مشعل‌های گاز در قشم خاموش می‌شوند

جلوافتادگی نفتی ایران از اعراب

با وجود عقب ماندگی ایران در طرح توسعه میادین مشترک نفتی با عربستان، قطر، عراق و امارات متحده عربی اما در توسعه میدان مشترک هنگام ایران گوی سبقت را از رقیب عمانی خود ربود.
کد خبر: ۶۵۱۶۹۲
جلوافتادگی نفتی ایران از اعراب

با گذشت بیش از سه سال از آغاز طرح توسعه میدان مشترک نفتی هنگام در خلیج فارس هم اکنون برداشت نفت ایران از این میدان مشترک با عمان به مرز 30 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

از این رو با وجود عقب ماندگی ایران در طرح توسعه میادین مشترک نفتی با عربستان، قطر، عراق و امارات متحده عربی اما در توسعه میدان مشترک هنگام گوی سبقت را از رقیب عمانی خود ربوده است.

در شرایط فعلی در حالی ظرفیت تولید روزانه نفت ایران از میدان مشترک هنگام به مرز 30 هزار بشکه در روز رسیده است که عمان با وجود مشارکت شرکت های اماراتی و انگلیسی روزانه حدود 10 هزار بشکه طلای سیاه از این میدان مشترک در خلیج فارس برداشت می کند.

همزمان با جلوافتادگی نفتی ایران از این کشور عربی، طرح جدیدی در شرکت ملی نفت ایران به منظور جمع آوری گازهای همراه نفت این میدان مشترک و خاموش کردن مشعل های گازی در جزیره قشم تعریف و اجرایی شده است.

عبدالرضا اسدی معاون مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت درباره آخرین وضعیت توسعه این میدان مشترک با عمان، گفت: در شرایط فعلی طرح توسعه زودهنگام میدان مشترک هنگام به پایان رسیده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه تاکنون سه سکوی حفاری دریایی میدان نفتی هنگام در خلیج فارس نصب شده است، افزود: همچنین عملیات حفاری ۹ حلقه چاه این میدان مشترک نفتی در مراحل پایانی قرار دارد.

اسدی در خصوص ساخت پالایشگاه گاز این میدان نفتی هم توضیح داد: پروژه احداث پالایشگاه گاز هنگام با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه عملیات اجرایی فعالیت‌های باقیمانده، مهندسی تفصیلی و خرید کالای پروژه در حال انجام است.

معاون مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت پیشرفت فیزیکی واقعی پروژه احداث پالایشگاه گاز هنگام تا پایان دی ماه سال جاری را حدود ۵۸ درصد اعلام کرد و افزود: پیش بینی می‌شود مطابق با برنامه زمان بندی عملیات مربوط به احداث این پالایشگاه تا پایان سال ۱۳۹۳ تکمیل شود.

میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ میلادی با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود دو تریلیون فوت مکعب است.

در همین حال، عمان از حدود سه سال گذشته با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را با ساخت یک خط لوله به طول 25 کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت 10 هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.

شرکت ملی نفت ایران پیشتر هزینه سرمایه گذاری برای توسعه فاز اول توسعه میدان نفتی هنگام را 450 میلیون دلار عنوان کرده و اعلام کرده بود:در مجموع برای توسعه فاز اول و دوم این میدان مشترک نفتی با عمان حدود 800 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.

میدان مشترک نفتی «هنگام» در فاصله تقریبی 45 کیلومتری جزیره قشم و بر روی خط مرزی ایران و عمان در خلیج فارس قرار گرفته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها