پلیس فتا: از فروشگاههای معتبر مجازی خرید کنید

راههای جلوگیری از کلاهبرداری‌ اینترنتی شب عید

پلیس فتا از مردم خواست مراقب کلاهبرداری های اینترنتی به هنگام خریدهای شب عید باشند و از فروشگاههای معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی (صادر شده از سوی مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت) خرید کنند.
کد خبر: ۶۵۵۹۳۳
راههای جلوگیری از کلاهبرداری‌ اینترنتی شب عید

پلیس فضای تبادل اطلاعات از شهروندان خواست به هنگام خرید نهایت دقت را در راستای شناسایی فروشگاه مربوطه داشته باشند و از فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز و ممنوعه را تبلیغ و به فروش می رسانند خرید نکنند.

کاربران باید هنگام خرید اینترنتی و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک متصل می شوند دقت کنند که حتما آدرس صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن در صفحه مشاهده می شود.

صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و ارائه خدمات هستند، ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند که کاربران باید در این زمینه هوشیار باشند.

در همین حال پلیس فتا به شهروندان توصیه کرده که هنگام خرید از دستگاه های «pos» به هیچ عنوان رمز کارت خود را به فروشندگان اعلام نکرده و دقت لازم را در ثبت مبلغ مورد نظر داشته باشند و مبالغ کسر شده به هنگام خرید را روزانه بطور مرتب چک کنند.

همچنین تا حد امکان از کارتهای عابر بانک خود محافظت کرده و به هیچ عنوان رمز را در کنار خود کارت قرار ندهند و به هنگام مفقودی آن بلافاصله به بانک مراجعه و کارت را باطل کنند.

پلیس فتا در آستانه سفرهای نوروزی و با توجه به پیشرفت فناوری های اطلاعات به ویژه در ارتباطات اینترنتی خارج از منزل نیز توصیه هایی را به شهروندان اعلام کرد.

1. عده‌ای سودجو با راه‌اندازی صفحات و سایت‌های جعلی در فضای اینترنت اقدام به تبلیغ تورهای ارزان قیمت داخلی و خارجی می‌کنند؛ این کلاهبرداران با ارائه قیمت‌های بسیار پایین، افراد را ترغیب می‌کنند تا از خدمات آنان بهره‌مند شوند اما غافل از اینکه بررسی‌ها نشان داده است که این تورهای ارزان قیمت تنها پوششی برای کلاهبرداری از مسافران نوروزی است.

2. در مسافرت‌ها و در مواقعی که برای اتصال به شبکه از اینترنت هتل‌ها و مکان های عمومی استفاده می کنید مطمئن شوید اطلاعات به صورت رمزنگاری شده ارسال می شود زیرا در غیر این صورت ممکن است اطلاعات مهمی به راحتی در اختیار افراد ناشناس قرار گیرد و از پروتکل HTTPS برای ارسال اطلاعات مهم استفاده کنید.

3. اگر از گوشی های موبایل هوشمند یا تبلت‌ها استفاده می کنید، بر روی آنها برنامه های کاربردی و مفید نصب کنید تا درصورت گم شدن یا سرقت دستگاه به راحتی اطلاعات محلی که دستگاه شما در آنجا قرار دارد را پیدا کنید.

4. اطلاعات سفر خود را در اینترنت به اشتراک نگذارید این اطلاعات می تواند اطلاعات عدم حضور شما در منزل را در اختیار سارقان قرار دهد.

5. در صورتی که از کافی نت ها استفاده می کنید حتما پس از اتمام کار از حساب کاربری خود از شبکه های اجتماعی و ایمیل ها خارج شوید و تاریخچه مرورگر و مابقی اطلاعات را پاک کنید و از عدم ذخیره کلمه عبور (پسورد) در سیستم مطمئن شوید.

6. روزانه موجودی حساب های بانکی خود را کنترل کنید تا در صورت برداشت غیرمجاز یاسوء استفاده سریعا از آن مطلع شوید.

7. بر روی فایل‌های خود در لپ تاپ یا سایر وسایل الکترونیکی کلمه عبور (پسورد) بگذارید تا در صورت مفقودی اطلاعات شما به دست دیگران نیفتد.

8. دستگاه های حامل داده، دوربین عکاسی و هرنوع حافظه جانبی را همراه خود ببرید و از جا گذاشتن آنها در هتل‌ها و سوئیت ها خودداری کنید.

9. از کارت های اعتباری و اطلاعات حساب بانکی خود به خوبی مراقبت کنید. حین خرید، کارت اعتباری را خودتان در دستگاه «POS» بکشید و رمز را نیز خودتان وارد کنید.

10. در این ایام حتما دقت کنید روی عابربانک تجهیزات مشکوک و اضافی نصب نشده باشد.

11. درهنگام پرداخت از طریق سامانه پرداخت فروشگاهی حتما از فروشنده بخواهید که دستگاه را در نزدیکی شما قرار دهد تا خود بتوانید رمز بانکی را وارد کنید.

12. پس از خرید از طریق دستگاه کارت خوان حتما برگه رسید مشتری را از فروشنده بگیرید.

13. به دلیل خریدهای نوروزی و شلوغی اماکن عمومی در هنگام خریدها از تلفن همراه خود در این مکان‌ها استفاده نکنید و از قراردادن عکس های خانوادگی، شماره حساب ها و رمزهای بانکی بر روی تلفن همراه خودداری کنید تا در صورت سرقت گوشی همراه، این اطلاعات باعث سوءاستفاده های بعدی نباشد.

14. همچنین با قراردادن رمز پین گوشی در هنگام روشن کردن آن و همچنین رمزگذاری برروی فایل های خود در تلفن همراه،مانع از دستیابی افراد سودجو به آنها شوید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی پول
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
۰
۰
شما منظورتون كدوم پولهاست؟؟؟؟؟ هركی هر چی داشته تا حالا تموم شده و دیگه پولی توی حسابها نمونده كه بخوان كلاهبرداری كنن مگه ما كارگران بیچاره چه قدر حقوق می گیریم؟؟؟؟ فقط در حدی كه بخوریم و نمیریم، دیگه پولی نمیمونه كه پس انداز كنیم.

نیازمندی ها