این روزها که برای بسیاری از افراد، بویژه خانمهای خانه‌دار، موعد خانه تکانی فرا رسیده، دانستنی‌هایی در این زمینه می‌تواند به آنها کمک کند که نظافت و تمیز کردن خانه و وسایل آن را بهتر و سریعتر انجام دهند. از این رو چند راهکار ساده در ادامه این نوشتار آمده است که امیدواریم مفید باشد و به کارتان بیاید.
کد خبر: ۶۵۱۶۷۱
چند دانستنی، برای خانه‌تکانی

جام جم سرا: برای تمیز کردن پنجره ها، ابتدا باید با استفاده از دستمال، گرد و غبار را از روی شیشه پاک، سپس با استفاده از جارو یا بخار شور، گوشه و چارچوب پنجره ها را غبار روبی کرد.
همچنین می توان مقداری سرکه سفید و آب گرم را با یکدیگر مخلوط کرد و شیشه را با آن شستشو داد. محلول آب گرم و مقدار کمی مایع ظرفشویی نیز برای این کار مناسب است. البته اگر نصف فنجان الکل نیز درون هر یک از این محلول ها ریخته شود نتیجه شستشو بهتر خواهدبود.
تمامی شیرآلات به خصوص دوش حمام پس از مدتی جرم آب را به خود می گیرد و مانع از عبورآن می شود ضمن آنکه ظاهر شیرآلات را براق جلوه نمی دهد. از این رو از بین بردن جرم اگرچه به ظاهر کار دشواری است اما با کمی تامل بسیار راحت انجام می شود. برای این منظور کافی است شیرآلات روشویی و سرویس بهداشتی با مقداری پودر خشک جوش شیرین تمیز شوند. به طوری که به ازای سه چهارم فنجان جوش شیرین، از یک چهارم فنجان سرکه سفید استفاده شود و ترکیب را به گونه ای که روی تمامی سطوح را بگیرد، به مدت 30 دقیقه روی سطوح آلوده ریخت و سپس آن ها را با استفاده از دستمال تمیز و با آب داغ آب کشی کرد.
تمیز و براق کردن ظروف نقره یکی از دغدغه های فصل خانه تکانی است، چرا که در شست و شوی معمولی احتمال ایجاد خط و خش و آسیب رسیدن به این ظروف وجود دارد جای استفاده از اسکاچ و مایع ظرفشویی بهتر است مقداری آب درون قابلمه نسبتا بزرگی ریخته و چند قاشق کربنات سدیم به آن اضافه شود پس از به جوش آمدن آب و حل شدن جوش شیرین باید ظرف نقره را درون محلول قرار داد و چند ثانیه صبر کرد و در پایان هم ظرف را بیرون آورده و سریع خشک کرد. کربنات سدیم، ظروف نقره را برق انداخته و بدون خش تمیز می کند، برای تمیز کردن وسایلی که از جنس کروم است نیز توصیه می شود یک قاشق چای خوری آمونیاک را با نیم لیتر آب مخلوط و سطح وسایل را با پنبه ای آغشته به محلول تمیزکرد. در آخر با استفاده از دستمال تمیزی سطح مورد نظر را خشک و لکه گیری کرد. تمیز کردن ظروف مسی نیز با مخلوطی از کربنات سدیم و آب لیمو ترش امکان پذیر خواهد بود. برای این کار باید مقدار مساوی از هر یک از مواد نام برده را با یکدیگر مخلوط و با کمک پنبه سطوح را تمیز کرد. پس از انجام این کار ظرف را با آب سرد شست و سریع خشک کرد تا اثری از لک ها بر جای نماند.
به منظور تمیز کردن و براق کردن مبلمان چوبی بهتر است مخلوط 2 قاشق غذا خوری روغن لیمو و یک پیمانه روغن کرچک را روی سطح مورد نظر اسپری کرده و سپس آن را با دستمال تمیز لکه گیری کرد. در روشی دیگر نصف فنجان روغن زیتون را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب و چوب مبلمان را به آن آغشته و پس از گذشت چند ساعت با اسفنج خشک و تمیز سطوح را پاکسازی کرد.|شبکه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها