این روزهای آخر سال که در حال نزدیک شدن به ایام عید نوروز هستیم، بسیاری از مردم برخی خریدهای عید خود را نیز از هم اکنون شروع کرده‌اند که یکی از آنها خرید آجیل و خشکبار است.
کد خبر: ۶۵۰۱۳۳

به گفتهٔ یکی از مدیران مرکز بهداشت استان اصفهان، بیشترین تخلفات صورت گرفته در خصوص فروش آجیل و خشکبار، استفاده از رنگ‌های غیرمجاز به منظور تازه نشان دادن محصول است.
جام جم سرا: حسین صفاری با بیان اینکه توجه به وضعیت ظاهری محصولات خشکبار از جمله آجیل از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: علاوه بر این، استفاده از نمک برای سنگین‌تر شدن انواع آجیل و هم‌چنین استفاده از آبلیموهای کهنه برای ترش کردن خشکبار از دیگر تخلفات صورت گرفته است.
وی افزود: از جمله نکاتی که توصیه می‌شود قبل از خرید خشکبار به آن توجه شود محل ارائه محصول، ابزار و وسایل کاری و بهداشت فردی فروشنده است.
مدیر گروه بهداشت محیط استان اصفهان گفت: یکی از راه‌های تشخیص تازه بودن محصول، آزمودن رنگ آن است. برای نمونه در تخمه‌هایی که سیاه و قهوه‌ای هستند در صورتی که انگشت خریدار کمی مرطوب باشد آثار رنگ شیمیایی براحتی بر دست باقی می‌ماند.
صفاری با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد از نمک در آجیل منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود، تصریح کرد: افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند میزان نمک مصرفی خود را کاهش داده و آجیلی که در آن از نمک کمتری استفاده شده را جایگزین آجیل‌های شور مزه کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های تشخیص کهنگی و خراب بودن آجیل، دو نیم کردن آن است، ادامه داد: برای نمونه در هنگام خرید بادام، پسته و فندق حتما محصول را دو قسمت کرده و مغز آن را بررسی کنید زیرا اگر حتی فرض کنیم محصولی تازه است مقداری از آجیل‌های قدیمی در میان آن وجود دارد که بوی کهنگی می‌دهد.
مدیر گروه بهداشت محیط استان اصفهان با بیان اینکه احتمال مسمومیت با مصرف آجیل‌های تاریخ مصرف گذشته وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از دردسرهای استفاده از محصولات کهنه و تاریخ گذشته بروز مشکلاتی مانند اسهال و استفراغ است و باید هنگام خرید آجیل و خشکبار دقت بیشتری در این زمینه داشت. بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود در خرید آجیل ایام نوروز دقت کنند و مکان‌هایی را برای تهیه این محصولات مد نظر گیرند که مطمئن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ننه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
۰
۰
توضیحات ناقص است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها