یکی از مهمترین تجهیزات یک آشپزخانه کامل برای خانم‌ها، کابینت‌های زیاد و جادار آن است و حتما همه شما توجه کرده‌اید که وقتی برای خرید یا اجاره به بازدید از خانه‌های مختلف می‌روید اولین چیزی که همسرتان سراغ آن می‌رود آشپزخانه است و بعد تعداد کابینت‌ها. در حال حاضر در ایران پنج نوع صفحه کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اخیرا کابینت‌هایی به بازار عرضه شده که جذابیت خاصی در ترکیب کابینت ایجاد می‌کند. برای آشنایی با آن، ادامه این مطلب را بخوانید.
کد خبر: ۶۵۰۸۸۴

جام جم سرا: پیشتر کابینت‌ها بسیار ساده‌تر ساخته می‌شدند و نهایت تنوع و تفاوت آنها رنگی بدنه‌شان بود، معمولا جنس کل بدنه و در کابینت فلزی بود و برای صفحه‌رویی هم تکه سنگ‌های بزرگ مرمری استفاده می‌شد. کابینت‌های قدیمی ارتفاع کمتری نسبت به انواع جدید داشتند ولی عرض و عمق بیشتری داشتند و جادارتر بودند و البته فضای بیشتری را هم از آشپزخانه اشغال می‌کردند. برخی از این کابینت‌های قدیمی فریم داشتند یعنی درون یک چارچوب قرار می‌گرفتند و بین درهای کابینت مقداری فاصله می‌افتاد. برای تنوع و زیبایی معمولا درهای این کابینت‌ها را با طرح‌های حاشیه‌ای، نگاره‌ای یا تاج می‌ساختند، البته برخی کابینت‌های کلاسیک را چوبی هم می‌ساختند یعنی بدنه فلزی و درهای چوبی که البته به خاطر مجاورت با آب و دوام کم برای محیط آشپزخانه چندان مورد استقبال نبوده است.


اجزای تشکیل‌دهنده کابینت
در حال حاضر در ایران پنج نوع صفحه کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد، صفحه کابینت ام دی اف، روکش اچ‌پی ال صفحه نئوپان، روکش اچ پی ال با صفحه ام دی اف، روکش ملامینه با صفحه مخصوص و روکش اچ پی ال با صفحه سنگ مصنوعی تمام اکریلیک. اکثر درهای کابینت موجود در بازار از کشور ترکیه وارد می‌شوند، اما شرکت‌های ایرانی هم اقدام به تولید این درها می‌کنند، ضخامت در کابینت چیزی حدود 18 میلی‌متر است و روکش‌های پی وی سی آن 6 نوع مختلف و بیش از 20 رنگ متفاوت دارد، اخیرا درهایی به بازار عرضه شده که مشخصات درهای قبلی را دارد با این تفاوت که رنگ‌های براق شیشه‌ای دارد که جذابیت خاصی در ترکیب کابینت ایجاد می‌کند که نام آن های‌گلس است.

نکته مهم در مورد جنس کابینت و اجزای تشکیل‌دهنده آن این است که جنس بدنه باید روکش ملامینه باشد و لبه‌های بدنه با نوار پوشیده شود تا تیزی‌های آن را بگیرد و آسیب نزند، اما متاسفانه امروزه در بازار بدنه اکثر کابینت‌ها نئوپان است با روکش کاغذی و نوار اطویی که کیفیت مناسبی ندارد. در واقع بهترین نوع بدنه ام دی اف است.
صفحه کابینت بیشترین تماس را با آب دارد، بنابراین یکی از مهمترین اجزا است و باید در وهله اول میزان مقاومت بالای آن در برابر آب مورد توجه باشد، روکش‌های اچ پی ال مقاومت بالایی در برابر آب و خراشیده شدن دارند. روکش نئوپان که به‌دلیلی عدم مقاومت در برابر آب و جرارت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، صفحات ام دی اف هم با روکش ملامینه به‌دلیل اینکه خش‌پذیری بالایی دارند برای صفحه کابینت مناسب نیستند، بنابراین بهترین انتخاب همان صفحات ام دی اف با روکش اچ پی ال است، البته محصول دیگری نیز اخیرا به بازار وارد شده به نام پلی وود که از چوب و پلاستیک ساخته می‌شود و برخلاف صفحات کابینت دوبل نبوده و به صورت یک لایه و با ضخامت‌های 32 و 45 میلیمتر عرضه می‌شود، ویژگی مثبت این محصول این است که مشکل جدا شدن لایه‌ها را مانند ام دی اف ندارد و در برابر رطوبت مقاومت بالاتری دارد، از دیگر مشخصات آن می‌توان به بدون درز بودن، نامحدود بودن ابعاد آن، قابلیت تعمیر، مقاومت در برابر آتش، رطوبت و مواد شیمیایی، وزن سبک، خاصیت آنتی باکتریالی آن، ضد لک بودن و بهداشتی بودنش اشاره کرد که البته بیشتر این مزایا را ام دی اف هم دارا است. نوع دیگری از صفحه کابینت، سنگ مصنوعی تمام اکریلیک است که دارای تنوع طرح و رنگ بسیار زیاد است از مزایای آن می‌توان به یکپارچگی و بدون درز بودن آن اشاره کرد، ضمن اینکه شکل پذیری بسیار بالایی دارد.


هنگام خرید به این نکات توجه کنید
رنگی که شما برای کابینتتان انتخاب می‌کنید بسیار مهم است و می‌توانید تاثیر زیادی بر فضای اطراف بگذارد، چرا که کابینت سطح وسیعی از آشپزخانه را پر می‌کند. نکته اول اینکه در ترکیب رنگی بهتر است از دو رنگ استفاده کنید که می‌تواند تلفیقی از رنگ‌های مکمل یا سرد و گرم باشد که رنگ گرم آن اگر غالب باشد چشم‌نوازتر خواهد بود، سعی کنید از رنگ‌های تند استفاده نکنید، چون خیلی زود برایتان تکراری و خسته کننده می‌شود. رنگ‌های براق هم به فضا عمق می‌دهند و باعث می‌شوند آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر بیاید. اگر سقف آشپزخانه تان کوتاه است از طرح‌هایی که خطوط عمودی دارند استفاده کنید و دستگیره‌های بلند عمودی انتخاب کنید و اگر سقف شما زیادی بلند است از طرح‌های افقی انتخاب کنید.
سعی کنید از اچ پی ال‌های کرکره‌ای استفاده نکنید، چرا که آلودگی و چربی به شیارهای آن نفوذ کرده و تمیز کردن آن کار بسیار دشواری است.
یراق‌آلات کابینت هم به اندازه جنس بدنه آن اهمیت دارد، بنابراین باید یراق‌آلاتی انتخاب کنید که علاوه‌بر زیبایی و ظرافت، استحکام و دوام بالایی داشته باشد و یادتان باشد که لولا‌های کابینت هم همچون درب‌های منزل به روغن کاری نیاز دارند.|دنیای اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها