نمایشگاه‌های عرض مستقیم کالا در شهر‌ها راه اندازی شد

نمایشگاه بهاره: خرید نیازهای نوروزی از یک جا [مجموعه عکس]

برآورد حداقل هزینه‌ها

یک خرید شب عید، چقدر آب می‌خورد؟

در ایام پایانی سال، دولت دست به جیب شده‌ و به کارمندان خودش ۵۰۳ هزار تومان عیدی داده است. یک خانواده چهار نفره با این پول از پس چه هزینه‌‌هایی برمی‌آید؟
کد خبر: ۶۵۲۸۲۸
یک خرید شب عید، چقدر آب می‌خورد؟

جام جم سرا: حال و هوای این روزها بکلی فرق کرده است. به قول قدیمی‌ها بوی عید می‌آید.ترافیک معابر، شلوغی پاساژها و مراکز خرید، قطار طویل دست‌فروش‌های کنار خیابان‌ها با فریاد «بدو بدو حراجش کردم» و کلی اله‌مان دیگر، همه و همه حکایت از حس و حال خاص این روزهای پایانی سال دارد.
تب و تاب خرید مردم پس از دریافت حقوق بهمن‌ماه و همراه آن عیدی ۵۰۳ هزار تومانی دولت، اوضاع را در مقایسه با ماه قبل داغ‌تر کرده است. اینکه قیمت کالا و اقلام مصرفی در شهرها (بخصوص پایتخت) چقدر با دخل واقعی مردم هم‌خوانی دارد و اینکه چقدر این قیمت‌ها واقعی‌ هستند، بماند برای وقتش.
همین چند روز پیش بود که خبرگزاری‌های مختلف از کاهش ۶۰درصدی قدرت خرید کارگران خبر دادند و متعاقب آن، مرکز آمار ایران اعلام کرد: هزینه یک خانوار ‌چهار نفره به یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارتومان رسیده است.
با توجه به آمار اعلام شده و نرخ متوسط هزینه‌ یک خانوار ایرانی، خبرنگار ما در ادامه بررسی‌های قیمتی خود از بازارهای مختلف به سراغ جمع‌آوری قیمت‌های خرید اولیه‌ شب عید (که معمولا شامل پوشاک و میوه می‌شود) برای یک خانواده چهار نفره رفته است که آن را در جدول مشاهده می کنید.
آنچه به‌عنوان یک نکته مهم در این گزارش لحاظ شده، منابع قیمت کالاهاست. تعدادی از این کالاها مثل آجیل و میوه، توسط سازمان حمایت قیمت‌گذاری‌ و مابقی نیز از عرف بازار انتخاب شده‌اند. پس منطقی است که اگر یک جفت کفش در جنوب شهر 35 هزار تومان باشد، ممکن است همین کفش در شمال مشهد حداقل دو برابر باشد. این داستان را روی همه کالاها از پوشیدنی گرفته تا خوراکی تعمیم دهید.
ناگفته پیداست که این فهرست قیمت نیز مانند تمام نمونه‌های هم‌نوع خودش خالی از انتقاد و شکوه نخواهد بود. طبیعی است بسیاری از افراد اقلام ذکر شده در جدول را با قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر و بسیاری دیگر همین اقلام را با قیمت‌هایی بالاتر خریداری می‌کنند.
به همین منظور بازارخبر در یک جامعه آماری کوچک که شامل افراد با سطح درآمدی بالا و افراد با سطح درآمدی متوسط و پایین بود، اقدام به ارائه دو قیمت پیشنهادی کرده است.
به‌عنوان‌مثال در عنوان‌هایی چون میوه‌ یا لباس‌، هم نمونه‌هایی ارزان‌تر در بازار پیدا می‌شوند و هم گران‌تر. طبیعی است که این قیمت‌ها نرخ مصوبی ندارند‌ و البته تجربه نشان داده آن‌هایی هم که دارای نرخ مصوب هستند،‌ از سوی برخی فروشنده ها رعایت نمی‌شوند.|شهرآرا|المیرا منشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
۰
۰
قیمت ها واسه چه سالیه ایا؟ كت و شلوار مردانه 150 هزار تومنی كجا بود ؟ من كل بازارو گشتم كیف زنانه خوب زیر 120 هزار تومن گیر نمیاد . بهم بگید بیبنم مانتوی دخترونه 60 هزار تومنی كجا میفروشن من برم یه جین بخرم !

....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها